کد خبر: ۹۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>پیش از اینکه یک لیوان آب گریپ فروت بنوشید، از ایمن بودن همراهی آن با دارویی که مصرف می‌کنید اطمینان حاصل کنید.
به گزارش شفا آنلاین، آب گریپ فروت و میوه آن، هر دو می‌توانند با بیش از 50 دارو مانند استاتین های کاهنده کلسترول، داروهای فشار خون و داروهای ضد آلرژی، تداخل کنند و خطر عوارض جانبی و سایر مشکلات را افزایش دهند.

       از دو طریق امکان دارد گریپ فروت و دارو مشکل ساز شوند. نخست، این میوه می‌تواند یک آنزیم کلیدی متابولیزه کننده دارو را مهار کند که منجر به افزایش سطوح خونی داروها می‌شود. در صورت وقوع این اتفاق، خطر بروز عوارض جانبی آن دارو افزایش می‌یابد. همچنین از طرف دیگر، گریپ فروت از جذب داروهای مشخصی در روده جلوگیری می‌کند. در این مورد، میزان دارو در جریان خون کمتر از حد نیاز است؛ بنابراین شاید دارو برای هدف در نظر گرفته شده خود موثر نباشد.

       برای رخ دادن این تداخل، احتیاج به میزان زیادی میوه نیست. حتی یک فنجان آب میوه یا 2 تکه میوه می‌تواند سبب چنین مشکلاتی شود.

       اگر مرتباً گریپ فروت می‌خورید یا آب آن را می‌نوشید، باید مراقب این تداخل‌ها باشید. عبارتی مثل «با گریپ فروت مصرف نشود» باید روی برچسب یا بسته دارو درج شود. داروهایی که خطر تداخل دارند شامل:
برخی استاتین ها مانند آتورواستاتین، پراواستاتین و سیمواستاتین
نایفدیپین؛ داروی پرفشاری خون
سیکلوسپورین؛ داروی ضد رد پیوند عضو
آلپرازولام؛ داروی ضد اضطراب
آمیودارون؛ داروی ضد آریتمی
فکسوفنادین؛ داروی ضد آلرژی

       اگر خطر بروز تداخل با دارو وجود داشت، از خوردن میوه یا آب میوه آن خودداری کنید. میوه‌های نارنج و تنجلو نیز که روی همان آنزیم‌ها تاثیر می‌گذارند، نباید مصرف شوند.سپید
 Consumer Reports
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: