کد خبر: ۹۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >دکتر ولایتی با اشاره به اینکه حدود 25 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند، گفت: براساس فرمول سمبلیک در این حوزه هر یک نفر مرگ مغزی می تواند به هشت بیمار زندگی ببخشد.

  1. به گزارش شفاآنلاین،رییس مرکز آموزشی، پژوهشی، درمانی سل و بیماری های ریوی دکتر مسیح دانشوردر آیین امضا تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پلیس راهور تهران بزرگ با هدف ترویج فرهنگ پیوند عضو افزود: این تفاهم نامه تلاشی برای نجات جان عده ای از هموطنان است که نیازمند پیوند عضو هستند.

وی با بیان اینکه موضوع پیوند عضو در جهان و ایران از جمله مباحث جدید است و در حوزه پزشکی قرار دارد تصریح کرد: بیمارستان مسیح دانشوری از اوایل دهه 80 کار پیوند ریه را با عنوان سخت ترین جراحی پیوند عضو آغاز کرده و اکنون از جهات مختلف در حالت ایده آل قرار دارد.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص پیچیدگی عمل پیوند ریه یادآور شد: سریع ترین عضوی که در فرد دچار مرگ مغزی شده از بین می رود، ریه است و پیوند آن با توجه به سختی کار گاهی تا 12 ساعت به طول می انجامد و در برخی مواقع به 200 کادر متخصص پزشکی نیاز دارد.
ولایتی تاکید کرد: پیوندهایی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام می شود در ایران و خاورمیانه منحصر به فرد و قابل مقایسه با جهان است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود 200 عمل پیوند قلب نیز در این بیمارستان انجام شده خاطر نشان کرد: به طور معمول حدود هر سه هفته یکبار یک عمل پیوند ریه و هر دو هفته یکبار یک عمل پیوند قلب در این بیمارستان انجام می شود.

وی وجود اهدا کننده عضو را یکی از مهم ترین نکات پیوند عضو ذکر کرد و گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانونی که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای عالی نگهبان رسیده اعضای فرد مرگ مغزی شده و امید بازگشت به زندگی آن نزدیک به صفر است می تواند با رضایت نزدیکان به افراد متقاضی اهدا شود.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیون و 400 هزار نفر کارت اهدای عضو را در کشور امضا کرده اند اظهار کرد: در صورتی که حادثه منجر به مرگ مغزی برای این افراد رخ دهد اعضای بدن آنها اهدا می شود.

وی کلیه ها، ریه، قلب، کبد و پانکراس را از جمله اعضای قابل پیوند بدن انسان عنوان کرد.
ولایتی بر ضرورت فرهنگ سازی عمل خداپسندانه پیوند در جامعه تاکید کرد و افزود: به منظور ترویج این فرهنگ تفاهم نامه همکاری بین مرکز اهدای عضو و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پلیس راهور تهران امضا شد.

وی ابراز امیدواری کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به آموزش و ترویج این فرهنگ در جامعه و همچنین نسبت به تسهیل فرآیند پیوند عضو بیماران مرگ مغزی ناشی از تصادفات اقدام کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: