کد خبر: ۱۰۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو شبکه ملی تحقیقات بیماری های استخوانی و مفصلی کشور گفت: خانه تکانی و بلند کردن اجسام سنگین به صورت انفرادی و غیراصولی آسیب جدی به مفاصل وارد می کند که متاسفانه برخی ها این موضوع را چندان جدی نمی گیرند.
به گزارش شفا آنلاین،علیرضا صادقی افزود: با توجه به رسم دیرینه هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خانه تکانی توسط اعضای خانواده به ویژه زنان در سطح گسترده ای انجام می شود که در برخی موارد بی توجهی به نکات ایمنی مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: افراد سالم، تمام وقت و بدون استراحت کافی اقدام به خانه تکانی می کنند که این کار به آسیب دیدگی مفاصل منجر می شود.
صادقی افزود: بر این اساس توصیه می شود افراد سالم به ازای هر 35 تا 45 دقیقه فعالیت کاری مدتی را به استراحت اختصاص دهند که این وضعیت آرامش مفاصل را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی، آرتروز شدید و دیسک کمر نیز باید در خانه تکانی به طور محدود فعالیت کنند چرا که بی توجهی به این امر بیماری آنان را تشدید می کند.
عضو انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: اغلب افراد به ویژه زنان تمایل دارند خاته تکانی منزل خود را در بازه زمانی کوتاه تری به پایان برسانند که این امر به نوبه خود موجب مشکلات جسمانی و آسیب دیدگی مفاصل می شود و بهتر این است این کار به تدریج و با آرامش بیشتری انجام شود.

** اجسام سنگین را گروهی جابجا کنید
وی یکی از مشکلات بسیار شایع در امر خانه تکانی و افزایش شمار مراجعین به مراکز درمانی را آسیب دیدگی در ناحیه کمر عنوان کرد و گفت: اغلب افراد به تنهایی و به صورت خمیده نسبت به جابجایی اجسام سنگین مبادرت می کنند که این کار میزان آسیب دیدگی مفاصل را افزایش می دهد.
صادقی افزود: بر این اساس توصیه می شود جابجایی اجسام سنگین به صورت گروهی انجام شود که در این حالت به کسی آسیب نمی رسد.

** سقوط از ارتفاع را جدی بگیرید
عضو شبکه ملی تحقیقات بیماری های استخوانی و مفصلی ادامه داد: اغلب افراد به ویژه زنان در سنین بالا برای نظافت در و پنجره ها از نردبان استفاده می کنند که متاسفانه نبود همراه یکی از اعضای خانواده اتفاق های ناخوشایندی را برای آنان رقم می زند.
وی اظهار کرد: زنان بیش از مردان مستعد پوکی استخوان هستند و سقوط آنها از ارتفاع و بلندی علاوه بر شکستگی استخوان ها به تشدید بیماری آنان منجر می شود.
وی بیان کرد: خانه تکانی به نوعی ورزشی سنگین محسوب می شود و لذا انجام حرکات کششی و نرمشی قبل از ورود به کارهای سنگین منزل به انعطاف پذیری مفاصل منتهی می شود.
صادقی افزود: مشارکت تمامی اعضای خانواده در امر خانه تکانی کاهش وقوع اتفاق های ناخوشایند را به دنبال دارد.

** افزایش شمار مراجعه کنندگان ناشی از مشکلات مفصلی به مراکز درمانی
عضو انجمن روماتولوژی ایران به افزایش شمار مراجعه کنندگان ناشی از بروز مشکلات مفصلی و استخوانی به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور و این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه اغلب افراد به نکات ایمنی اعلام شده از سوی کارشناسان امر توجه چندانی ندارند و این موضوع مشکلاتی از قبیل شکستگی استخوانی و نیاز به عمل های جراحی را به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: روز گذشته فردی به دلیل سقوط از نردبان و شکستگی های متعدد استخوانی در بیمارستان بستری شد که مراحل درمان وی نیز به دلیل گسترده بودن آسیب های وارده به طول خواهد انجامید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: