کد خبر: ۹۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>سلامت>آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت در گزارشی هشدار داد در طول 2 دهه آینده، سالانه 22 میلیون مورد جدید سرطان به موارد قبلی افزوده خواهند شد.
به گزارش شفا آنلاین،این گزارش که بوسیله آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان یا IARC منتشر شده و اطلاعات 5 سال اخیر را ارزیابی کرده، می‌گوید موراد جدید ابتلا به سرطان تا سال 2030، حدود 50 درصد افزایش نشان خواهد داد و به 6/21 میلیون مورد در هر سال خواهد رسید.

این میزان در سال 2012، 14 میلیون مورد ابتلا بوده است. مدیر کل این سازمان، مارگارت چان، که آژانس متبوعش بر IARC نظارت دارد، می‌گوید تاثیر کلی ناشی از سرطان، بدون شک سخت‌ترین ضربه را به کشورهای در حال رشد خواهد زد. این کشورها با سرطان‌های مرتبط با فقر که در اثر عفونت یا بیماری ایجاد می‌شوند، مقابله می‌کنند.

       این گزارش می‌افزاید، بیش از 60 درصد موارد ابتلا به سرطان در دنیا و 70 درصد مرگ‌ها در آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی رخ می‌دهند. البته اگر بخواهیم این میزان را به نسبت جمعیت کشورها بسنجیم، کشورهای با درآمد بالا در آمریکای شمالی و اروپای غربی، همچنین ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند ارقام بالاتری دارند.

       سرطان‌های پستان، کولورکتال و پروستات اغلب در کشورهای صنعتی دیده می‌شوند و سرطان‌های کبد، معده و مری در کشورهای با درآمد کم شایع‌تر هستند.

       تقریبا نیمی از موراد جدید ابتلا به سرطان که در سال 2012 تشخیص داده شدند، در آسیا ساکن بودند. از این میان، اکثر آنها چینی‌ها بودند. اروپا نزدیک به یک‌چهارم موارد ابتلا به سرطان را در خود جای داد و یک‌پنجم موارد هم به آمریکا رسید. آفریقا و خاور میانه فقط بیش از 8 درصد بیماران را به خود اختصاص دادند.اما زمانی که آمار مرگ و میر را در نظر بگیریم، بیش از 50 درصد مرگ و میرها مربوط به آسیا، نزدیک به 10 درصد در آفریقا و خاور میانه، کمتر از 16 درصد از آن آمریکا و 4/21 درصد هم به اروپا می‌رسد. سرطان اغلب در مراحل پیشرفته‌تر درکشورهای کمتر توسعه‌یافته تشخیص داده می‌شود و درمان نیز در این کشورها به راحتی در دسترس بیماران قرار ندارد. در کل دنیا، سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان را با رقمی معادل 4/19 درصد از کل موارد مرگ و میر تشکیل می‌دهد. به دنبال آن، سرطان کبد با 1/9 درصد و سرطان معده با 8/8 درصد ایستاده‌اند.

       در این گزارش آمده سرطان ریه به‌طور جدایی‌ناپذیری با تدابیر جنگ‌جویانه جهانی کمپانی‌های دخانیات مرتبط است که قصد دارند فروش خود را افزایش دهند. اپیدمی سیگار در کشورهای فقیر در حال تحول است و به‌طور بالقوه با مصرف منابع کمیاب، افزایش فشار در سیستم بهداشت و درمانی که در حال حاضر ضعیف هستند و مهار تولید ملی، بر سر راه توسعه انسانی قدعلم کرده‌اند.

       این گزارش می‌افزاید در مجموع، هزینه اقتصادی سالانه سرطان در سراسر دنیا در سال 2010، چیزی حدود 16/1 تریلیون دلار بوده، در حاکی که می‌توان با پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان، از برو حدود نیمی از سرطان‌ها پیشگیری کرد.سپید
AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: