کد خبر: ۱۰۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> پژوهشگران به تازگی اعلام کردند که مصرف بیش از حد و افراطی غذا و نوشیدنی هایی از قبیل نان سفید ، نان شیرینی ، ذرت و برنج که دارای شاخص کربوهیدارت و قند بالا هستند ، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود .

به گزارش شفا آنلاین،در مباحث تخصصی علم تغذیه شاخص گلیسمی یا GL که به عنوان معیار اندازه گیری کیفیت کربو هیدرات در رژیم غذایی تعریف شده است نشانگر سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف غذا مطرح می شود . در این بررسی ها ارتباط بین دستگاه گوارش و سرطان ریه  در افرادی که هرگز سیگار مصرف نکرده اند مطرح شده و مشخص شد که مصرف کربو هیدراتها یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به سرطان ریه در این گروه از افراد است .

پیش از این مصرف سیگار از مهمترین دلائل ابتلا به سرطان ریه معرفی می شد اما مطالعات نشان می دهد  31 درصد از مبتلایان به این بیماری کشنده هرگز سیگار مصرف نکرده و مشکلات گوارشی مانند مصرف زیاد قند و کربوهیدارت  علت اصلی این سرطان معرفی شده است .

در این تحقیقات پزشکان به بررسی و آزمایش روی یک هزار و 905  بیمار مبتلا به سرطان ریه و2 هزار و 413 فرد سالم پرداخته و در پایان عنوان کردند که 49 درصد از افراد سالم به علت بالا بودن شاخص گلیسمی در معرض خطر سرطان ریه هستند .

دکترژی فنگ وو، استاد  دانشگاه و پژوهشگر مرکز سرطان دکتر اندرسن تگزاس در ایالات متحده در این رابطه  اظهار داشت که افزایش کمیت کربو هیدراتها بدون در نظر گرفتن کیفیت در آن ها خطر روز افزون ابتلا به سرطان ریه را افزایش م یدهد و این موضوع در حالی است که این افراد هرگز سیگار مصرف نکرده اند و تنها عامل ایجاد سرطان ریه در آن ها را می توان در افزایش سطح GL  در این بیماران عنوان کرد .

وی در ادامه با بیان این موضوع که پیش از این مصرف سیگار از مهمترین دلائل ابتلا به سرطان ریه معرفی می شد عنوان کرد که 31 درصد از مبتلایان به این بیماری کشنده هرگز سیگار مصرف نکرده و مشکلات گوارشی نظیر آن چه در بالا ذکر شد  علت اصلی این سرطان معرفی شده است .

در پایان پژوهشگران توصیه کردند که با رژیم غذایی مدون و مشخص میتوان میزان شاخص گلیسمی بدن را که از  طریق نوشیدنی ها و مواد غذایی دریافت میشود کنترل کرده و با مواد غذایی جایگزینی همانند گندم ، نان سیاه ، بلغورو جو دوسراز ابتلا به این بیماری جانکاه در امان ماند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن درآخرین شماره مجله اپیدمیولوژی سرطان منتشر شده  و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: