کد خبر: ۱۰۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>براساس تازه‌ترین آمارهای جهانی سالانه بین 250 تا 300 هزار نفر در سراسر دنیا به خاطر مصرف داروهای تقلبی و غیرمجاز جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین، در این میان داروهای غیرمجازی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌اند داروهای مربوط به تقویت قوای جنسی، لاغری و چاقی است.  شاید برای کسانی که مشتری

پر و پا قرص برنامه‌های ماهواره‌ای باشند پخش تبلیغات پر زرق و برق و وسوسه‌کننده داروهای همه کاره که در عرض چند ساعت و چند روز معجزه می‌کنند آنچنان عجیب نباشد و حتی قابل باور باشد ولی در حقیقت بیشتر همین داروها و مکمل‌ها حاوی آمفتامین یا همان مخدرهای محرک مثل شیشه است.

فریب نخورید!
آیا از چاقی خود ناراحت هستید و از رژیم‌های سخت خسته شده اید؟ ما به شما پودر لاغری... را پیشنهاد می‌کنیم. در کمتر از 3 هفته 6 سایز کم کنید و به اندام ایده آل خود برسید.

آیا از لاغری خود رنج می‌برید؟ کوتاهی قد اعتماد به نفس‌تان را از بین برده؟ ما به شما سوپر کپسول‌های همه کاره... را معرفی می‌کنیم که دارای چند ویژگی است. شما را به وزن دلخواه می‌رساند و باعث رشد قدتان تا 10 سانتی متر می‌شود. پس فرصت را از دست ندهید و همین الان به شماره... پیامک دهید تا پکیج ویژه ما به همراه هدیه‌ای ارزنده برایتان ارسال شود.

تأثیر اغوا‌کننده رسانه بویژه ماهواره بر مخاطبانش آنقدر افزایش یافته است که عده‌ای تصور می‌کنند هرچیزی که در قاب مستطیلی نشان داده می‌شود حقیقتی باور کردنی است. به قول یکی از همین مربیان ورزش «اگر تأثیر داروهای لاغری یا لباس‌های مخصوص خوش اندام شدن واقعیت داشت که ما باید در باشگاهمان را تخته می‌کردیم و می‌رفتیم لباس لاغری می‌فروختیم.»

دکتر مهدی رضوی، که 15 سال است داروخانه دارد و داروهای ترکیبی زیادی ساخته است  درباره تبلیغات داروهای غیرمجاز ماهواره‌ای می‌گوید: «مردم نباید به این راحتی فریب تبلیغات داروهای اعجاب انگیز را بخورند. علم داروسازی با همه پیشرفت‌هایی که در چند دهه گذشته داشته هنوز نتوانسته دارویی کشف کند که بتواند وزن یک فرد را در یک ماه 20 تا 30 کیلو، آن هم بدون ورزش کردن کاهش دهد. متأسفانه بسیاری از این داروها حاوی مسکن‌های قوی و مواد مخدر است به طور مثال پودر لاغری که احساس بی‌اشتهایی را به فرد تلقین می‌کند شامل آمفتامین است که به مرور فرد را بی‌خواب و بی‌اشتها و در نهایت معتاد می‌کند. البته باید بگویم برخی از این داروها به سیستم گوارشی، کبد، کلیه، پوست و حتی زیبایی فرد آسیب جدی وارد می‌کند.»

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه بسیاری از این داروهای غیرمجاز و تقلبی در داخل کشور و در حاشیه شهرهای بزرگ تولید و در شرکت‌های معتبر بسته‌بندی می‌شوند، می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد مواد استفاده شده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از مواد شیمیایی فاسد و بی‌کیفیت است که به بدترین شیوه و غیربهداشتی تولید و بسته‌بندی می‌شوند.


متأسفانه کسانی که سفارش این محصولات را می‌دهند نمی‌دانند که کالای مورد استفاده تقلبی است و اگر هم متوجه شوند به دلیل زمانبر بودن رسیدگی به پرونده‌اش یا بی‌ارزش بودن مبلغ پرداختی از شکایت صرفنظر می‌کنند که همین موضوع عرصه را برای فعالیت متخلفان بازتر می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «پلیس در رسیدگی به تبلیغات داروهای غیرمجاز با مشکل روبه‌رو است. ابتدا اینکه شاکی‌ها به دلایلی همچون ترس از آبرو یا بی‌اهمیتی به کلاهبرداری ماهواره‌ای به مراجع قضایی و پلیسی مراجعه نمی‌کنند و مشکل بعدی اینکه پلیس نمی‌تواند بدون هیچ طرح شکایتی اقدام به تعقیب و بازداشت فروشندگان این نوع از محصولات کند.»

پول هنگفت فروش داروهای به‌اصطلاح معجزه‌گری که در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند یکراست می‌رود در جیب شیادانی که حتی برای لحظه‌ای به خطراتی که شاید مصرف‌کنندگان آن را تهدید می‌کند، فکر نمی‌کنند. داروهای شیمیایی را با دوزهای مختلف با هم مخلوط می‌کنند و بدون در نظرگرفتن هیچ حساب و کتابی داخل کپسول‌های غیر بهداشتی پر می‌کنند و...

آخرش را باید همان اول گزارش می‌گفتیم که چه آدم‌هایی که به خاطر یک اشتباه و از آن بدتر بی‌وجدانی تهیه‌کنندگان داروهای تقلبی و غیر مجاز سلامتی‌شان به خطر افتاد. مثل «سمیه» که سوادش هم کم نیست. فوق لیسانس معماری دارد. چند ماهی است چاقی‌اش را فراموش کرده و به دنبال درمان معده‌اش است. وی یکی از قربانیان مصرف داروی تقلبی ماهواره‌ای است.

«چاقی اعتماد به نفسم را گرفته بود و از رژیم گرفتن‌های طولانی مدت خسته شده بودم. یکی از دوستانم به من شماره‌ای داد که از یک برنامه ماهواره‌ای برداشته بود. تبلیغی برای لاغری. خودش ادعا می‌کرد از زمانی که این قرص‌های لاغری را مصرف کرده وزنش پایین آمده. من هم وسوسه شدم و سفارش دادم. هفته اول و دوم قرص‌ها تأثیر خوبی داشت و 5 کیلو کم کردم ولی چند هفته بعد معده‌ام خونریزی کرد و کارم به بیمارستان کشید. آزمایشات نشان داد که قرص‌ها حاوی مواد مخدر بوده و من ناخواسته معتاد شده بودم. حالا چند ماه است که در حال درمان معده‌ام هستم و تعجب می‌کنم چرا فریب این تبلیغ ماهواره‌ای را خوردم.»

نظارت نیست
دکتر حسین رستگار، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که سازمان غذا و دارو چه اقداماتی برای کنترل و جلوگیری از انتشار و تبلیغ محصولات آرایشی و زیبایی و داروهای لاغری از طریق ماهواره انجام می‌دهد می‌گوید: «داروها و فرآورده‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند متأسفانه چون معلوم نیست چه کسی تولید‌کننده و توزیع‌کننده است پیگیری‌شان سخت است. ما به مردم توصیه می‌کنیم این داروها را نخرند چون اگر اتفاقی برای‌شان بیفتد ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. بررسی آزمایشگاه مرجع کنترل سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد، برخی فرآورده‌ها که در ماهواره برای لاغری تبلیغ می‌شود محتوی مواد مخدر و روانگردان اند.

داروها و فرآورده‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند یا از کشورهای اطراف وارد می‌شوند یا اینکه داخل کشور و در زیر پله‌ها تولید می‌شوند به همین خاطر جایگاه تولید داروهای غیر مجاز و صاحب خط تلفن‌ها مشخص نیست که همه این‌ها چالش اساسی هستند.»

دکتر رستگار در ادامه می‌افزاید: «نمونه‌های متعددی از آسیب به سلامت مردم در پی مصرف فرآورده‌ها بویژه مکمل‌ها در ورزشگاه‌ها گزارش شده و حتی مرگ و میر ناشی از مصرف آنها نیز دیده شده است. به طور مثال سال گذشته چند نفری که برای لاغری و کاهش وزن، داروهای ماهواره‌ای مصرف کرده بودند جان‌شان را از دست داده بودند. متأسفانه وزارت بهداشت کار خاصی در این باره نمی‌تواند انجام دهد چون نمی‌دانیم چه کسی این فرآورده‌ها را تولید و توزیع کرده است.»

عابد فتاح عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم می‌گوید: «در کمیسیون بهداشت مجلس درباره اینکه راه‌های تبلیغ این داروها از طریق اپراتورهای داخلی را ببندیم، بحث‌هایی شده است اما اینکه به شکل طرح وسیع و مکتوب بخواهیم آن را به صحن علنی مجلس ببریم، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.»
بیشتر تبلیغات انجام شده از شبکه‌های ماهواره‌ای از خط 3000 و 1000 انجام می‌شود که گاهی این خط‌ها را بارها اجاره داده‌اند و شما به اینکه خط تلفنی که از طریق ماهواره اعلام می‌شود به نام چه کسی است، نمی‌رسید.

او با اشاره به اینکه بسیاری از، فرآورده‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج کشور تبلیغ می‌شوند حتی مجوز مصرف در کشور سازنده را ندارند، می‌افزاید: «برای اینکه بتوانیم هم با آنهایی که صاحب خط تلفن هستند و هم با شبکه‌های توزیع و هم با آنهایی که قاچاقچی هستند، برخوردهایی داشته باشیم برنامه داریم. قرار است در این زمینه طرحی را آماده کنیم اما تا این لحظه این طرح هنوز انجام نگرفته است تا به شکل قانونی به صحن علنی  مجلس برود.»

طلعت قانع دبیر ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت نیز تأکید می‌کند: «فرآورده‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند عمدتاً دارو نیستند و بیشتر فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و مکمل هستند و با قاطعیت اعلام می‌کنیم هیچ کدام از این‌ها، مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند و قاچاق محسوب می‌شوند و آسیب رسان هستند.»

او با بیان اینکه واردات قاچاق را نمی‌توان صددرصد کنترل کرد، می‌افزاید: بیشترداروهایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند نه تنها مجوز ندارند بلکه حتی ممنوع هم شده‌اند و کسی حق استفاده از این داروها و محصولات را ندارد این فرآورده‌ها هیچگونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و ادعا‌ها در این مورد دروغ است. مردمی هم که این فرآورده‌های تبلیغ شده را مصرف می‌کنند با تصمیم نادرست خودشان را گول می‌زنند.»

به گفته دبیر ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت داروهای ماهواره‌ای اغلب از مواد سمی و خطرناک تهیه شده‌اند و چون هیچگونه مجوز و پروانه رسمی برای فرآورده‌های خود ندارند به تبلیغ محصولات غیرمجاز از طرق غیرقانونی اقدام می‌کنند و دست به عوام فریبی می‌زنند با این حال قانون خاصی هم برای جلوگیری از انتشار و کنترل داروهای غیر مجاز وجود ندارد.

«ریلاکر»، «مجیک اسلیم»، «اسلیمینگ»، «بوتانیکال اسلیمینگ» و «تایم لایف» از جمله قرص‌هایی هستند که در فهرست داروهای ماهواره‌ای غیر مجاز هستند و عوارض سوء و بیماری زایی آنها تأیید شده است.
قانع می‌گوید: «آزمایش‌های ما نشان می‌دهد ترکیبات آمفتامین و کافئین در این قرص‌ها وجود دارد.

همچنین «اسلیمینگ» که به عنوان داروی کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی معرفی می‌شود به دلیل وجود «آمفتامین»‌ها و «افدرین» در ترکیبات این قرص مانند عوارض مصرف شیشه باعث لرزش، افزایش انبساط عروقی، ضربان قلب، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی، سیروز کبدی و تخریب بافت عضلانی می‌شود.»
او تأکید می‌کند که چنانچه کسی از طریق شماره تلفن‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود اقدام به خرید داروی غیر مجاز کند، سازمان غذا و دارو دخالت اجرایی در این باره ندارد چرا اینکه این سازمان شبکه سالم تهیه دارو ایجاد کرده است.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: