کد خبر: ۹۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >سلامت >امسال داوطلبان آزمون دستیاری شرایط ابهام‌آمیزی را پشت‌سر می‌گذرانند. آنها چند ماه بیشتر برای آزمون وقت ندارند، اما هنوز نمی‌دانند این بار هم می‌توانند روی افزایش ظرفیت حساب کنند یا نه؟
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   اول مرداد سال گذشته مشخص‌ شد وزیر شیوه مناسب مقابل افزایش ورودی سهمیه‌ها را افزایش کل ظرفیت دانسته‌است؛ تا جایی که به‌جز پوست و جراحی، بقیه رشته‌ها با افزایش 3 تا 35 درصدی روبرو شدند.

حالا کارشناسان نسبت به ادامه‌دار شدن سونامی افزایش ظرفیت‌ها نگرانند. آیا با تغییر مجلس می‌توان انتظار بازگشت سهمیه‌ها به شکل قبل را داشت؟ این خبری است که اگر این روزها اعلام شود می‌تواند اضطراب داوطلبان و اشتیاق استادان را به‌دنبال داشته‌باشد.

       سید جلیل حسینی، رئیس انجمن اورولوژی و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی یکی از اساتیدی است که مشتاق شنیدن خبر کاهش ظرفیت آزمون دستیاری است. او بیشتر از هرچیزی از ناکافی‌بودن امکانات مناسب ورودی‌های جدید ابراز نگرانی می‌کند.

 حسینی از نارضایتی اکثر رشته‌ها با مسئله افزایش ظرفیت خبر می‌دهد و می‌گوید: «سال گذشته اکثر رشته‌ها به این موضوع اعتراض کردند». حسینی با بیان اینکه «دستیاران باید از امکانات کافی برای آموزش بهره ببرند تا بعدا زمان فارغ‌التحصیلی امکان به‌کارگیری آنها وجود داشته‌باشد» ادامه‌می‌دهد: «اما وقتی این امکانات وجود ندارد و تعداد دانشجویان هم زیاد شود، در برخی بخش‌ها ممکن است پذیرش چندین برابر ظرفیت طبیعی دستیار وقت کافی برای صحبت کردن و آموزش استاد باقی نگذارد.»
حسینی به تجربه سال گذشته انجمن اورولوژی اشاره می‌کند: «ما در انجمن اورولوژی در محل‌یابی فارغ‌التحصیلان مشکل داشتیم؛ یعنی به میزان کافی برای متخصصان تجهیزات کافی وجود نداشت. گاهی جراح کلیه را به شهری می‌فرستند که وسیله‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی وجود ندارد.»

       او با اشاره به اینکه گاه مجلس تصمیمی می‌گیرد که بر‌خلاف سیاست‌های وزارت بهداشت است، می‌افزاید: «وزارت بهداشت و مجلس باید با یکدیگر هم‌جهت باشند. منابع قانون‌گذاری اگر تصمیمات خود را بگیرند و انجمن‌ها و اعضای هیئت‌علمی حرف خود را بزنند و ارتباطی با هم نداشته باشند مشکل همچنان باقی می‌ماند.»

دست وزارت بهداشت بسته است
       از سال 84 تا 88 معدل افزایش ظرفیت در دستیاری 10 درصد بوده است. اولین ضربه گوی افزایش ظرفیت‌های سال 89، در دولت نهم رقم خورد. این جریانی بود که نه تنها دستیاری بلکه دامن کل سیستم آموزش کشور را گرفت. حالا علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعتقاد دارد نمی‌شود به‌راحتی با عرضه و تقاضای دستیاری بازی کرد. او از سیستم جذب دانشجو وزارت بهداشت اینگونه دفاع می‌کند: «16 تا 17 هزار نفر متقاضی و 2 تا 2 هزار و 500 نفر ظرفیت داریم. ظرفیت رشته‌های خیلی خوب هم به 200 تا 300 نفر می‌رسد. از سویی دیگر انواع سهمیه‌ها هم وجود دارد، حالا این موضوع را چطور باید حل کرد؟»

       سهمیه‌های آزمون دستیاری دو بخش اصلی و مازاد دارد که سهمیه‌های اصلی شامل سهمیه آزاد، سهمیه رزمندگان و ایثارگران، سهمیه بومی مناطق محروم می‌شود. از سوی دیگر سهمیه‌های مازاد بر اساس آئین‌نامه اجرایی شامل «تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر»، سهمیه بورسیه نیروهای مسلح و بورسیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سهمیه اتباع خارجی می‌شود.

       در دفترچه سال 93 در دو ستون ظرفیت کل و ظرفیت محروم وجود داشت اما در دفترچه سال 94 به‌جای ظرفیت کل، «ظرفیت سهمیه آزاد» در کنار ظرفیت محروم آورده شد. همین تغییر جزئی، گسست بزرگی در ظرفیت کل امسال نسبت به ظرفیت دو سال گذشته ایجاد کرد. همان‌طور که وزیر گفت، در واکنش به مصوبات مجلس راهی جز افزایش ظرفیت باقی نماند.

        استقامتی اعتقاد دارد که برای حل کردن مشکل آموزش نمی‌شود یک آیین‌نامه را تغییر داد یا یک مصوبه را لغو کرد. چراکه «این سهمیه‌ها قانونی‌اند. برای مثال سهمیه بومی یا شهدا مسئله فرهنگی است که نمی‌شود آن را تغییر داد.»

        او اعتقاد دارد که «دست وزارت بهداشت برای تغییر سهمیه‌ها بسته‌است و اگر هم کنکور ورودی را برداریم و مصاحبه را به‌جای آن بگذاریم باز هم توصیه دوست و آشنا تبعیض ایجاد می‌کند.» استقامتی با اشاره به جریان آموزشی حاکم در راستای افزایش ظرفیت‌های ورودی دانشجو ادامه می‌دهد: «ما تا زمانی که به راه‌حل جامعه نرسیدیم نباید به شرایط موجود دست بزنیم.

هر نوع دستکاری وضع موجود را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد بلکه باید تلاش کرد تا راه‌حل بهتری پیدا کنیم.» او همچنین خبر می‌دهد که «ظرفیت ورودی دانشجویان پزشکی امسال افزایش نمی‌یابد.» استقامتی توضیح می‌دهد: «سال قبل به این دلیل که سهمیه‌ها افزایش داشت، برای جلوگیری از محدود شدن سهمیه آزاد، درصدی از سهمیه آزاد را افزایش دادیم.

از یک‌سو تعداد کل داوطلبان افزایش یافته‌بود اما از سویی دیگر ما طبق قانون مکلف بودیم که سهمیه‌های قانونی دیگر را اعمال کنیم.» او بابیان اینکه افزایش ظرفیت ورودی دانشجو در دولت یازدهم با افزایش ظرفیت دولت‌های قبل متفاوت است اضافه می‌کند: «ما جوان‌هایی داریم که انرژی‌شان را برای درس و مطالعه از دست داده‌اند برای همین این تصمیم بر مبنای عدالت اجتماعی گرفته شد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: