کد خبر: ۱۰۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>مشکلات روده‌ای همواره از شایع‌ترین شکایاتی است که بیماران را به مطب پزشک می‌کشاند. در این میان، بیماری موسوم به «کولیت اولسروز» نیز از جمله زیر شاخه‌های مشکلات روده‌ای در بیماران به شمار می‌آید.
به گزارش شفا آنلاین،این عارضه نوعی بیماری التهابی روده است که روده بزرگ را درگیر می‌کند. این التهاب غالباً در مدت زمان طولانی همراه با بیمار باقی مانده و در حالت شدید تبدیل به زخم دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

بیمار معمولاًعلائمی از قبیل شل شدن مدفوع، خونریزی از ناحیه مقعد، کم آبی شدید بدن، ترشحات مخاطی از معقد، دفع مکرر مدفوع و درد ناحیه تحتانی شکم را تجربه می‌کند که پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد با مشاهده چنین علائم اولیه‌ای حتماً به پزشک مراجعه کنند.

محققان بر این باورند، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در رژیم غذایی روزانه تأثیر بسزایی بر بهبود نسبی «کولیت اولسروز» دارد. به طور کلی مواد غذایی هرگز عاملی برای ابتلای به این بیماری محسوب نمی‌شوند ولی این بیماری تغییر و دشواری در تغذیه و رژیم غذایی بیماران را به دنبال دارد. بنابراین، رعایت رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بیماران کمک کرده و سودمند باشد.


به عنوان مثال، علائم این بیماری در برخی بیماران با مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج تشدید شده و از این رو، بهتر است مصرف سبزیجات را به حداقل رسانده یا کاملاً حذف کنند، ولی در نقطه مقابل، اسهال از جمله علامت‌های شایع این بیماری به شمار می‌آید که سیستم گوارشی فرد را با مشکل مواجه کرده و حتی ممکن است باعث سوء تغذیه در مبتلایان شود.

گاهی اوقات خونریزی‌هایی که به دلیل حاد شدن «کولیت اولسروز» رخ می‌دهد، ممکن است باعث کاهش تعداد سلول‌های قرمز خونی و در نتیجه کم خونی بیمار شود. از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به این بیماری آهن خون خود را با مصرف اسفناج (در صورت واکنش نداشتن بدن به سبزیجات)، کشمش، زرده تخم مرغ و کنگر افزایش دهند.

یکی از مشکلات بیماران مبتلا به «کولیت اولسروز» دشواری در هضم غذاهای جامد و سفت است؛ از این رو، پزشکان توصیه می‌کنند انواع نوشیدنی‌های رقیق که تا حد زیادی می‌توانند به رفع یا کاهش مشکل بیماران کمک کنند، بیشتر مصرف شود. همچنین، از آنجا که این بیماری باعث کم آب شدن بدن می‌شود، مصرف هر چه بیشتر مایعات می‌تواند بدن را از کم آبی و مشکلات بعدی نجات دهد.

افرادی که معمولاً با مصرف انواع محصولات لبنی دچار تشدید علائم روده‌ای می‌شوند، غالباً تحمل لاکتوز را ندارند. بنابراین، مصرف مواد لبنی کم لاکتوز مانند پنیرهایی با بافت سفت و نیز ماست‌هایی که حاوی لاکتوز کمتری هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسب تر برای این افراد باشند. از آنجا که بیماری التهابی روده کاهش تراکم استخوان‌ها را در بردارد، مصرف کلسیم و ویتامین D نیز توصیه می‌شود.

محققان استفاده از مواد پروبیوتیک را نوعی درمان طبیعی برای «کولیت اولسروز» می‌دانند. این مواد غالباً به شکل قرص یا مایع مکمل و نیز به صورت ماست پروبیوتیک وجود دارند. چنین مواد غذایی در جبران باکتری‌های مفید معده و روده که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا از طریق اسهال از بدن دفع شده‌اند، بسیار مفیدند.

بسیاری از بیمارانی که دچار التهاب‌های روده‌ای هستند، قادر به مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا نبوده و علائم چنین بیماری در آنها شدت می‌یابد. از این رو، مبتلایان مجبورند تا مدتی از خوردن و مصرف دانه‌های خوراکی، آجیل، غلات، میوه‌ها و سبزیجات خام که هضم آنها برای سیستم گوارشی دشوار است، خودداری کنند. محققان به بیماران مبتلا به «کولیت اولسروز» توصیه می‌کنند، پیش از مصرف مواد غذایی نفاخ که باعث ایجاد گاز معده، روده، گرفتگی و اسهال می‌شود، بهتر است آنها را بپزند. طبخ مواد نفاخ مانند بروکلی، گل کلم و انواع لوبیاها هضم آنها را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، پیش از حذف سعی کنید آنها را به صورت پخته مصرف کنید.

یکی از مشکلات مبتلایان به بیماری «کولیت اولسروز» گرفتگی‌هایی است که در روده ایجاد می‌شود. از این‌رو بهتر است وعده‌های غذایی روزانه به دفعات بیشتر و حجم کم‌تر تقسیم شوند تا این مشکل برطرف شود، البته محققان به بیماران مبتلا به این نوع التهاب روده‌ای توصیه می‌کنند به پزشک مراجعه کرده و طبق تشخیص و دستور وی رژیم غذایی مخصوص خود را در پیش گیرند تا علائم بیماری تحت کنترل درآید زیرا ممکن است علائم و همین‌طور درمان این بیماری از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد.  وب ام دی
 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
جامع ترى مطلبى بود كه در اين باره در نت خواندم.واقعا عالى
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: