کد خبر: ۹۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> تب داغ خدمات زیبایی همچنان بالاست و در این میان هرچه کلینیک زیبایی، پوست و مو در کنار بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کنار مطب پزشکان عمومی تا متخصصان تاسیس می‌شود بازهم صف مراجعین و متقاضیان خبر از افزایش تقاضا نسبت به عرضه دارد .
و شاید تقاضاهای مکرر بود که باعث شد آرایشگرها نیز وارد عمل شوند و بازار ارائه‌دهندگان کسب مهارت‌های خدمات پوست و زیبایی را هم حسابی گرم کنند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     حالا خیلی از آرایشگاه‌ها هم‌دست به کارشده‌اند و با خرید تجهیزات خدماتی ارائه می‌دهند که در حیطه خدمت پزشکی تعریف می‌شود و طبق قانون سازمان نظام پزشکی ارائه آن از سوی غیرپزشک جرم محسوب می‌شود. نظام پزشکی می‌گوید تنها نظارت بر گروه پزشکی را به عهده دارد و مسئول نظارت محیطی بر آرایشگاه‌ها به عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

مدرک قابل ترجمه برای 162 کشور
       حجت‌الله مقیمی معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در توضیح شرایط ارائه خدمات زیبایی گفت که این افراد باید در دوره‌های آموزشی معتبر شرکت کنند و گواهی بگیرند تا مجاز به ارائه این خدمات و استفاده از تجهیزات باشند.

       اما حالا نه‌تنها پزشکان بلکه هرکسی که تنها کمی به این دست‌کارها علاقه داشته باشد می‌تواند در مراکز علمی کاربردی که مهارت‌های زیبایی را آموزش می‌دهند،‌ کسب مهارت کند و از این مهارت برای سیر کردن اشتهای بی‌پایان به زیبایی استفاده کند.

       در تماسی که سپید با یکی از موسسه آموزش علمی کاربردی مهارت‌های خدمات زیبایی برقرار کرد و در خصوص اطلاعات دوره‌های آموزشی پرسید، منشی به او پاسخ داد: «دوره‌های آموزشی در چهار روز از 8 صبح تا 8 شب با رعایت چهار استاندارد برای این آزمون تعریف می‌شود. هرروز چهار موضوع جداگانه آموزش داده می‌شود و چهار مدرک جداگانه فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود که در 162 کشور ازجمله کانادا، آلمان، سوئد و اتریش قابل ترجمه است.»

       وی ادامه می‌دهد: «اگر هنرجویان احساس کنند آموزش آنها کافی نبوده، می‌توانند نمونه‌های داوطلب یا افرادی که به میل خودشان می‌خواهند خدمات زیبایی دریافت کنند، ما به آنها تضمین می‌دهیم که در فاصله زمانی دوماهه بین اتمام کلاس‌ها تا برگزاری روز آزمون نمونه‌هایی که می‌خواهند خدمات زیبایی دریافت کنند همراه هنرجو به آموزشگاه بیایند و با استفاده از دستگاه برخی خدمات نظیر دوره‌های آب‌رسانی، لیزر و لیفتینگ را دریافت کنند.»

       او می‌گوید: «تمام اساتیدی که این دوره‌ها را به هنرجویان آموزش می‌دهند، پزشک متخصص هستند و زمانی که هنرجویان این دوره‌ها را می‌گذرانند می‌توانند به‌عنوان اپراتور زیر نظر پزشک کار کنند.»

نگرانی از ورود غیرپزشک‌ها به عرصه پزشکی

       شهریار خاقانی، مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی  می‌گوید: «اگر افراد غیرپزشک به ارائه خدمات زیبایی ورود کنند، مشکلات ما زیاد می‌شود. ورود به ارائه خدمات پزشکی نیاز به دانش اولیه‌ای دارد که اگر کسی بر آن تسلط نداشته باشد، در آینده اتفاقات ناگواری رخ خواهد کرد.»

       وی تصریح می‌کند: «قبل از آنکه بخواهیم با پزشکانی که برای ارائه آموزش به مراکز آموزشی می‌روند، برخورد کنند؛ باید ببینیم این مراکز با چه مجوزی چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کنند؟»

       خاقانی ادامه می‌دهد: «به نظر من باید این سوال را از وزارت بهداشت و وزارت علوم بپرسیم که چطور می‌توانند با پزشکانی که دچار قصور پزشکی شده یا به حیطه کاری متخصصان دیگر ورود پیداکرده‌اند، برخورد کنند نمی‌توانند با آرایشگران و افرادی که دانش کافی ندارند اما از مراکزی که تحت نظارت نیست، مدرک بگیرند و خدمات زیبایی ارائه کنند؟»

       همایون مژدهی آذر، عضو انجمن متخصصین پوست ایران به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که متخصصین پوست و مو با آن مواجه هستند‌؛ عدم آگاهی مردم برای مراجعه به یک پزشک متخصص در این زمینه است‌. تبلیغاتی که در حوزه پوست و مو انجام می‌شود به‌گونه‌ای است که فرد نمی‌تواند تشخیص دهد آیا شخص یا مرکز موردنظر تخصص انجام این کار را دارد و آیا نکات ذکرشده در تبلیغات او قانون‌مند بوده و در حیطه وظایف وی محسوب می‌شود یا خیر.»

        این متخصص پوست و مو با ابراز تاسف از اینکه هرروز با افرادی مواجه هستیم که با سطح تحصیلات مختلف و غیر مرتبط به انجام خدمات درمانی پوست و مو می‌پردازند؛ ادامه می‌دهد‌: «مراجع ذی‌صلاح ازجمله وزارت بهداشت و درمان باید شفاف‌سازی‌های لازم را در این زمینه انجام داده تا بسیاری از افراد غیرپزشک و سودجو به انجام کارهایی از قبیل کاشت مو و لیزر درمانی نپردازند.»

       به گفته مژدهی آذر با توجه به اینکه جلساتی بین کارگروهی از سوی وزارت بهداشت‌، انجمن متخصصین پوست و انجمن پزشکان عمومی تشکیل و تمامی مسائل موجود مطرح می‌شود باید به‌طور شفاف این مسئله مشخص شود که بیماران برای انجام کارهای تخصصی به کدام پزشک مراجعه کنند‌. وی یکی از راهکارهای برون‌رفت از این معضل را تعریف یک کوریکولوم و چارچوب مشخص برای تمامی رشته‌ها در طی دوران تخصص می‌داند و اضافه می‌کند: «باید چارچوب مشخصی از انجام وظایف پس از طی دوره تخصص برای دانشجویان پزشکی تعریف‌شده و فرد در دوران تخصص خود تبحر لازم را نسبت به تمام مواردی که در کوریکولوم قیدشده است به دست آورد.»

       عزت‌الله گلعلیزاده معاون نظارت سازمان نظام پزشکی نیز  می‌گوید: «ما با این قضیه مخالف هستیم. گروه‌هایی که در امر سلامت ذی‌صلاح نیستند، نمی‌توانند تعدادی کارشناس تربیت کنند؛ چون آنها صلاحیت تدوین چنین آیین‌نامه‌ای را ندارند.» به گفته وی نظارت بر این مراکز به نظام پزشکی ارتباطی ندارد و نظارت بر این افراد باید از سوی معاونت درمان دانشگاه‌ها انجام شود. وی ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت برای جلوگیری از این اقدامات تدبیری بیندیشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: