کد خبر: ۱۰۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>طرح پزشک خانواده شهری دو ماه دیگر 5 ساله می‌شود، اما پزشکان می‌گویند این طرح هنوز خیلی قد نکشید‌ه‌است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  نسخه‌ای از این طرح که در مازندران و شیراز اجرا شد از مشکلات نرم‌افزاری ساده‌ای رنج می‌برد که پزشکان را دچار خلل کرده‌است.

 آنها می‌گویند زمانی چند پزشک به‌نام خانواده آنجا استقرار یافته ولی حتی قرارداد‌هایشان با بیمه‌ به‌طور کامل عملیاتی نشده‌است. به خاطر همین دلیل کوچک، پزشکان شیرازی که اول اسفند صدای اعتراضشان را از کیلومترها فاصله، به محله ایوانک شهرک‌غرب تهران رساندند چند ماه منتظر دریافت حقوق خود ماندند.

 آنها همچنین انتقادهای دیگری هم به این طرح دارند که مجموعشان را با حضور پزشکان خانواده مازندرانی یادداشت و جمع‌آوری کرده‌اند؛ هفته اول اسفند دور هم جمع شدند تا مجموع انتقادها به اجرای طرح پزشک خانواده را بنویسند و برای اصلاح نسخه صفر دو گامی بردارند.

با وجود این انتقادها امسال کلا دو جلسه برای اصلاح دستورالعمل‌های پزشک خانواده شهری تشکیل شده‌است. این را معاون وزیر بهداشت در پاسخ  می‌گوید. آن هم در حالی که برخلاف جراحان، محل درآمد پزشکان عمومی همین قراردادها است و با این حقوق امورات خود را می‌گذرانند.

بدهی پرداخت می‌شود
       ابوالفضل بهجو، رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز به جزئیات برگزاری جلسه‌ای می‌پردازد که در تاریخ سوم، چهارم و پنجم اسفند توسط مدیران وزارتی برنامه پزشک خانواده در بابلسر تدارک دیده شده بود. او می‌گوید: «قبل از بیان اعتراض‌های پزشکان خانواده شیراز، با ما تماس گرفتند و گفتند قرار است جلسه‌ای در بابلسر برگزار شود تا نسخه جدیدی به‌جای نسخه صفر دو طراحی شود. وقتی جلسه برگزار شد رئیس ستاد کشوری پزشک خانواده، آقای دکتر کلانتری حضور نداشتند اما مسئولان دیگری که آنجا بودند مسائل و مشکلات را مطرح کردند.»

در مقابل اعتراض‌های این پزشکان، علی‌اکبر سیاری با بیان اینکه « این بدهی به پزشکان عمومی شهری طبق دستورالعمل پرداخت می‌شود» تنها یک جواب داد: «دستورالعمل پرداخت حقوق و دستمزد یک بخش پایش دارد که بعد پایش پرداخت می‌شود». سیاری تایید می‌کند که «اگر دستورالعمل‌ها بروز شود، درصد پرداختی هم تغییر می‌کند. دستورالعمل پرداخت حقوق و دستمزد برای پزشک خانواده روستایی نسخه 16 و برای خانواده شهری صفر دو است. ستاد خانواده برای اصلاح آن جلسه برگزار می کند و امسال هم 2 جلسه داشتیم.» او اما  اطلاعی از مشکلات دستیاری این پزشکان نداشت.

ما پزشکان خانواده تنها ماندیم
        بهجو با بیان اینکه «ما بارها درخواست کرده‌بودیم که در رابطه با اصلاح نسخه صفر‌دو جلسه‌ای برگزار شود که در آن همه افراد ذی‌نفع‌ حضور داشته‌باشند» ادامه می‌دهد: «با اینکه بعد از اجرای طرح پزشک خانواده از سال 91 نسخه پزشکان خانواده روستایی چند بار تصحیح شده اما دستور‌العمل صفر دو اصلاح نشده‌‌بود.»

او با بیان اینکه «ما پزشکان خانواده احساس تنهایی می‌کنیم» می‌افزاید: «در این جلسه پزشکان از فارس و مازندران، نماینده‌های بیمه‌ و مسئولان وزارت بهداشت حضور داشتند و بحث‌هایی را مطرح کردند. اما نمی‌دانم چرا مسئولان بالاتر به‌صورت جدی به آن نمی‌پردازند.»

بهجو ادامه می‌دهد: ‌«با اینکه آسیب‌شناسی خوبی هم از برنامه در حال اجرا ارائه شد، اقدامی برای اصلاح نسخه صفر دو نکردند. احساس می‌کنیم که رها شده‌ایم و کسی به مشکلات ما نمی‌رسد.» این پزشک عمومی معتقد است «مساحت و جمعیت دو استانی که برنامه پزشک خانواده در آن اجرا می‌شود از بسیاری از کشورها پیشرفته وغیرپیشرفته‌ای که پزشک خانواده با موفقیت و در آن اجرا شده، بیشتر است و ارزش آن را دارد که مسوولان به این برنامه توجه بیشتری کنند.»

رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز ادامه می‌دهد: «یکی از مسائل مطرح شده این بود که باید سرانه مراقبان سلامت را، که به‌عنوان بخشی از تیم سلامت وظیفه پیگیری و تنظیم پرونده‌ها را بر عهده دارند، به‌صورت مستقل پرداخت و از منبع دیگری تهیه شود.» او ادامه می‌دهد: «در دستورالعمل صفر دو منشی در مطب پیش‌بینی نشده بود از این رو ما پیشنهاد دادیم که باتوجه به افزایش بیماران تحت نظر پزشک به ازای هرسه هزار نفر یک پزشک باید ردیفی برای منشی دیده شود. »

       به گفته او یکی از مسائل پیشنهاد شده مربوط به «ساعت کاری پزشکان» بود. «پیشنهاد شد هر مرکز پزشک خانواده از صبح تا آخر شب فعال اما در دو نوبت پزشک داشته باشد.» همچنین به گفته او قرار شد «روند مراجعه اجباری بیماران به پزشک خانواده در فارس و مازندران یکسان‌سازی شود.»

چرا مسئولان وزارتخانه به اصلاح نسخه صفر دو نمی‌پردازند؟
       بهجو ادامه می‌دهد: «برخی مسائل جزئی‌تر هم درباره ارجاع و فرانشیز مطرح شد تا مورد آسیب‌شناسی و اصلاح قرار گیرد، اما قول صد‌درصدی داده‌نشد.» او ابراز می‌کند: «ما نمی‌دانیم چرا مسئولان وزارتخانه به اصلاح نسخه صفر دو و پزشک خانواده شهری نمی‌پردازند. قبلا یکی از ایده‌ها این بود که وظایف ستاد کشوری را به ستاد استانی واگذار کنند.

 اگرچه این ایده تصویب شد اما عملیاتی نشد. این درحالی است که ستاد کشوری با جدیت تشکیل جلسه نمی‌دهد.» همچنین از دیگر مطالبات آنها «ایجاد عدالت در پرداخت‌ها بین سطوح یک، دو و سه، تجمیع مراکز ارایه خدمات بهداشتی و درمانی توسط پزشکان خانواده، هدفمند کردن ارجاع بیماران از طریق تدوین دستورالعمل‌ها و فرهنگ‌سازی موثر برای آگاهی‌بخشی به مردم تا حدودی مطرح شد.» همچنین «برنامه توانمند‌سازی پزشکان خانواده و فراهم‌کردن شرایط تخصص پزشکی خانواده ضمن خدمت نیز یکی از مطالبات و پیشنهادات ما در این جلسه بود.»

       او در پایان اضافه کرد: «در نهایت ایده کلی ما این است که برای اجرای موفق این برنامه و گسترش آن موانع عمده‌ای وجود ندارد. ایجاد یک عزم ملی و تعهد سیاسی در سطوح بالا می‌تواند منجر به موفقیت برنامه در این استان و گسترش آن به سراسر کشور شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: