کد خبر: ۱۰۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 25
شفا آنلاین>اجتماعی>تولید و تجزیه برخی مواد باعث می شود تا یک چرخه متعادل از مواد مغذی به وجود آید که چرخه های بعدی تولید را نیز مورد حمایت قرار می دهد.این یک استراتژی است که باعث پایداری سیستم طبیعی می شود.
به گزارش شفا آنلاین،یک تحقیق زیست محیطی نشان می دهد برای شناخت آسیب هایی که زباله به محیط زیست وارد می کند ابتدا باید تعریف درستی از زباله عنوان کرد.زیرا برخی مواد که در یک فرآیند تولید به دست می آیند نیز در تعریف زباله جای می گیرند.در فرآیند تولید مواد صنعتی،معدنی و حتی در عملیات کشاورزی نیز یک سری مواد آسیب زا به وجود می آید که زباله به حساب می آید.

از سوی دیگر برخی مواد دورریختنی یا حتی انباشته شده که در خانه و انباری ها ذخیره می شوند نیز زباله به شمار می آید و چنانچه بازیافت شود آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.محصولات زائد ایجاد شده توسط یک فرآیند طبیعی نیز باعث تولید زباله می شوند.

بنابراین تولید و تجزیه برخی مواد باعث می شود تا یک چرخه متعادل از مواد مغذی به وجود آید که چرخه های بعدی تولید را نیز مورد حمایت قرار می دهد.این یک استراتژی است که باعث پایداری سیستم طبیعی می شود.از سوی دیگر نیز سیستم هایی که توسط انسان ساخته می شود علاوه بر کمک به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی ارزش اقتصادی نیز در بردارد و از انرژی در راستای مناسب بهره وری می کند.از این رو چنانچه تولید زباله کاهش پیدا کند و زباله های تولید شده نیز قابل بازیافت باشد فعالیت های اقتصادی رونق بهتری به خود می گیرد.زیرا سیستم تمایل به تخریب محیط زیست نیز کاهش پیدا می کند و افراد به سرمایه های طبیعی و انرژی اهمیت بیشتری می دهند.

وجود زباله نشانه ای از مصرف اضافی است که با بی دقتی ظرفیت زمین را کاهش می دهد و به تدریج نیز ظرفیت محیط زیست طبیعی نیز کمتر می شود.
مشکل اصلی که اکوسیستم با آن رو به رو است حجم زیاد زباله های در حال تولید است که باید چاره ای تدبیر کرد برای برخورد با آنها، از این رو باید تلاش کرد برای حفظ محیط زیست زباله های تولید شده مدیریت شود. زباله هایی که در یک جا متمرکز و دفن شده است باید بر اساس تکنولوژی بالا سوزانده شود با توجه به اینکه این روش فزاینده و گران است و در برخی موارد ناکارآمد تصور می شود و هزینه های مالی زیادی را در بر دارد.از این رو باید به فکر راهکار دیگری بود تا اثرات منفی متحمل به زیستگاه ها،حیات وحش و... نیز کاهش پیدا کند و پیامدهای منفی برای نسل آینده کمتر باشد.

برخی پسماندهای آلی جزء زباله هایی هستند که اگر دفن شود برخی آنها می تواند برای گیاهان منبع رشدی باشد.از سوی دیگر به منظور جلوگیری از مشکلات زیست محیطی بالقوه سلامت می تواند زباله های ناشی از مواد غذایی را دفن کرد تا عوامل بیماری زا کمتر شیوع پیدا کند.

از روش های دیگر می توان به مدیریت زباله ها اشاره کرد. به حداقل رساندن ضایعات رویکردی است که با هدف کاهش تولید زباله از طریق آموزش پیش می رود و فرآیندهای تولید انرژی را به افراد آموزش می دهد و این شیوه بسیار مفید است.پردازش ضایعات و استفاده از این مواد برای اموری مانند کارهای حرارتی،شیمیایی یا بیولوژیکی بسیار کارساز است.تلاش برای مدیریت تولید زباله کمتر باعث ایجاد اقتصاد سودمند می شود.همچنین در سطح خانوار نیز باید از طریق بازیافت و بهره وری انرژی فناوری ها را با محیط زیست سازگار کرد.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: