کد خبر: ۹۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دلیل بیش از 70 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش شفا آنلاین،بیش از 45 درصد مرگ و میر شهروندان در بیماری های غیر واگیر را بیماران قلبی عروق، 13درصد را بیماران سرطانی، 14 درصد حوادث، 2 درصد دیابت و بقیه را بیماری های ریوی به خود اختصاص داده است.
وی بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر در کشور را بین سنین 30 تا 70 سال اعلام و اظهار کرد: 67 درصد مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قبلی عروقی، سرطان ها، دیابت و حوادث است.
کوشا، استفاده از غذای ناسالم، مصرف دخانیات، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب، چاقی، دیابت و مشکلات روحی و روانی را از عمده دلایل بروز بیماری های غیرواگیر در کشور دانست و گفت: فرهنگ سازی، هماهنگی با بخش های دولتی و غیر دولتی از عمده مواردی است که سعی می شود با استفاده از آن مردم و مسئولان را نسبت به این خطرها آگاه کنیم.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: طرح غربالگری افراد به منظور شناسایی زودرس بیماری های سرطان، دیابت و قلبی عروقی در چهار شهرستان نقده، مراغه، بافت و شهرضا آغاز شده و این طرح تا 6 ماه آینده در سراسر کشور فراگیر می شود.
وی اظهار کرد: این طرح، افراد بالای 40 سال را شامل می شود و سعی داریم با اجرای کامل آن مرگ و میر زودرس را تا سال 2025 به میزان 25 درصد کاهش دهیم و امیدواریم بیماری های دیابت و آسم را کنترل کنیم و مرگ و میر ناشی را آن را به حداقل برسانیم.
کوشا یکی از اقدام های وزارت بهداشت در روستاها را شناسایی افرادی که احتمال بروز سکته ها، دیابت و بیماری های قلبی عروقی در آنها زیاد است، خواند و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در خانه های بهداشت روستایی در حال اجراست و آزمایش های فشار خون، کلسترول و قند انجام می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت:در تلاش هستیم تا با تشخیص زودهنگام سه سرطان پستان، دهانه رحم در خانم ها و سرطان روده بزرگ در خانم ها و آقایان، مداخله اولیه در این بیماری ها انجام شود.
کوشا اظهار کرد: اکنون غربالگیری و بیماریابی سرطان ها در بین زنان 30 تا 70 سال در روستای با کمک ماماهای مستقر در مرکز بهداشت روستایی در حال انجام است و در سرطان روده بزرگ نیز در بین افراد بالای 50 تا 70 سال انجام می گیرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: