کد خبر: ۱۰۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>سلامت>نتایج مطالعه جدید محققان نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم در بزرگسالان هر چند احتمال بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد اما تاثیری در کاهش خطر شکستگی و یا وقوع سکته مغزی ندارد.

 به گزارش شفا آنلاین،کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی بدن محسوب می شود و حدود 99 درصد از ذخایر آن در بدن به ساختار و عملکرد استخوان ها و دندان ها کمک می کند و یک درصد باقیمانده به عنوان سپر محافظتی برای عملکرد متابولیک بدن است که سیگنالینگ سلول، لخته شدن خون، انقباض عضلات، عملکرد عصب، تنظیم ضربان قلب و ترشح هورمون ها را در بر دارد.
محصولات لبنیاتی همچون ماست، و پنیر منابع غنی از کلسیم هستند. و اساسا سبزیجات برگ سبز مانند کلم، کلم بروکلی و برگ شلغم، و همچنین ماهی آزاد، ساردین - کنسرو با استخوان - بادام، آجیل و دانه های آفتابگرداان منابع خوبی برای دریافت مواد معدنی یا مینرال ها هستند.
با این حال، کلسیم به عنوان مکمل غذایی نیز در دسترس است .
به توصیه موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH)، مردانی که 51 الی 57 سال سن دارند، باید 1000 میلی گرم کلسیم در روز جذب کلسیم داشته باشند و از سن 71 سالگی جذب کلسیم را به 1200 میلی گرم افزایش دهند و زنان هم از سن 51 سالگی روزانه 1200 میلی گرم کلسیم جذب کنند.
مطالعات قبلی از تاثیر مستقیم افزایش جذب کلسیم در سلامتی قلب بزرگسالان و کاهش خطر شکستگی استخوان در آنها حکایت داشت.
با این حال شواهد و مدارکی در نقض این مطالعه یافت شده است. به عنوان مثال، ماه سپتامبر گذشته مدیکال نیوز از تحقیقی خبر داد که تاکید می کرد افزایش جذب کلسیم در بزرگسالی موجب سلامتی استخوان ها نمی شود.
دکتر سونگ هی کنگ نویسنده تازه ترین مطالعه صوت گرفته در این زمینه در بیمارستان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی گفت: نتیجه مطالعات قبلی به این خاطر بود که شرکت کنندگان در آن مطالعات افرادی بودند که رژیم غذایی اساسا غنی از کلسیم داشتند.
دکتر کنگ و همکاران وی در مطالعه خود، افزایش جذب کلسیم و تاثیر آن بر خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی (CVD)، سکته مغزی و شکستگی استخوان را در سالمندانی بررسی کردند که رژیم غذایی کم کلسیم داشتند.
برای انجام این تحقیق، این تیم داده های 2.199 مرد و 2704 زن 50 ساله به بالا را که سابقه ابتلا به بیماری قلبی و عروقی یا سکته مغزی نداشتند، بررسی کردند. این افراد بخشی از مطالعه Korea's Ansung and Ansan Cohort بودند که سال 2001 شروع شده بود و متوسط وضعیت شرکت کنندگان را به مدت 13 سال پیگیری می کرد.
این تیم میزان کلسیم در رژیم غذایی شرکت کنندگان را بررسی کرد و وضعیت انها را به لحاظ ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی یا شکستگی استخوان به صورت دوره ای مورد مطالعه قرار داد.
نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که در بزرگسالی مصرف کلسیم بیشتری داشتند در قیاس با سایر افراد کاهش چشمگیری در خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی داشتند اما در وضعیت خطر شکستگی استخوان یا ابتلا به سکته مغزی آنها تغییری حاصل نشده بود.
این تحقیق به تازگی در نشست سالانه اندو 2016 که انجمن غدد آمریکا در بوستون برگزار می کند، ارائه شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: