کد خبر: ۱۰۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 14
شفا آنلاین>اجتماعی>ازدواج فاميلي علاوه بر مزايايي كه دارد معايب متفاتي را ممكن است به صورت نهفته درخود داشته باشد اما نكته اين است تا چه حد ميتوان به اين اما و اگرها مطمئن بود؟!
به گزارش شفا آنلاین،از قديم الايام رسم بر اين بود كه بزرگترها براي دختر و پسري كه به سن ازدواج ميرسند و توانايي چرخاندن ارابه سنگين زندگي مشترك را دارند و اصطلاحا از آب و گل در ميايند آستين بالابزنند.
از خريد وسايل و لوازم ريز و درشت و تمام نشدني گرفته تا تهيه خانه و كاشانه اي گرم و نقلي كه  مأمني آرامش بخش براي استراحت و كنار هم بودن زوج تازه پيوند يافته شود.
از آرزوهاي پدر و مادر براي برپايي جشن ازدواج و سور وسات عروسي فرزندانشان كه بگذريم ، فاميل و آشنا ،دوست و غريبه هم بيكار نميمانند و اگر دختر و پسري مجرد را در اطرافشان ببينند به يكديگر معرفي ميكنند.جدا از اينكه اين اقدامات شيرين و خيرخواهانه  تشكيل يك زندگي مشترك را در پي خواهد داشت؛ گاهي ديده ميشود پدرها و مادرها نيز اصرار زيادي به وصلت با خويشاوندان نزديك خود دارند ؛ چرا كه معتقدند شناختي كه قرار است طي وصلت با غريبه در گذر زمان پيدا كنند ؛ زمينه ي آن را با يك وصلت خويشاوندي نزديك كه ساليان دراز با خصوصيات و ويژگي هاي هم  آشنا بوده اند ؛ دارند؛ از حق نگذريم پر بي راه هم نگفته اند چرا كه اينگونه وصلت ها و ازدواج هاي فاميلي هر دو خانواده را چندين قدم جلوتر ميبرد.

اما گاهي اين تمايلات  تا حدي بالا ميرود كه  خانواده ها بدون در نظر گرفتن خواسته هاي دختر و پسر به توافق ميرسند! طبيعي است كه پدرها و مادرها هركدام تمايل دارند با اقوام نزديك خودشان وصلت كنند اما بد نيست قبل از اقدام و اصرار به انجام اين كار؛ نظر دختر و پسرشان را كه تا كنون فقط به واسطه حجب و حيا و حفظ احترام سكوت كرده است جويا شوند.چرا كه به هر حال بعد از ازدواج عرصه فقط عرصه جولان دو نفره است!  
دو نفري كه درست است نسبت به خانواده هم شناخت دارند؛  اما احتمال دارد توانايي تحمل نظرات مخالف يكديگر را نداشته باشند!

حميدرضا رحماني روان شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص ازدواج فاميلي گفت: اين گونه ازدواج ها بواسطه شناختي عميق كه طي ساليان دراز بين دو خانواده شكل گرفته است ماندگاري و جاودانگي بيشتري را دارند ؛ اما مسائل و مشكلاتي كه با ازدواج فاميلي پيدا ميشوند قابل چشم پوشي نيست!
 
تناسب خانوادگي نقطه عطف شروع زندگي مشترك است
 
داشتن تناسب رفتاري ؛ در موضوعات مختلف از جمله مزاياي ازدواج فاميلي محسوب ميشود. چرا كه به دليل نزديكي روابط ؛ نوع تربيت و شرايطي كه هر دوطرف در آن پرورش يافته اند تا حدودي يكسان است.اما علاوه بر موارد ذكر شده داشتن تناسب فرهنگي و اعتقادي نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ زيرا در صورتي افراد در شرايطي متفاوت از هم رشد كرده باشند طبيعتا نوع نگرش آنها نسبت به مسائل اعتقادي و ديني هم با يكديگر متفاوت است.
رحماني در خصوص برتري ازدواج بين خويشاوندي تصريح كرد: برقراري روابط عاطفي و ازدواج هاي فاميلي به دليل شناخت كافي از لحاظ فرهنگي ؛ تربيتي و ديني-اعتقادي خانواده ها از ديگر و اطمينان خاطري كه در پي آن وجود دارد مورد تاييد است؛ البته در صورتي كه اين وصلت بين خانواده هايي كه داراي رابطه فاميلي بسيار نزديك با يكديگر هستند صورت نپذيرد! و خانواده شناخت كافي را تنها ملاك خود براي ازدواج فرزندانشان با يكديگر قرار ندهند.
 
عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان نبسته اند 
 
در گذر زمان و با پيشترفتهايي كه در علم پزشكي خصوصا ژنتيك صورت گرفت نتايجي بدست آمد تا افراد به دور از تعصبات بي جا و بي دليل خود مبني بر اصرار ورزي به وصلت با اقوام نزديك ؛ كمي دور انديشي كرده و نسبت به آينده اي نه چندان روشن كه در انتظار زوج به ظاهر خوشبخت و راضي كه باهم پيوند زناشويي بسته اند نشته است؛ بي تفاوت نباشند.
محمدحسين فقيهي مشاور ازدواج نيز در اين خصوص اظهار داشت: گاهي پس از انجام آزمايشات قبل از ازدواج نتيجه ي بدست آمده آنقدر كه بايد دلچسب نيست ؛ البته اين مورد ممكن است دربرگيرنده ازدواج هاي غير خويشاوندي نيز باشد اما در مواردي كه دختر عمو و پسر عمو ؛ دخترخاله و پسرخاله تصميم به ازدواج ميگيرند توجه و دقت بيشتري را طلب ميكند.به همين دليل قبل از ازدواج بايد تمامي جوانب و اثرات محيطي و ارثي موثر بر آن را مدنظر گرفت تا به موقع بتوان از تولد نوزاد داراي نقص جلوگيري به عمل آورد
 
 
 
اختلال ژنتيكي در ازدواج فاميلي ٢ برابر است
 
زندگي در عصر ارتباطات باعث ميشود تا افراد پيرامون هرموضوعي كه ذهنشان را مشغول ميكند به سرعت به آرامش برسند؛ به طوري كه با يك گشت و گذار كوتاه در صفحات مجازي و خواندن مطالبي كه در پي آن هستند اطلاعات خود را تا حدودي تكميل كنند .
طبق تحقيقات اخير  كه توسط انجمن نوروژنتيك ايران انجام شده است؛ احتمال بروز اختلالات ژنتيكي در ازدواج هاي فاميلي دو برابر ازدواج هاي غير خويشاوندي است. علاوه بر آن در صورتي كه افراد داراي فرزندي معلول هستند بايد قبل از بارداري مجدد با مراجعه به مشاوران ژنتيك و انجام آزمايشات مربوطه از تولد نوزاد معلول ديگر؛ جلوگيري نمايند.
 
وقتي اختلافات خانوادگي خطرناك ميشود
 
اما جدا از بحث مشكلات ژنتيكي؛ گاهي ممكن است شرايطي به وجود بيايد كه دو خانواده علي رغم اصرارهايي كه پيش از اين به ازدواج فرزندانشان داشته اند؛ اختلافاتي را با يكديگر پيدا كنند .تا جايي كه اين مشكلات به زندگي فرزندانشان هم راه پيدا كرده و روابط انها را تحت تاثير خود قرار دهد ؛ اين اثرات گاهي آنقدر شديد ميشوند كه زن و مرد به بهانه طرفداري از خانواده هايشان وارد بحث و جدالي ناخواسته ميشوند!
حميد رضا رحماني با اذعان به اين مطلب بيان داشت:به اكثر خانواده ها و همچنين دختران و پسراني كه علاوه بر داشتن يك رابطه خانوادگي نزديك تمايل به وصلت با يكديگر را دارند ؛  توصيه ميكنيم حتي المقدور از تصميم خود منصرف شوند ؛ به همين دليل طي جلساتي كه با والدين برگزار ميشود به موضوعات و مسائل ژنتيكي نيز تاكيدات ويژه اي خواهد شد؛ علاوه بر آن به دختران و پسران نيز توصيه ميشود جهت جلوگيري از مشكلات ژنتيكي و خانوادگي كه ممكن است در پي اين گونه ازدواج ها گريبانشان را بگيرد از بستن پيوندزناشويي خويشاوندي نزديك خودداري نمايند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: