کد خبر: ۱۰۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 01
شفا آنلاین>طب سنتی> یک متخصص طب سنتی تغذیه سالمندان در طب سنتی ایران را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین،روشنک مکبری نژاد درباره تغذیه سالمندان در طب سنتی ایران اظهار داشت: جمعیت سالمندان در سال 90 به 2/8 درصد جمعیت کشور رسیده است.

به گفته وی براساس برآورد جمعیت شناسی در پایان چشم انداز 20 ساله به 7/14 درصد جمعیت کشور می‌رسد. تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت در دوره سالمندی است. وضعیت تغذیه‌ای بد سبب افزایش بستری شدن در بیمارستان، عوارض، مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی سالمندان است.

این متخصص طب سنتی افزود: از دیدگاه طب سنتی ایران به دلیل مزاج سرد و خشک در دوره سالمندی، تدابیر تغذیه‌ای آنها توصیه به خوراکی‌های گرم و تر و پرهیز از غذاهای تولید کننده بلغم و سودا مانند بادمجان، هندوانه، خیار و ...است.

مکبری نژاد ادامه داد: در منابع طب سنتی، تغذیه دوران سالمندی از نظر کمیت و کیفیت تغذیه با توجه به مشکلات شایع این دوران مانند یبوست، ضعف عمومی بدن، ضعف گوارش و... طراحی شده است.

وی بیان داشت: به این منظور مصرف غذا به دفعات بیش‌تر و یا مقدار کم تر برای تامین انرژی لازم روزانه است. غذاهایی که از نظر کمیت کم و از نظر کیفیت بالا و با هضم و دفع سریع باشند مانند زرده تخم مرغ آب پز، آب گوشت، گوشت بره، جوجه مرغ و خروس، کبک، نان خوب پخته شده با مقدار متوسط نمک ذکر شده است. از مرباها، مربای زنجبیل پرورده به دلیل تقویت قوای جنسی، کلیه، مثانه و گوارش مفید است.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: از گروه سبزی و صیفی جات، کاهو به دلیل اثرات خواب آور) با ادویه جات گرم، کرفس، کمی تره، برگ چغندر، آب چغندر مطبوخ و سیر توصیه شده است.

مکبری نژاد افزود: میوه‌هایی مانند انجیر تازه و خشک و آلو ( به دلیل ایجاد لینت مزاج)، انگور و از گروه خشکبار مویز با مغز گردو و بادام مفید است هم چنین توصیه به مصرف شیر جوشیده شده با کمی زنجبیل یا عسل شده و برای رفع یبوست غذاهای ملیین مانند شوربای مرغ یا چغندر یا کلم، شیره جو با تخم کافشه، آب کلم توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت تدابیر غذایی راهکاری در دسترس، کم هزینه, موثر و با پذیرش خوب از جانب سالمندان است. به طوریکه بسیاری از مشکلات سالمندی با رعایت این تدابیر برطرف شده و سالمند بی‌نیاز از مصرف دارو یا سایر روش‌های درمانی می‌شود. لذا آموزش این توصیه‌ها به سالمندان گامی برای بهبود کیفیت زندگی آنها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: