کد خبر: ۱۰۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 18
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>علی 2 ماه پیش هنگام بازی اسکیت دچار دررفتگی شانه شده است.
به گزارش شفا آنلاین،متأسفانه اطرافیان او به خاطر وضعیت بد علی و داشتن استرس نتوانستند بدرستی برای درمان تصمیم‌گیری کنند بنابراین او را به یک درمانگاه نزدیک  بردند که دارای تجهیزات و امکانات کمی بود.

آن درمانگاه پزشک متخصص ارتوپد نداشته و پزشک عمومی تصمیم به جا اندازی شانه علی می‌گیرد. این پزشک به علت نداشتن توانایی و تخصص نتوانسته بدرستی شانه او را جا بیندازد. پس از این مسأله شانه علی به علت جااندازی نامناسب دچار عارضه جدی شد. او در حال حاضر بیمار دکتر طاهریان است. این متخصص می‌گوید برای بازگشت عملکرد شانه علی به وضعیت گذشته نیاز به عمل جراحی وجود دارد.
در میان همه  مفاصل بدن، شانه مفصلی است که بیشترین دامنه  حرکتی را دارد بنابراین، مفصل شانه دارای اهمیت بسیار زیادی است. به صورت کلی به افراد توصیه می‌شود هنگام انجام سوار کاری، کشتی و ورزش های پرتابی نکات ایمنی را به صورت صحیح رعایت کنند چراکه امکان آسیب شانه افراد هنگام انجام ورزش بیشتر از موقعیت‌های دیگر است.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان جراح ارتوپد با اشاره به اینکه ورزشکاران ممکن است به علت ضربه‌های مستقیمی که در اثر فعالیت‌های ورزشی به آنها وارد می‌شود دچار دررفتگی یا شکستگی‌های شانه شوند، می‌گوید: امکان آسیب به این منطقه از بدن ورزشکاران به دنبال انجام ورزش‌های رزمی، پرتابی، بلند کردن وزنه و هنگام انجام اسکیت بسیار زیاد است.

عارضه کشیدگی کپسول مفصل و پاره شدن پوشش‌های نرم مفصلی از علل شایع بروز این عارضه است.این متخصص ارتوپدی درخصوص درمان دررفتگی‌های شانه، تصریح می‌کند: مفصل شانه یکی از مفاصلی است که اغلب دچار در رفتگی می‌شود. اولین اقدامی که باید برای درمان دررفتگی‌های شانه انجام داد جا انداختن سریع این اندام در بیمارستان است. بیماران باید توجه داشته باشند که این اقدام باید فقط توسط متخصص ارتوپدی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که فرد نمی‌تواند شانه‌اش را حرکت دهد یا زیر پوست او برآمده شده است باید به در رفتگی شانه او مشکوک شد، خاطرنشان می‌کند: مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص ارتوپد هنگام در رفتگی‌های شانه الزامی است چراکه مراجعه به یک پزشک غیرمتخصص می‌تواند افراد را دچار عوارض جبران ناپذیر کند. پس از اینکه پزشک این اندام را جا می‌اندازد بیمار باید حدود 4 هفته شانه خود را بی‌حرکت نگه دارد تا بافت‌های آسیب دیده به صورت کامل ترمیم یابند.

دکتر طاهریان، تصریح می‌کند: تحرک اندام فرد در طول این مدت بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند وی را دچار شکستگی‌ها و دررفتگی‌های مکرر کند. دررفتگی‌های مکرر و قدیمی که مدتی از ایجاد آن گذشته است از انواع دیگر دررفتگی‌ها هستند. این نوع عارضه با اینکه  اغلب شایع نیست اما ابتلا به آنها می‌تواند باعث مختل شدن عملکرد شانه شود و افراد را دچار عوارض جدی کند.

به گفته این جراح ارتوپد، در برخی موارد ممکن است فرد در اثر ضربه‌های خفیف و به علت شلی «لیگامان»‌ها و نسوج اطراف مفصل دچار در رفتگی اندام‌ها شود. جراحی‌های شانه به دو صورت باز و آرتوروسکوپی انجام می‌شوند. در صورتی که شانه فرد بیش از سه بار دچار در رفتگی شود نیاز به عمل جراحی دارد.وی در خاتمه با اشاره به اینکه آرتوروسکوپی یکی از روش‌های جراحی است که از آن برای مشاهده مفصل و درمان آن استفاده می‌کنند، می‌گوید: هنگام عمل‌های جراحی آرتوروسکوپی نیاز به باز کردن مفاصل وجود ندارد اما در همه موارد نمی‌توان از این روش استفاده کرد. امروزه افراد به صورت مکرر در میدان‌های ورزشی دچار تروماهای شانه می‌شوند که در این‌صورت باید برای درمان به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: