کد خبر: ۱۰۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 22
شفا آنلاین>اجتماعی>از سنت‌های خوب ایرانی‌ها در عید نوروز، دید و بازدید از اقوام و دوستان برای تبریک و شادباش سال جدید است که دانستن آداب آن به دلنشین‌تر شدن این مراسم کمک می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، این سنت زیبای باستانی همواره یادآور شادی، خاطرات ماندگار و حیات دوباره طبیعت است و همانند  دو روی یک سکه ویژگی‌های خاصی دارد. يک رويش همين خانه تکانی، 
خرید عید، سفره هفت سین، ماهی قرمز و سبزه، ارسال پیامک‌های شادباش و عیدی دادن و عیدی گرفتن است و آن روی سکه عید نیز دید و بازدید‌های خانواده‌ها و عزیزان از اولین روز تا دوازدهمین روز جهت تبریک و شادباش است. 

دید و بازدید نیز به نوبه خود‌ آد‌اب و رسوم خاصی د‌ارد‌ که باید‌ به آن دقت کافی داشته باشیم تا لحظات خوب و به یاد‌ ماند‌نی هم برای میزبان و هم مهمانان فراهم شود. 

دکتر حمید فرج الهی روان‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگارگروه علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه پس از مراسم دید و بازدید دو حالت برای میزبان پیش می‌آید، اظهار کرد: در حالت اول پس از خارج شدن میهمان، میزبان نفس عمیقی می‌کشد و به‌ خاطر رفتن‌ تان خدا را از صمیم قلب شکر کند و حالت دوم اینکه به فکر تدارک دیدن یک ‌مهمانی دیگر باشد تا باز هم در کنار شما باشد. 

حال دانستن این مطلب که به خاطر چه رفتارهایی دیگران آرزوی خارج شدن هر چه سریعتر شما از خانه‌شان را دارند و راز و رمزهای تبدیل شدن به شخصیت محبوب در خانواده کدام است. 

سازگار باشید و جر و بحث نکنید
این روان‌شناس با بیان اینکه اگر با دیدگاه‌های میزبان مخالف هستید و به نظرتان حرف‌هایش بی‌معنا به نظر می‌‌رسد، در ‌مهمانی فکر تغییر دادن عقیده‌اش را در این فرصت کوتاه به ذهنتان راه ندهید، افزود: به یک گپ خودمانی بسنده کنید و مجلس میهمانی را به میدان جنگ تبدیل نکنید و از این فرصت برای تازه کردن دیدار‌ها و لذت بردن از مصاحبت همدیگر استفاده کنید، یادتان باشد که قرار نیست در یک دورهمی یکی دو ساعته، دیگران را متوجه اشتباه‌هایشان کنید. 

وی ادامه داد: باور داشته باشید اشکالی ندارد که آدم‌های اطرافتان یک روز دیگر از زندگیشان را هم مثل روزهای قبل از دیدن شما بگذرانند و برای یکبار هم که شده، از افکار منطقی و درستی که می‌‌خواهید آن‌ها را برا‌یشان گوشزد کنید محروم شوند، با وجود آنکه سخت است، اما سعی کنید خودتان را کنترل کنید و این یکی دو ساعت را تنها به خوش گذراندن فکر کنید. 

سرتان دائم در موبایل نباشد
فرج الهی با اشاره به اینکه دوران حاضر، عصر فناوری اطلاعات است، بیان داشت: زیاد از حد غرق شدن در دنیای ارتباطات می‌تواند شما را در نظر دیگران کسالت‌آور و آزار دهنده جلوه دهد، قرار نیست در نیم ساعتی که مشغول دید و بازدید هستید، سرتان را در گوشی تلفن همراه یا تبلتتان فرو ببرید و غرق در دنیای بی‌مرز ارتباطات شوید. 

وی با بیان اینکه پرسیدن رمز وای فای به محض وارد شدن به خانه صاحب‌خانه، باعث می‌شود که دیگران از‌‌ همان لحظه ورود در مورد شما قضاوت ناخوشایندی کنند، افزود: برای چند دقیقه هم که شده، از دنیای ارتباطات مجازی فاصله بگیرید و با آدم‌های واقعی در جهان واقعی ارتباط برقرار کنید؛ درست است که شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌اند که در هر لحظه از حال آدم‌های اطرافتان با خبر شوید، اما این ابزار‌ها فرصت شنیدن صدای کسانی که دوستشان دارید را از شما گرفته‌اند، پس حالا که روی یک مبل نشسته‌اید، ارتباط حقیقی را جایگزین ارتباط مجازی کنید. 

سوگنامه تعریف نکنید، آنجا میهمانی سال نو است! 
این روان‌شناس با بیان اینکه غم و غصه‌تان را با خودتان به میهمانی نبرید و زمانی که به مهمانی می‌روید، غصه‌هایتان را در خانه جا بگذارید، تصریح کرد: مهمانی جای خوبی برای طرح مسائل و مشکلات نیست، مسلما میزبان هم مثل شما مشکلات خاص خودش را دارد. یادتان باشد که این دید و بازدید‌ها قرار است فرصتی باشند برای شاد بودن و فراموش کردن گرفتاری‌ها. 

سوال‌های حساس و خصوصی نپرسید
فرج الهی تصریح کرد: در ‌مهمانی به اندازه کافی سوژه برای گپ زدن پیدا خواهید کرد و صحبت در رابطه با یک برنامه جذاب تلویزیونی، اکران‌های نوروزی فیلم‌ها، جدید‌ترین کتابی که خوانده‌اید و پیش بینی وضعیت آب و هوا می‌‌تواند به شما فرصتی برای یک مکالمه چند دقیقه‌ای و شکستن سکوت بین دو طرفه ارمغان آورد. 

سرآمد‌ترین قهرمان فامیل نباشید! 
وی با بیان اینکه صحبت درباره موفقیت‌های فردی و اجتماعی می‌تواند از شما چهره‌ای مغرور و منفور بسازد که با موفقیت‌هایش قصد تحقیر کردن دیگران را دارد، اظهار داشت: برای شنیدن افتخارات شما همیشه وقت هست که در این ماجرا وقتی پای فامیل‌های هم سن و سال شما به میان می‌آید، آزار‌دهنده‌تر جلوه می‌‌کند، پس طوری از دستاورد‌ها و داشته‌هایتان حرف نزنید که دیگران به شما به چشم یک عنصر فخرفروش و تازه به دوران رسیده و منفور نگاه کنند. 

این روان‌شناس تصریح کرد: صحبت کردن در مورد املاک و مستغلاتی که تازه خریده‌اید یا سفرهایی که به تازگی رفته‌اید را برای وقت دیگری بگذارید. مشکلی نیست زمانی که شما کتاب‌خوان هستید و خانم‌هایی که در ‌مهمانی حضور دارند، در مورد مدل‌های لوازم خانگی حرف می‌زنند، برای چند دقیقه دانش خود را در بایگانی مغزتان بگذارید و وارد بحث آن‌ها شوید، باور کنید گاهی همکلام شدن با جماعت، نشانه باهوش بودن شماست. 

سرکشی به زندگی خصوصی دیگران ممنوع
فرج الهی یکی دیگر از وظایف مهم میهمان در زمانی که در منزل میزبان سپری می‌کند را پرهیز از تجسس در امور خصوصی میزبان دانست، افزود: کنجکاوی در زندگی دیگران را مهار کنید، بعضی‌ها عادت دارند درباره هر چیزی سوال می‌کنند، پرسیدن قیمت مبل و وسایل آشپزخانه و چیزهای دیگر در نظر برخی افراد چندان مناسب نیست و به مهمان ارتباطی ندارد که مبل میزبان چقدر قیمت دارد یا خانه‌اش را متری چند خریده، اگر از آن‌ها خوشتان آمده فقط می‌توانید تا حدی از آن‌ها تعریف کنید. 

وی با بیان اینکه در مهمانی‌هایی که ممکن است طولانی باشد،‌ گاه پیش می‌آید که مهمان احساس صمیمت بیش‌ از اندازه کرده و بدون اجازه میزبان به قسمت‌های گوناگون منزل او می‌رود، تاکید کرد: به هیچ وجه در خانه میزبان به اتاق‌ها سرک نکشید مگر اینکه میزبان بخواهد خانه‌اش را به شما نشان دهد، همچنین بچه‌ها را هم به اتاقهای دیگر نفرستید، شاید میزبان اتاقش را مرتب و آماده نکرده باشد و به دلیل ورود کسی به آن معذب شود. 

در انتها به یک ویژگی جالب در آخر میهمانی‌ها اشاره می‌کنیم؛ یک عادت بسیاری از ما گفت‌و‌گوهای بعد از خداحافظی است! یعنی قسمت دیگری از صحبت می‌ماند برای دم در و داخل راهرو که گاهی هم خیلی خیلی طولانی می‌شود، به خصوص در مهمانی‌های شبانه و در خانه‌های آپارتمانی. 

 با بکارگیری این هفت سین آداب دید و بازدید نوروزی، به سادگی محبوبیت خود و خانواده خود را در فامیل افزایش داده و اوقات خوش و به یاد ماندنی را به همراه عزیزانتان سپری کنید.

برچسب ها: باستانی ، خاطرات ، ماهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: