کد خبر: ۹۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>براساس آخرین نتایج به دست آمده از تحقیقات دانشمندان که در نشریه LanceDiabetes and Endocrinology منتشر شده، قد افراد تاثیر قابل توجهی بر احتمال فوت آنها در اثر بیماری‌های شایع خاص دارد.
به گزارش شفا آنلاین،  این نتایج، صرفنظر از توده چربی بدن و دیگر فاکتورها همچنان به قوت خود باقی ماندند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد قدبلند با خطر کمتر بیماری قلبی‌عروقی و دیابت نوع 2 مواجه هستند، اما خطر سرطان در آنها بیشتر است.

       محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «داده‌‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهند که در هر 5/6 سانتی‌متر قد، خطر مورتالیتی قلبی‌عروقی تا 6 درصد کاهش می‌یابد. در مقابل، مورتالیتی سرطان تا 4 درصد افزایش پیدا می‌کند. قد، شاخصی که به‌طور گسترده‌ای تحت تاثیر ژنتیک تعیین می‌شود، به‌طور ثابتی در سراسر دنیا رو به افزایش است، خصوصا در کشورهایی که سرانه مصرف مواد لبنی بالایی دارند. محققان تصور می‌کنند افزایش طول قد نشانه‌ای است از over-nutritio- در اثر مصرف غذاهای پرکالری و مملو از پروتئین حیوانی. همین امر، بدن این افراد بیشتر به عملکرد انسولین حساس می‌شود. براین اساس، داده‌های جدید حاکی از آن هستند که افراد قدبلند بیشتر به انسولین حساس بوده و محتوای چربی کمتری در کبد خود دارند. این موضوع می‌تواند توجیه کننده خطر کمتر بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت نوع 2 در این افراد باشد.

       این یافته‌ها با داده‌های منتشر شده همسو هستند که پیشنهاد می‌کنند افراد قدبلند محافظت نسبی در برابر اختلالات متابولیسم لیپید دارند، اما خطر بعضی سرطان‌های خاص، خصوصا سرطان پستان، کولون و ملانوما در آنها بیشتر می‌شود.

       محققان در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می‌کنند که طول قد باید در زمان درنظر گرفتن خطر ابتلا به این بیماری‌ها ارزیابی شود. خصوصا آنکه، پزشکان باید در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند که افراد قدبلند، کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 آسیب می‌بینند، اما در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان قرار دارند.سپید
  WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: