کد خبر: ۱۰۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 07
شفا آنلاین>سلامت>محققان کره‌ای و آمریکایی در یک چسب نواری انعطاف‌پذیر سنسورهای حرکت ماهیچه‌ای، حافظه و رسانش دارویی را ترکیب نموده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،هیونگ کیم، مهندس شیمی و زیست‌شناسی از دانشگاه ملی سئول که رهبری این پروژه را بر عهده داشته است، می‌گوید: این سامانه مسیر جدیدی در سلامت به شمار می‌رود که در نهایت می‌تواند در ابزارهای پوشیدنی همچون تاتوی موقت کودکان برای تشخیص و درمان به کار رود.

مدیر شرکت نوپایی در ماساچوست که در تجاری‌سازی لایه الکترونیکی کشسان زیرین این ابزار با این گروه کار می‌کند، می‌گوید: با وجودی که این فناوری هنوز در مرحله توسعه قرار دارد، اما در صورتی که تجاری شود، می‌تواند به بیمارانی که از پارکینسون یا اختلالات حرکتی دیگر رنج می‌برند، کمک کند.

این یک ابزار مفهومی دارای حسگر، حافظه و سامانه دارورسانی درونی است که با استفاده از چاپ انتقالی به صورت بخش‌های مجزا روی یک تکه بانداژ پزشکی معمولی سوار شده‌اند.

هر سه بخش، از سیم‌های رسانای پیچ‌خورده بهره می‌برند که به‌ عنوان فناوری مورد استفاده در تولید مدارات کشسان انتخاب شده‌اند. این سیم‌های حلقوی به نحوی طراحی شده‌اند که حرکات کششی بانداژ را به حرکات خمشی تبدیل می‌کنند.

وقتی فلزات به تعداد زیاد خم می‌شوند، در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. بنابراین مواد رسانای بسترهای کشسان میان دو لایه پلیمری مقاوم قرار می‌گیرند. زمانی که این ساندویچ سه‌لایه خم شده و یا کشیده می‌شود، لایه‌های پلی‌ایمیدی فلز شکننده را درون صفحه طبیعی ساختار نگه‌ می‌دارند تا از فشردگی یا کشیدگی در امان بماند.

آرایه حسگری مورد استفاده در این ابزار می‌تواند فعالیت ماهیچه‌ها را اندازه بگیرد. در این سامانه، خطوط پیچ‌خورده از سیلیکون ساخته شده‌اند که روی یک ویفر سیلیکونی با لایه‌های حفاظتی پلی‌ایمیدی قرار گرفته است. در نهایت این مجموعه روی ماده الاستومر منتقل می‌شود. روی بخش عمده‌ای از این خطوط پیچ‌خورده با کروم و طلا روکش‌دهی می‌شود تا رسانایی آنها افزایش یابد. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: