کد خبر: ۱۰۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 15
شفاآنلاین:جامعه>انگار زن باردار در حال عبور از میدان جنگ بود، تنها کاری که توانست انجام دهد تند تند گام برداشتن بود تا لااقل بتواند از مهلکه انفجارها گذر کند و خود را به جای امن برساند؛اما وقتی به مقصد رسید همچنان صدای انفجار ترقه‌ ها می آمد؛چون چهارشنبه سوری بود.
یک سنت غلط، کاری بیهوده، لذتی که باعث ذلت می‌شود، آزار و اذیت همنوعان، خطرهای احتمالی، سقط جنین، سوختگی، آسیب‌های جسمانی، صدمات روحی نابینایی، ناشنوایی، آتش سوزی و صدای آه و نفرین پیرمرد و پیرزنی رنجور همه نشات گرفته از روزی به نام چهارشنبه سوری است که به طور ناخودآگاه و اشتباه در فرهنگ و سنت ایرانیان جایگاهی پیدا کرده است.

آمارهای چهارشنبه سوری و تبعات ناشی از آن همه ساله وجود دارد و حتی با تبلیغات مستمر و زحمات مسئولان امر و رسانه‌ها بابت فرهنگ سازی برای بهبود این وضعیت و کاهش حوادثی از این دست،بازهم سالانه این اتفاق در جای جای کشور به‌وقوع می‌پیوندد و قلب مردم و خانواده‌های قربانیان را جریحه دار می‌کند.

این حوادث تلخ چهارشنبه آخرسال با در سال 92 سه کشته و 425 مصدوم در کشور داشت و سال 93 با کاهش پیدا کردن تعداد قربانیان چهارشنبه سوری  407 تن مصدوم شده و 3 نفر نیز جان خود را بابت لذتی دروغین از دست دادند.

جانباختگان و مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال که تصور نمی‌کردند چنین اتفاقی برای آنها هم رخ دهد حالا شادی یک زندگی را با تلخ کامی عوض کرده اند و نه تنها خودشان بلکه خانواده‌ها را نیز دچار مشکلات عدیده روحی و مالی کرده اند.

شاید آن افرادی که سرمستانه برای انفجار مواد محترقه و یا ایجاد سر وصدا یا حتی پریدن از آتش از یکدیگر پیشی می گیرند، نمی‌دانند که با رفتارهای هنجار شکنانه خود به جامعه پیرامونی و آسایش و ایمنی همشهریان خویش آسیب می‌زنند و تنها لذت خطر آفرین و کامیابی بی محتوا را دنبال  می‌کنند.

اما این فرهنگ و سنت غلط که با عنوان پریدن از روی آتش و یا آتش بازی شروع شد و کم کم به ایجاد مواد محترقه و سر و صدا تبدیل شد این روزها در ذهنی بسیاری مردم به عنوان کاری بیهوده عنوان می‌شود و اکثریت مردم خواستار فرهنگ سازی یا جایگزینی تفریحی مناسب هستند.

طی سالیان اخیر ابزارهایی نظیر مقابله با هنجارشکنان اجتماعی در چهارشنبه آخر سال شدت بیشتری یافته و حتی مقابله یا دستگیری این گونه افراد موجب شده تا بانیان این کار خلاف عرف و شرع کمی پای خود را پس بکشند اما رفتارهای هنجارشکنانه گاها از سوی برخی جوانان ناآگاه و یا تعداد کمی از خانواده‌ها به بهانه سنت و یا تفریح ایجاد می‌شود و بهترین رویکرد در کنار ابزارهای نظارتی می‌تواند فرهنگ سازی باشد.

فرهنگ سازی می‌تواند این باشد که در یک محله و کوچه فردی بیمار یا سالمندی که مشغول استراحت است، زندگی می‌کند؛ یا آنکه مواد محترقه و آتش بازی امکان این را دارد که برای هر فردی حادثه بیافریند؛ یا آنکه کمپین‌های مبارزه با چهارشنبه سوری راه اندازی شود و مواردی دیگر؛ این رویکرد می‌تواند تا حدودی باعث کاهش استقبال برخی جوانان و یا خانواده‌های ناآگاه شود.

فرهنگ سازی درباره نکوهش چهارشنبه سوری می تواند جلوی روز تلخی همچون چهارشنبه سوزی را بگیرد و این فرهنگ سازی وظیفه مسئولان فرهنگی و اجرایی، رسانه‌ها و آحاد مردم است.

تبیین بی ثمر بودن تفریحاتی نظیر ایجاد سرو صدا و آتش بازی یا آسیب‌های ناشی از روز چهارشنبه سوری می‌تواند نوجوانان و جوانان را بیش از پیش آگاه کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: