کد خبر: ۱۰۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 14
مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون از برنامه این سازمان برای توسعه بحث پلاسما، همکاری با شرکت‌های بزرگ جهت تولید کیسه خون، راه‌اندازی پنج مرکز ویژه انتقال خون در استان تهران و همچنین همکاری‌های بین‌المللی با سازمان بهداشت جهانی در سال آینده خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه رونمایی از کتاب نظام مراقبت و ثبت عوارض بالینی انتقال خون اظهار کرد: نظام مراقبت و ثبت عوارض مرتبط با مسائل بعد از انتقال خون است؛ یکی از راه‌های کاهش این عوارض ثبت آنها به عنوان یک ابزار کیفی است.

وی افزود: این کتاب گزارش عوارض سال 93 است و در آن خطاهای صورت گرفته به صورت آموزشی ارائه می‌شود تا در موارد بعدی عوارض و گرفتاری‌های مرتبط با انتقال خون کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، بیشترین عوارض در انتقال خون را مرتبط با خطاهای انسانی و خطرناک‌ترین آن را مرتبط با خطا در گروه‌بندی عنوان کرد.

پورفتح‌الله، در خصوص مهم‌ترین اقدامات سازمان انتقال خون در سال 94 گفت: ما امسال توالنستیم با قراردادهای مشارکتی تمام داروهای مرتبط با پلاسمای ایرانی را به جز فاکتور 8 انعقادی تامین کنیم و حجم پلاسمای جمع‌آوری شده را به 400 هزار لیتر برسانیم. این کار باعث صرفه‌جویی بالا و همچنین جلوگیری از تغییر جغرافیای بیماری‌ها می‌شود.

51 درصد اهداکنندگان انتقال خون مستمر هستند

وی تصریح کرد: در حال حاضر 51 درصد اهداکنندگان ما مستمر هستند. طی پنج سال گذشته نیز هیچ موردی از بیماری‌های قابل انتقال با خون مانند HIV در میان اهداکنندگان مستمر وجود نداشته است. ما باید به سمتی برویم که جمعیت اهداکنندگان مستمر را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین از اجرای سه برنامه پایلوت در سه شهر کشور برای گسترش میزان اهداکنندگان مستمر خبر داد و افزود: در حال حاضر 500 هزار اهدا کننده مستمر داریم و اگر این رقم به 1100 نفر برسد، می‌توانیم خون کشور را از طریق اهدای خون مستمر تامین کنیم و آرزوی ما برای داشتن انتقال خون بدون خطر و مطمئن برآورده می‌شود.

پورفتح‌الله همچنین از اقدام این سازمان برای اجرای یک برنامه جهشی در زمینه ساماندهی و توسعه پلاسما فرزیس و رساندن میزان پلاسمای دریافتی به 600 هزار لیتر خبر داد و گفت: سازمان انتقال خون از سال آینده با دو شرکت بزرگ برای راه‌اندازی دو کارخانه جهت تولید کیسه خون به میزان 10 میلیون کیسه خون همکاری خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: ما با سازمان بهداشت جهانی در خصوص آموزش و پژوهش سلامت خون منطقه همکاری می‌کنیم و در حال تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه هستیم.

راه‌اندازی 5 پایگاه انتقال خون ویژه در تهران

پورفتح‌الله از راه‌اندازی پنج پایگاه انتقال خون برای جبران کمبود این مراکز در تهران خبر داد و اظهار کرد: به زودی 9 واحد سیار جمع‌آوری خون در موارد بحران به همت خیرین انتقال خون راه‌اندازی می‌شود. این واحدها در موارد غیربحران در مناطقی با جمعیت کمتر مستقر می‌شوند. عقد تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست و همچنین مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت بیماری‌ها در کشور از مهم‌ترین اقدامات سازمان انتقال خون در سال 94 بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: