کد خبر: ۱۰۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 16
شفا آنلاین>اجتماعی>کشف اسکلت یک زن در خیابان مولوی در ‌سال ٩٤ تاریخ و میراث فرهنگی تهران را تحت‌تأثیر قرار داد، آن‌قدر که این روزها حالا همه طور دیگری از تاریخ پایتخت و از تهران به مثابه یک شهر تاریخی حرف می‌زنند.
به گزارش شفا آنلاین،دیروز در موزه ملی ایران همزمان نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» درچنین فضایی افتتاح شد و حاضران گفتند جای موزه تهران در این شهر خالی است.

موزه ملی ایران صبح دیروز میزبان میهمانانی بود که برای افتتاح یک نمایشگاه آمده بودند، نمایشگاهی درباره تاریخ تهران که آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی تهران در آن به نمایشگاه گذاشته‌اند، نمایشگاه«تهران، کهن شهر من» از ٢٤ اسفند تا ٢٥ فروردین‌ماه ٩٥ در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

درهمین برنامه محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اهمیت راه‌اندازی موزه‌ای برای تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: جای موزه تهران در شهر خالی است. این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی تهران است. ممکن است بسیاری از افرادی که در تهران زندگی کرده‌اند، هیچ‌گاه ندانند که این شهر چگونه بوده و دارای چه ارزشی است.

او با اشاره به این‌که ساخت‌وسازهای ناهمگون روی تاریخ تهران غبار نشانده است، گفت: در تاریخ تهران تنها نباید به دوره قاجار توجه کنیم، زیرا که رد انسان در دامنه‌های البرز و دماوند در دوران متعلق به دوران نوسنگی مشاهده شده است. همچنین تدفین بانویی که در مولوی پیدا شد و آثاری همچون چشمه علی و... تأکیدی بر تاریخی بودن تهران است.

معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد، تهران دوران معاصر نیز بسیار مهم است و اولین‌ها در این شهر همچون اولین دانشگاه، اولین بیمارستان و خیابان‌های مهمی مانند ولی‌عصر یا معماری‌های معاصر همچون ساختمان سازمان میراث فرهنگی، تئا‌ترشهر، موزه هنرهای معاصر، دانشگاه تربیت مدرس و... که سبک‌های تأثیرگذاری بودند، باید مورد توجه قرار گیرند. به گفته طالبیان نکته مهم این است که تهران در بین شهرهای کشور الگوست و اتفاقاتی که در این شهر می‌افتد، روی شهرهای دیگر هم تأثیر می‌گذارد. او گفت: اگر تهران را بهتر بشناسیم، نسبت به بارگذاری بیش از اندازه در آن تجدیدنظر خواهیم کرد. همچنین با شناخت تاریخ تهران ازجمله روند گسترش این شهر که در ابتدا شمالی- جنوبی بوده و سپس شرقی- غربی شده است، می‌توانیم از بروز بحران‌های مختلف در این شهر همچون آلودگی‌ها جلوگیری کنیم.

طالبیان ادامه داد: جای موزه تهران خالی است. با شهرداری تهران صحبت‌هایی کردیم که درصورت خالی‌شدن برخی ساختمان‌های حوالی میدان مشق بتوانیم موزه تهران را راه‌اندازی کنیم. دسترسی به مرکز آرشیو و طرح‌های تهران نیز ازجمله مواردی است که در مورد آن درحال مذاکره با وزارت راه‌وشهرسازی هستیم.

تهران نیازی به هویت ساختگی ندارد
در آیین افتتاحیه این نمایشگاه،«رجبعلی خسروآبادی»، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این برنامه گفت: پس از کشف بانوی هفت‌هزارساله در خیابان مولوی، نگاه‌ها به شهر تهران کاملا تغییر کرد، تا جایی که شهروندان بیش از گذشته به دنبال شناخت هویتِ تاریخی پایتخت خود هستند.

خسروآبادی گفت: این جریان فکری بازتاب خود را در علاقه‌مندی شهروندان به کسب اطلاعات از تابلو عکس‌های بانوی هفت‌هزارساله که در نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نمایش داده شد، نشان داد. او ادامه داد: تهران به‌عنوان پایتخت ایران برخلاف بسیاری از پایتخت‌های جهان که به دنبال هویت ساختگی برای خود هستند، نیازی به این کار ندارد، چون یافته‌های به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی در خیابان «مولوی»، منطقه «قیطریه» و «دروس» از وجود فرهنگ‌هایی کهن در این شهر در هزاره‌های پیش از میلاد حکایت می‌کند. خسروآبادی «شب تهران» را از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» بیان کرد و افزود: این برنامه در ایام نوروز ویژه عموم شهروندان اجرا می‌شود و شهروندان درکنار برنامه‌های فرهنگی و آیینی درحال اجرا، فرصت دارند تا از موزه ملی ایران و نمایشگاه بازدید کنند.
او موزه تخصصی برای شهر تهران را یکی از نیازهای توسعه فرهنگی پایتخت دانست و ادامه داد: این نیاز باید با برگزاری جلساتی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران به درستی تبیین تا به‌عنوان مصوبه‌ای قانونی ساخت آن به شهرداری تهران اعلام شود. با این اقدام میراث فرهنگی تهران در حمایت‌های فنی و کارشناسی کاملا درکنار مجموعه مدیریت شهری از این طرح حمایت می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی تهران با اظهار این‌که برنامه‌ریزی برای توسعه پایدارِ شهری بدون درنظر گرفتن فاکتور هویت شهری امکان‌پذیر نخواهد بود، افزود: ایجاد حس تعلق مکانی به شهروندان باعث افزایش مشارکت‌های اجتماعی، فرهنگی‌ و سیاسی در جامعه خواهد شد.

نمایشگاه تهران کهن شهر من با آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی در موزه ایران باستان آغاز به کار کرده و در این نمایشگاه ۱۱۲ قلم از آثار تاریخی منطقه فرهنگی تهران از هزاره ششم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی در موزه ایران باستان به نمایش درآمده است. ازجمله این آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه «کیلان» دماوند، تپه «چشمه علی» شهرری، «قره‌تپه شهریار»، تپه «فردیس» قرچک، تپه «شغالی» و «سفالی» پیشوا، تپه «ولیران» دماوند، تپه «قیطریه» و قلعه «ایرج» پیشوا به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: