کد خبر: ۱۰۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>اجتماعی>نوروز امسال سفر به ترکیه 10 درصد و به امارات 18 درصد کاهش داشت

به گزارش شفا آنلاین،؛معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اعلام اینکه سفرهای خارجی در نوروز 10 درصد کاهش داشته است گفت: پرواز به امارات در نوروز 18 درصد و به ترکیه 10 درصد کاهش داشت.

  «مرتضی رحمانی موحد» در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر با ارائه آخرین گزارش آمارهای نوروزی، درباره آمار سفرهای خارجی و ورودی به کشور در تعطیلات نوروزی گفت: در فاصله زمانی 28 اسفند 94 تا پایان 13 فروردین 1395، مجموعاً 62 میلیون نفر- شب اقامت با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و 100 میلیون بازدید از مراکز تفریحی‌، تاریخی‌، زیارتی‌ و گردشگری ثبت شد.

به گفته او امسال استان‌های خراسان جنوبی‌، کرمانشاه‌، کهگیلویه و بویراحمد‌ به جمع مناطق «بیش از یک میلیون نفر - شب اقامت» اضافه شدند.

او همچنین درباره نظارت بر نرخ هتل‌ها گفت: برآورد این بود که نرخ اقامت در نوروز تغییر نداشته باشد، اگرچه افزایش 12 درصدی پیش از آغاز تعطیلات اعمال شد، با این حال خودِ هتلداران این نرخ را مدیریت کردند. حتی برخی شهرها مثل مشهد افزایش نرخ نداشتند. رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با یادآوری اینکه نظارت بر مراکز خدماتی گردشگری پیش از آغاز تعطیلات شروع شد افزود: از 35 هزار تماسی که با سامانه 09629 گرفته شد، 306 مورد به مراکز اقامتی مربوط بود که به تعطیلی و تعلیق فعالیت 55 واحد اقامتی منجر شد. رحمانی موحد درباره ساماندهی سرویس‌های بهداشتی از طریق ستاد هماهنگی خدمات سفر، با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات سفر به شمار می‌آید‌، گفت: این ستاد در دو سالی که شکل گرفته و سه نوروز را تجربه کرده، براساس بودجه دستگاه‌های عضو عمل کرده است.

درخواست داده‌ایم ستاد بودجه مستقلی داشته باشد تا به اقدامات اینچنینی دست یابد. او همچنین درباره انتخاب شش شهر برتر مدیریت خدمات شهری در نوروز گفت: استان‌ها براساس هفت شاخص احصاء شده در حال جمع‌بندی هستند.

«داود کشاورزیان» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هم به عنوان عضوی از این ستاد در تکمیل این توضیحات گفت: در ستاد تصمیم‌گیری درباره سرویس بهداشتی انجام شده بود، اما هنوز کاری انجام نشده است که آن هم به پراکندگی صدور مجوز مربوط است؛ این واحدها زیر بلیت دستگاه خاصی نیستند.
 وورد 33 درصدی اتباع خارجی
کشاورزیان همچنین درباره آمار ورود و خروج گردشگران در ایام تعطیلات نوروز گفت: «67درصد اتباع ایرانی و 33 درصد اتباع خارجی از مرزهای زمینی از کشور وارد یا خارج شده‌اند.» او 33 درصد اتباع خارجی که از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شده‌اند را از مرزهای عراق، ترکیه و آذربایجان اعلام کرد وگفت: «از پایانه مهران 200 هزار نفر، بازرگان 100 هزار نفر، شلمچه 70 هزار نفر، بیله سوار 55 هزار نفر و رازی 50 هزار نفر تردد داشته‌اند.»او مسیرهای منتهی به تهران و شمال را پرتردد‌ترین مسیرهای کشور دانست.

درآمد 13 میلیاردی آموزش و پرورش از اسکان فرهنگیان
وزارت آموزش و پرورش در نوروز امسال با اجاره دادن 105 هزار کلاس درس، 13 میلیارد تومان درآمد کسب کرد.
«سیدمحمد بطحایی» معاون توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: «در سال‌جاری 13 میلیون نفر- روز در مراکز اقامتی وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.» همچنین براساس آمار 5 میلیون نفر یا یک میلیون خانواده در مراکز اقامتی این وزارتخانه اسکان گزیدند.

به گفته او مدارسی که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار گردشگران قرار گرفته در چهارطبقه سرویس دهی تعریف شده بود که کلاس ویژه و نوع الف آنها هر شب 25 هزار تومان و کلاس جیم آنها هر شب 12 هزار تومان هزینه داشت. در مجموع بطحایی درآمد حاصل از این مراکز را برای آموزش و پرورش 13 میلیاردتومان عنوان کرد و گفت: «علاوه‌بر این مبلغ، وزارتخانه و سایر استان‌ها اعتباری را به همین میزان اختصاص داده‌اند تا هزینه‌های جاری و خسارت‌های رخ داده ناشی از میهمان‌پذیری جبران شود.»

او با بیان اینکه ظرفیت مورد استفاده در این اقامتگاه‌ها نوروز امسال به نسبت سال گذشته 20 درصد افزایش داشت تأکید کرد: «مأموریت آموزش و پرورش این نیست که کلاس‌ها را برای اسکان تجهیز کند، بلکه این امکانات برای اسکان اضطراری در نظر گرفته می‌شوند. با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد در نوروز امسال کمترین مسأله و بیشترین رضایت را داشتیم.»او همچنین از مردم خواست اگر مدرسه‌ای مبلغی بیشتر از مبالغ اعلام شده از آنها دریافت کرده به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا این مبالغ به آنها برگردانده شود.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: