کد خبر: ۱۰۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
عراقچی:
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: مذاکرات هسته ای تبلور توانمندی دپیلماتیک جمهوری اسلامی ایران بود.
به گزارش شفاآنلاین : سید عباس عراقچی در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاه ها برجام را دستاورد بزرگ ملت ایران و ثمره 12 سال مقاومت و پافشاری بر اصول و ایستادگی بر شعار معین انرژی هسته ای حق مسلم ماست، عنوان کرد.
وی با بیان این که نتیجه مذاکرات برای دو طرف برد ـ برد است، اظهارداشت: از نظر من برد به این معناست که ما به خواسته هایمان رسیده ایم و طرف مقابل هم به خواسته های خود رسید، ضمن این که خواسته های طرف مقابل در تناقض خواسته های ما نبود.
به گفته عراقچی خواسته های ما این بود که برنامه هسته ای صلح آمیز ما از جمله غنی سازی توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شود و به کار خود ادامه دهد و تحریم ها برداشته شود که این خواسته ها محقق شد.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: خواسته طرف مقابل بعد از چندین مرحله جرح و تعدیل این بود که جلوی بمب هسته ای ایران را گرفته باشد و ادعا کنند که بدون جنگ به این هدف دست یافته اند.
عراقچی اظهار داشت: ما اعتمادسازی کردیم ضمن این که این از نظر ما امتیازی محسوب نمی شود چرا که سلاح هسته ای در دکترین ما جایی ندارد و ما در این زمینه فتوا داریم و استفاده از سلاح هسته ای را حرام می دانیم. ما اعتماد ایجاد کرده ایم که سراغ سلاح هسته ای نمی رویم و محدودیت هایی را پذیرفتیم که هیچ نیاز ضروری ایران را تعطیل نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل سیاست های گذشته خود از جمله غنی سازی صفر، عدم فعالیت آب سنگین و تعطیلی فوردو را کنار گذاشت، قطعنامه های خود را لغو کرد و رضایت داد که ایران ترتیباتی اتخاذ کند و اطمینان بدهد که اگر دنبال سلاح هسته ای رفت یک سال طول بکشد و آنها می گویند که به این خواسته رسیده اند.
رییس ستاد پیگیری برجام در ادامه گفت: دستاورد و خواسته اصلی ما که به آن دست پیدا کردیم تحمیل اراده به 6 قدرت برتر جهانی بود که در مدت 12 سال هر چه داشتند، انجام دادند ولی نتوانستند سیاست خود را به ما تحمیل کنند در واقع اولین دستاورد ما تحمیل اراده به طرف مقابل بود.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه دستیابی به این موفقیت را نتیجه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهارداشت: اولین توانمندی؛ توانمندی علمی و هسته ای ما بود. اگر توانمندی های هسته ای ما به موقعیتی نرسیده بود که از نظر آن برگشت ناپذیر باشد دلیلی نداشت پای میز مذاکره بیایند.
عراقچی افزود: اگر تعداد سانتریفیوژهای ما به 20 هزار دستگاه نمی رسید، کارخانه اراک تا مرز راه اندازی نمی رفت و مواد غنی شده ما تا 10 تن نمی رسید، آنها پای میز مذاکره نمی آمدند.
وی توانمندی دفاعی را عامل دیگر حضور طرف مقابل پای میز مذاکره عنوان کرد و اظهارداشت: اگر آنها نگران عواقبت اقدامات خود نبودند، شک نکنید که آنها از طریق نظامی تلاش می کردند برنامه هسته ای ما را از بین ببرند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: با اطمینان می گویم که اگر توانمندی دفاعی ما نبود آنها سعی می کردند به طریق نظامی این مساله را حل کنند و ما این را مدیون تمامی نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم.
عراقچی توانمندی اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم ها را مولفه دیگری عنوان کرد که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد و اظهارداشت: من نمی گویم تحریم ها هزینه و فشاری برای ما نداشت ولی ما را به زانو درنیاورد.
وی تصریح کرد: سیاست آنها این بود که ایران را فلج کنند اما با مقاومت مردم نتوانستند اثرگذاری جدی داشته باشند و طرف مقابل به این نتیجه رسید که تحریم راه حل مناسب نیست و اگر هم ادامه دهد، مشکل حل نخواهد شد.
معاون وزیر امورخاجه توانمندی دیپلماتیک و حقوقی در عرصه بین المللی را چهارمین عامل موفقیت در مذاکرات هسته ای عنوان کرد و اظهارداشت: دیپلمات هایی موفق هستند که با پشتوانه قدرت های داخلی خود می توانند مذاکره کنند.
عراقچی اظهار داشت: هیچ مذاکره ای با دست خالی به سرانجام نمی رسد. ابزار مذاکره کننده حرف و کلام است و اگر پشتوانه قدرت نظامی، اقتصادی و فرهنگی نباشد، دیپلمات نمی تواند به اهداف خود برسد و منافع کشور را تامین کند. از سوی دیگر قدرت های داخلی هم بدون دیپلماسی قوی نمی توانند به سرانجام برسند.
وی افزود: مذاکرات هسته ای تبلور توانمندی دیپلماتیک و حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود. در این مذاکرات همه توانمندی ها و تجربیات سی و چند ساله کشور انباشته شد و خود را نشان داد؛ به طوری که در این مذاکرات حقوقدانان ما پا به پای حقوقدانان آمریکایی جلو می آمدند و ریز مسائل را دنبال می کردند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: توانمندی دیپلماتیک در کنار توانمندی های قدرت بود که در مذاکرات ما را به نتیجه رساند و توانستیم به خواسته های خودمان برسیم.
عراقچی یادآور شد: نتیجه آن این بود که 6 قدرت بزرگ دنیا در مقابل یک کشور مذاکره کنند، قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت را حتی بدون یک ساعت اجرا رفع کنند و برنامه هسته ای ایران به برنامه هسته ای مشروع تبدیل شد.
به گفته وی تا وقتی که ما این توانمندی ها را حفظ کنیم برجام تضمین شده است، تضمین اجرای برجام، توانمندی های ما از جمله توانمندی های حقوقی، دیپلماتیک، دفاعی، علمی و اقتصادی است وگرنه اگر این قدرت جمهوری اسلامی نباشد به تضمین دیگری برای برجام نمی شود اتکا کرد.
رئیس ستاد پیگیری برجام اضافه کرد: طرف مقابل اگر اراده کند برجام را نقض کند این کار می کند مگر این که هزینه ها و تبعات آن نگران باشد و ما هم تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود به آن پایبند هستیم و اگر نشود دلیلی ندارد به برجام پایبند باشیم.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه گفت: تیرماه امسال برجام به سرانجام رسید و 26 دی ماه هم اجرایی شد و در این فاصله دو طرف آماده اجرای برجام شدند.
عراقچی ادامه داد: مهم ترین اقدام در این مدت این بوده است که زیرساخت های حقوقی تحریم ها برچیده شده است که این امر خیلی مهم است.
به گفته عراقچی 6 قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل رسما لغو شده و قطعنامه جدیدی صادر شده است که علیرغم همه بحث هایی که وجود دارد فصل هفتمی نیست. بعضی موارد فصل هفتمی دارد که آن هم بیشتر به نفع ماست.
به گفته معاون وزیر امور خارجه، قطعنامه جدید شورای امنیت اذعان می کند که دوران جدیدی در روابط بین ایران و شورای امنیت سازمان ملل شروع شده و تغییر بنیادین صورت گرفته است.
عراقچی ادامه داد: مهم ترین پایه تحریم های ایران قطعنامه های شورای امنیت است چرا که قطعنامه های یکجانبه آمریکا و اروپا هم به واسطه مشروعیت قطعنامه شورا بنا شده بود.
وی لغو 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: حتی زیرساخت های قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه شورای حکام و بحث PMD بود که نگرانی ها را به شورای امنیت ارجاع داد. در حال حاضر 12 قطعنامه شورای حکام لغو شده و قطعنامه جدیدی صادر شده است که به آینده و اجرای برجام نگاه می کند.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: چه قطعنامه 2231 و چه قطعنامه آخر شورای حکام فقط به آینده نگاه می کند و این که توافق برجام چگونه اجرا شود و به گذشته کاری ندارد که این یک دستاورد حقوقی و سیاسی بود که موضوعات گذشته و PMD حل شد.
عراقچی گفت: مقام معظم رهبری هم در تایید توافق هسته ای آن را منوط به بسته شدن PMD کرده بودند و کسی باور نمی کرد که این پرونده بسته شود در حالی که PMD پایه مشروعیت قطعنامه های شورای حکام بود که می گفت ایران به دنبال برنامه هسته ای غیرصلح آمیز است.
وی اضافه کرد: سال ها اسناد را جمع آوری و بنای PMD را ایجاد کرده بودند که ایران به دنبال سلاح هسته ای است و به عنوان تهدید امنیتی به شمار می رود.
عراقچی اظهار داشت: مستندات زیادی که عمده آنها جعلی و داستان پردازی بود و مقداری از آن هم ناشی از بی تجربگی ما بود؛ پایه مشروعیت همه اتهامات علیه ما شده بود که با بسته شدن PMD این اتهامات رفع شد.
رییس ستاد پیگیری برجام، لغو زیرساخت های تحریم های آمریکا و دستورات اجرایی رییس جمهوری آمریکا در خصوص تحریم های ایران را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: اگرچه تحریم های کنگره لغو نشده است ولی رییس جمهوری آمریکا در برجام متعهد شده است که اینها را اجرا نکند و در واقع تعهد برجامی قوی برای روسای جمهور آمریکا است و اگر این تحریم ها را اجرایی کنند، به مثابه لغو برجام تلقی می شود.
عراقچی تصریح کرد: رییس جمهور آمریکا طی یادداشتی به وزیر خارجه اختیار داده اند که تحریم های ایران را متوقف کند و همه کارهایی که طبق برجام، رییس جمهور و دولت آمریکا برای رفع تحریم ها باید انجام می دادند، انجام داده اند و اسناد آن در کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا وجود دارد. ضمن این که راهنمای لغو تحریم ها و حتی پرسش های محتمل پاسخ داده شده و در سایت خزانه داری آمریکا موجود است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: