کد خبر: ۹۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 03
شفا آنلاین>سلامت>زمانی که زخم‌های ناشی از سوختگی، در حال بهبودی هستند به‌شدت در معرض عفونت قرار دارند، باندها اغلب این وضعیت را وخیم‌تر و زمینه را برای باکتری‌های مضر فراهم می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،   محققان موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس واقع در لوزان (EPFL) باند جدیدی را ساخته‌اند و توانسته‌اند فرآیند بهبود بخشی باندهای سوختگی را به شکل چشمگیری ارتقاء بخشند. این باند درحالی‌که از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، فرآیند بهبود را نیز تسریع می‌کند.

محققان EPFL روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا متمرکز شده‌اند که علت اصلی عفونت‌ها و مرگ بیماران دچار سوختگی است. این باند بر پایه استفاده از کلاژن حیوانی و سلول‌های پیش‌زایا (progenitor) ساخته‌شده است که عوامل رشد را ترشح و به تسریع در بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند. سابقه کار روی این فرآیند به تحقیقاتی در سال 2005 در بیمارستان دانشگاه لوزان بازمی‌گردد، اما در آن زمان گزینه ایده آلی به‌حساب نمی‌آمد زیرا در مورد عفونت‌ها اقدام موثری صورت نپذیرفته بود.

اکنون محققان با اضافه کردن مولکول‌هایی به نام دندریمر (dendrimer) توانسته‌اند این باندهای جدید را به وجود آورند. مولکول‌هایی که پیش‌ازاین ساخته شده بودند برای از بین بردن میکروب‌های خطرناک موجود در محل سوختگی عملکردی مناسبی نداشتند. اکنون محققان پس از آزمایش‌های گسترده آزمایشگاهی درباره عملکرد موثر این باندها در برابر باکتری‌ها، نسبت به عملکرد و پیشرفت درمانی آن بسیار خوش‌بین هستند. محققان این مقاله و جزئیات کار روی این پروژه را در ژورنال Scientific Reports منتشر کرده‌اند.سپید
 Gizmag
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: