کد خبر: ۱۰۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 13
شفا آنلاین>سلامت>ما به شما می‌گوییم در 1 هفته باقیمانده به عید با چه روش‌هایی می‌توانید آراستگی‌تان را 10 برابر کنید.
به گزارش شفا آنلاین، رسیدگی به پوست اهمیت زیادی دارد مخصوصا این روزها که چیز زیادی تا نوروز و دید و بازدیدهای عید باقی نمانده است. پس باید بیشتر از همیشه هوای پوست‌تان را داشته باشید.

افراد زیادی هستند که با نزدیک شدن به سال نو، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در مدتی کوتاه اوضاع پوست شان را بهبود بخشند تا با چهره‌ای شاداب عید دیدنی یا مسافرت بروند.اگر اوضاع پوست‌تان خراب است با دیدن چهره خود در آینه ناامید نشوید. از همین امروز دست به کار شوید ما به شمامی‌گوییم که چگونه می‌توانید از شر لک ها و جوش ها خلاص شویداگرچه تنها یک هفته تا عید نوروز باقی مانده است اما با خواندن این مطلب می‌توانید تا حد زیادی  شادابی چهره خود را افزایش دهید،با ما همراه باشید و توصیه‌های دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو را بخوانید.



نسخه‌ای برای شفاف شدن پوست

اگر پوست‌تان كدر شده‌ و می‌خواهید تا عید پوستی شفاف داشته باشید، استفاده از كرم‌های اسید میوه و ترتینوئین  با تجویز پزشک پوست را شفاف می‌كند اما مشكلی كه وجود دارد این است كه احتمال تحریك‌پذیری پوست زیاد است به‌خصوص افرادی‌كه تازه مصرف چنین داروهایی را آغاز كرده‌اند.

پیشنهاد ما این است كه این روزهای قبل از عید دفعات استفاده از كرم‌ها كمتر باشد. اما توصیه دیگر استفاده از روش میكرودرم‌ ابریژن است كه بسیار بی‌خطر است و می‌تواند به‌طور موقت تا چند هفته پوست را شفاف كند. پیلینگ‌های سطحی میوه هم می‌تواند پوست را شفاف كند، این روش‌ها را می‌توان هر هفته یا هر 2 هفته تكرار كرد و به‌طور موقت پوست بیمار را شفاف نگه داشت اما برای باقی‌ماندن و دائمی‌شدن این شفافیت باید حتما درمان‌های نگه‌دارنده با دارو یا روش‌های دیگر تجویز شود.

سراغ میکرودرم برویم؟

میكرودرم یك كار خیلی سطحی است و نمی‌تواند مشكل پوست را به‌طور كامل برطرف كند اما وقتی هر 2 یا 3 هفته یك‌بار تكرار شود، لایه‌های سطحی پوست برداشته می‌شود، كلاژن‌سازی تحریك می‌شود و قوام پوست هم بهتر می‌شود و همچنين لك‌های سطحی پوست هم بهتر می‌شوند، در نتیجه پوست شفاف‌تر می‌شود. علاوه بر این‌ها براي تيرگي‌ها و جاهاي جوش، اسكارهاي سطحي نیز میكرودرم مفید است.

راه‌های خلاصی از دست آکنه

آكنه از آن دسته عارضه‌های خیلی شایع است كه می‌تواند حسابی آزاردهنده شود، به‌خصوص برای خانم‌ها در زمان‌‌هایی كه منتظر مناسبت یا مراسم خاصی مثل عید نوروز هستند، در این مواقع احتمالا به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود سریع می‌گردند.

یكی از درمان‌هایی كه در این مواقع پیشنهاد می‌شود، مصرف داروهای كورتونی یا استروئیدی برای كوتاه‌مدت به‌صورت خوراكی یا موضعی یا تزریقی است، متاسفانه مصرف طولانی‌مدت این داروها آكنه را بدتر می‌كند اما در كوتاه‌مدت چنین داروهایی می‌تواند التهاب را از بین ببرند و از آنجا كه التهاب نقش زیادی در ایجاد جوش دارد، بنابراین جوش‌ها كاهش می‌یابند.

 باید بدانید مصرف این داروها باید محدود به چند روز یا درنهایت 2هفته باشد، تا شدت ضایعات آكنه برطرف شود البته این بهبودی به‌طور موقتی است و فرد باید حتما داروهای خوراكی و موضعی آنتی‌آكنه، آنتی باكتریال را آغاز كند تا با قطع داروهای كورتونی و استروئیدی ضد‌التهاب جوش‌ها برنگردند.

با كیست‌های آكنه‌ای چه كنیم؟

اگر دچار یك كیست بزرگ آكنه‌ای هستید به‌طوری كه برجستگی‌های سفت و نسبتا بزرگی زیر پوست‌تان وجود دارد، پزشك می‌تواند با تزریق بسیاركم و رقیق‌شده كورتون به درون كیست، التهاب آن را كم كند تا كیست آكنه‌ای موقتا از بین برود اما براي این‌كه دوباره برنگردد باید از همان اول درمان‌های درست  آكنه برای بیمار تجویز شود. با مصرف داروهای موضعی آكنه در یك یا 2 هفته اول ممكن است بیشتر پوست تحریك شود، به همین دلیل اگر بيمار در انتظار مناسبت خاصی است بهتر است از داروهای موضعی بعد از مراسمش استفاده كند اما باید بداند درمان قطعی با این داروهاست.



با لک‌های صورت چطور خداحافظی  کنیم؟

درمان لك روندي طولانی‌مدت است و هیچ دارویی وجود ندارد كه بتواند به سرعت لك را برطرف كند. البته درصورت لزوم پزشك می‌تواند با تجویز داروهای كورتونی و استروئیدی كمی لك‌ها را كنترل كند اما باید بدانید این روش نیز نوعی شمشیر دولبه است چون مصرف چنین داروهایی پوست را نازك‌تر می‌كند و در نتیجه احتمال دارد مویرگ‌ها مشخص شوند به همین دلیل این روش برای از بین بردن لك‌ها چندان توصیه نمی‌شود.

بهتر است از روش‌هایی چون پیلینگ‌های‌ سطحی،  میكرودرم ابریژن و لیزرهای سطحی كه پوست را زخم نكنند استفاده شود تا به‌طور كوتاه‌مدت لك‌ها كم رنگ شود، البته حواس‌تان باشد كه در كنار این روش‌ها حتما باید از درمان‌های دائمی‌تر استفاده شود وگرنه دوباره مشكل پوستی تشدید می‌شود، البته درمان‌های دائمی ممكن است پوست را قرمز و تحریك‌پذیر كنند و اگر بخواهید در عرض یك تا 2 هفته پوست‌تان بهبود یابد، چندان توصیه نمی‌شوند اما بعد از عید حتما سراغ این درمان‌ها بروید.

شوره سر

شوره مو‌ها هم می‌تواند بیماری باشد و هم طبیعی. بعضی‌ها به دليل كم شستن یا بد شستن یا استفاده از شامپوی نامناسب یا... دچار شوره مو می‌شوند، به این افراد توصیه می‌شود از شامپوهای مناسب و به روش صحیح استفاده كنند

راه خلاصی چربی مو چیست؟

كسی نیست كه دوست داشته‌ باشد روزهای عید را با موهای چرب طی كند، به‌خصوص آن‌هایی بعد از حمام هم احساس می‌كنند هنوز موهای‌شان چرب است، متاسفانه چربی موها ژنتيك است و درمان قطعی ندارد و تنها راه چاره استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب است. البته يكسري داروهاي خوراكي مثل كپسول آكوتان برای درمان چربی بیش‌از حد وجود دارد البته يكسري داروهاي هرموني هم هستند كه چربي را كم مي‌كنند اما چندان توصیه نمی‌شوند.

پاکسازی نقاط سرسیاه بینی

اكثر این دانه‌های سرسیاه كه روي بيني ما وجود دارند، جوش نیستند بلكه اين‌ها موهاي ريز زيرپوستي هستند كه تنها با ليزر از بین می‌روند و دارو براي از بین بردن آن‌ها خيلي فايده‌اي ندارد.

البته استفاده از كرم‌هاي تريتينوئيد اسيدهاي ميوه هم مي‌تواند كمك‌كننده باشد ولي درمان‌ها خيلي اميدوار‌كننده نيستند.  سراغ پیلینگ عمقی یا لیزرهای عمیق نروید چون این روش‌ها می‌توانند روی پوست ایجاد زخم كنند و پوست را دچار تیرگی كنند.

ناخن‌ها‌یتان  را محکم کنید

شكننده شدن ناخن‌ها به چند علت ممكن است به‌وجود بیاد، از جمله كم‌خونی، كمبود اسیدفولیك، كمبود روی،  تماس زیاد با شوینده‌ها، عوامل محیطی مثل ضربه‌های زیاد(مثل كار كردن موسیقی یا تایپ) و عوامل تغذیه‌ای و ژنتیك و... كسی كه شكنندگی ناخن دارد حتما باید در كنار داروها و درمان‌های لازم، دوره‌ای از مكمل‌های روی، بیوتن و آهن مصرف كند، علاوه بر این‌ها باید حواسش باشد كه تماسش را با محرك‌ها و مواد شوینده مختلف كم كند.



با  شوره سر چه کنیم؟

برای شوره سر از شامپوهای مناسب استفاده كنید اما اگر شوره همراه با خارش و التهاب پوست سر باشد، دیگر طبیعی نیست و در این صورت باید از درمان‌های ضدقارچ و ضد‌التهاب مثل كورتون‌ استفاده شود، برای این بیمارها، باید درمان در طولانی‌مدت ادامه یابد، درمان ضد‌قارچ مثل شامپوها و محلول‌های ضدقارچ باید طولانی‌مدت باشند تا بتوانند التهاب كف سر را كم كنند گاهی در كنار این درمان‌های موضعی، مصرف درمان‌های خوراكی ضدقارچ هم توصیه می‌شود.

سیاهی دور چشم درمان دارد؟

سیاهی زیر چشم درمان قطعی ندارد و هیچ روشی نمی‌تواند آن را به‌طور كامل رفع كند، بعضی پزشكان از درمان‌های دارويی استفاده می‌كنند كه چندان موفق نیست و شاید 25تا30 درصد جواب می‌دهد. درمان‌های غیرداروئی نیز مثل پیلینگ‌های سطحی، میكرودرم،  لیزرهای مخصوص زیر چشم مثل لیزرهای فراكشنال و لیزرهای كیوسوئیچ می‌توانند تا حدی كمك‌كننده باشند ولی نه خیلی زیاد.

به همین دلیل بهترین روش استفاده طولانی‌مدت از داروهاست اما حواس‌تان باشد سراغ روش‌های تحریك‌كننده مثل لیزرهای تهاجمی كه ایجاد زخم كند نروید چون زخم بیشتر سلول‌های رنگدانه‌ای پوست را تحریك می‌كند و پوست تیره‌تر می‌شود، باید لیزرهایی استفاده شود كه چندان پوست ظریف این قسمت را تحریك نكند، پیلینگ‌ها و لیزر می‌تواند برای رفع تیرگی این منطقه در این روزها موثر باشد.مجله سیب سبز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: