کد خبر: ۱۰۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> هدف نهایی در هر جراحی جراحی، بهبود شرایط جراحی و به حداقل رساندن عوارض در حین و بعد از جراحی است.
برای تحقق این هدف تکنولوژی‌های نوین عصر جدیدی را درجراحی‌های ناحیه فک و صورت در سال‌های اخیر بنا نهاد‌ه‌اند. یکی از این موارد استفاده از تکنولوژی پرینترهای سه‌بعدی در جراحی‌های بازسازی و زیبایی ناحیه فک و صورت است. در این تکنولوژی، اجسام به صورت لایه لایه و با کمک نرم افزار کامپیوتر طراحی و تولید می‌شوند.

 پرینترهای سه بعدی برای اولین بار در سال 1986 و در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون در ساخت اجسام گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردشان در عرصه پزشکی و جراحی در ده سال اخیر‌ گسترش یافته است، به گونه‌ای که از بیش از حدود 1500 مقاله موجود در این زمینه وجود دارد که بیش از یک سوم آن تنها در دو سال اخیر انتشار یافته است.

 تحقیقات نشان داده که استفاده از پرینترهای سه بعدی دارای فوایدی از جمله کاهش زمان جراحی، کاهش زمان بی هوشی، کاهش خون از دست رفته بیمار، نتایج قابل پیش‌بینی‌تر و نیز تسهیل آموزش بیماران و کادر پزشکی می‌شود.


       در پروژه‌ای که برای اولین بار در زمینه جراحی‌های زیبایی صورت و به همت بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفته است، تکنیکی جدید جهت تسهیل انجام جراحی استئوتومی لترال بینی که قسمت اصلی و کلیدی جراحی زیبایی بینی است، با کمک تکنولوژی پرینترهای سه بعدی ارایه می‌شود. جراحی زیبایی بینی همواره یکی از چالش‌برانگیزترین جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شود.


ناحیه بینی برجسته‌ترین قسمت صورت بوده و حذف عیوب و اختلالات آن به سادگی امکانپذیر نیست. بنابراین همواره یک چالش جدی بویژه برای دستیاران و جراحان نوپا محسوب می‌شود. در این روش پس از اخذ فتوگرافی و سی‌تی اسکن از زوایای مختلف، داد‌‌ه‌ها جمع آوری و به نرم افزار متصل به چاپگر، منتقل می‌شود. سپس با کمک یک پرینتر ساخت داخل کشور ، مدل سه بعدی با دقت میکرومتر از ناحیه صورت بیمار تهیه می‌شود. پس از تصمیم‌گیری و انتخاب طرح درمان نهایی، ضخامت بافت نرم بینی با موم جبران شده و حدود و خطوط جراحی بر اساس طرح درمان برروی مدل مشخص می‌شود.


سپس یک اسپلینت آکواپلاست که دارای قابلیت نرم شدن در حرارت و سرد شدن با کاهش دما است، پس از نرم شدن در حمام آب گرم ، برروی محدوده علامت گذاری شده جراحی قرار داده شده و ابعاد آن بر اساس خطوط از قبل مشخص شده در طرح درمان اصلاح می‌شود.سپید

سینا قانعان رزیدنت جراحی دهان،فک و صورت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: