کد خبر: ۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : کمتر از 20 درصد سلامت جامعه دراختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و 80 درصد به اقدام سایردستگاه ها و ارکان حکومت مربوط می شود
به گزارش شفا آنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه پنجشنبه در آیین رونمایی از 166 خانه و کانون سلامت شهرداری اصفهان افزود: قوه قضاییه، قوه مقننه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سایر رسانه ها از ارگانها و ارکانهای موثر در حوزه سلامت جامعه هستند .

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی تقویت بخش سلامت را لازمه توسعه عمومی دانست و خواستار مشارکت همه دستگاهها در این زمینه شد.
وی با تجلیل از اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه سلامت شهری، ادامه داد: خیلی خوب است که شهرداری فقط به فکر ساخت و ساز شهری نباشد بلکه به امور فرهنگی مانند سلامت شهری و افزایش دانش مردم به منظور توانمند شدن در حوزه سلامت و بهداشت عمومی توجه داشته باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: هر چند در شهر به اتوبان، پل و راه نیاز است ولی ارتقای فرهنگ عمومی نیز لازمه شهر سالم است و شهرداران و معاونان باید به این وظیفه توجه داشته باشند.
وی راه اندازی خانه های سلامت را به عنوان پایگاههایی برای جلب مشارکت مردمی و فعالیت های مردم نهاد بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: برای ارتقای سلامت چاره ای جز جلب مشارکت مردمی وجود ندارد.
قاضی زاده هاشمی افزود: طرح ستاد سلامت شهرداری اصفهان می تواند در کل کشور اجرایی شود و سایر شهرداران با الگوگیری از آن به ویژه در تهران به سلامت جامعه کمک کنند.
وی به اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: در این طرح برای هر 12 هزار و 500 نفر به یک پایگاه و برای هر 50 هزار نفر به یک مرکز جامع بهداشتی نیاز است که در صورت اختصاص زمین با کمک خیرین به صورت یک ساله آماده خواهد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این طرح برای هر فرد یک پرونده پزشکی تشکیل می شود و به ازاری هر 3تا 4هزار نفر یک مراقب وجود دارد.
وی گفت: 75 درصد مرگ و میرها به علت بیماری های غیر واگیر مانند کم تحرکی، استفاده از نمک، قند و روغن دانست و افزود: تصادفات و آلودگی های زیستی از دیگر موارد این گونه مرگ ها است که این استان هم از آن بی نصیب نیست.
قاضی زاده هاشمی در پایان فشار خون را علت 50 درصد از سکته های قلبی و مغزی خواند و تصریح کرد: باید علت آن موردبررسی قرار گیرد تا بسیاری از افراد را در بهترین زمان زندگی و شرایط که می توانند مولد شوند از ما نگیرد.
14خانه سلامت منطقه ای و 152 کانون سلامت محلی در کنار فرهنگسراها و مساجد به منظور افزایش آموزش های عمومی در حوزه سلامت و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی با رویکرد محله محوری و بهره گیری از ظرفیت های مردم در حوزه سلامت توسط ستاد فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان ایجاد شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: