کد خبر: ۱۰۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>اجتماعی> سلامت> برای افزایش کیفیت و مهارت پزشکان و گروه‌های جراحی و پزشکی قلبی و عروقی در ابتدا باید منابع و تجهیزات کافی در اختیار داشت.
در کشور به لحاظ نیروی انسانی در بخش قلب در سطح مناسبی هستیم و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به اندازه کافی متخصص قلب و عروق دارند. اما در بخش فضای کافی و تجهیزات به توجه بیشتری لازم داریم.

       در زمینه تجهیزات پزشکی در دو بخش آموزش و درمان به پیشرفت و توسعه احتیاج داریم. در بخش درمان، سرمایه خوبی صرف تجهیزات پزشکی و درمانی می‌شود و پزشکان و متخصصان حوزه بیماری‌های قلب و عروق از تجهیزات کافی برای درمان بیماران برخوردار هستند.

 اما در بخش آموزش، مهمترین نیاز ما، آموزش مهارتی است که دستیاران به آن احتیاج دارند. ما تنها به دانش نظری احتیاج نداریم و در دوره آموزشی دستیاری بیش از گذشته باید به ارتقای مهارت دستیاران توجه داشته باشیم. در همین زمینه در حال حاضر در مجموعه بیمارستان شهید رجایی یک آزمایشگاه مهارت‌آموزی برای دانشجویان دوره دستیاری قلبی در نظر گرفته‌ شده است که یک پیشرفت در زمینه فضای کافی آموزشی به حساب می‌آید.

       اما این فضا باید تجهیزات کافی داشته باشد. تجهیزات آموزش پزشکی زیادی وجود دارد که از کشورهای دیگر وارد شده است. وجود این دستگاه‌ها هم احتیاج به سرمایه زیادی دارد تا به سادگی در اختیار دانشجویان دوره فلوشیپ و دستیاری قرار بگیرد. این تجهیزات همچنین کیفیت‌های متفاوتی دارند که هر کدام روی افزایش مهارت در دانشجویان تاثیر بسزایی دارد. امروزه در همه دنیا از این دستگاه‌ها برای آموزش پزشکی استفاده می‌شود و دانشجویان می‌توانند آنچه را که در آینده می‌خواهند روی بیمار انجام دهند در این آزمایشگاه‌های مهارت‌آموزی روی این ابزار و دستگاه‌ها پیاده کنند.

       در ایران در خیلی از مراکز دانشگاهی مادر این تجهیزات و امکانات به اندازه کافی وجود دارد ولی با توجه به اینکه تعداد دانشجویان دستیاری ما در رشته‌های پزشکی قلب و عروق و پرستاری قلب بسیار بالا است، شاید بهتر باشد در دانشگاه‌های شهرستان‌ها و پراکنده در سطح کشور هم این تجهیزات افزایش داشته باشند. به همین علت با یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری منظم در زمینه خرید و یا تولید تجهیزات پزشکی به خوبی می‌توان آموزش را به مرحله بهتری از کیفیت رساند و در نتیجه سطح درمان نیز در آینده نزدیک افزایش خواهد داشت.سپید

سید محمد مهدی پیغمبری-فلوشیب اینترو نشنال کاردیولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: