کد خبر: ۹۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا در پی ظهور و شیوع ویروس زیکا، به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر آن، در بیانیه‌ای توصیه‌های خود را برای به تعویق انداختن اهدای خون بوسیله افرادی که به مناطق بیماری‌خیز سفر داشته‌اند، خصوصا افرادی که با ویروس مواجهه داشته یا ابتلا به عفونت ویروس زیکا در آنها تائید شده، منتشر کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  این اقدام براساس انتشار گزارش‌هایی از انتقال این ویروس و یروس‌های مشابه مانند فلاوی‌ویروس‌ها، از راه انتقال خون انجام شده است. از سوی دیگر، چهار ـ پنجم افراد آلوده با ویروس زیکا علامتدار نمی‌شوند. به همین دلایل، سازمان غذا و دارو آمریکا براساس راهنمای جدید پیشنهاد می‌کند سازمان‌های انتقال خون تسلیم خواسته این افراد برای اهدای خون نشوند.

       در مناطقی که انتقال فعال ویروس زیکا وجود ندارد، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند اهداکنندگان در معرض خطر نیز تا 4 هفته از اهدای خون بپرهیزند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند: 1) افرادی با علامت‌هایی که پیشنهاد کننده ابتلا به عفونت ویروس زیکا در طول 4 هفته گذشته است، 2) افرادی که در طول 3 ماه گذشته، تماس جنسی با فردی داشته که به مناطق بیماری‌خیز سفر کرده یا در آن مناطق با انتقال فعال ویروس زیکا ساکن است و 3) افرادی که در طول 4 هفته قبل به مناطق با انتقال فعال ویروس زیکا سفر داشته‌اند.

       در مناطق با انتقال فعال ویروس زیکا، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند خون کامل و اجزای آن برای تزریق از مناطق دیگری گرفته شود که انتقال فعال ویروس در آنها دیده نمی‌شود. موسسات انتقال خون ممکن است به جمع‌آوری و آماده کردن پلاکت‌ها و پلاسما ادامه دهند، اگر وسایل مورد تائید این سازمان و کاهش دهنده پاتوژن را استفاده کنند. این دستورالعمل همچنین توصیه می‌کند موسسان انتقال خون موارد آموزشی اهدای خون خود را با اطلاعات مربوط به علایم و نشانه‌های ویروس زیکا روزآمد کرده و فعالانه از همه اهداکنندگان خون در این رابطه سوال کنند.

       سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است، براساس شواهد موجود، توصیه‌های جدید می‌توانند به کاهش خطر جمع‌آوری خوم و اجزای آن از اهداکنندگانی که ممکن است با ویروس زیکا آلوده شده باشند، کمک شایانی کنند. این سازمان درنظر دارد در بیانیه دیگری، توصیه‌های خود را در زمینه اقدامات تاخیری مناسب برای اهدای سلول‌های انسانی، بافت‌ها و محصولات مبتنی بر بافت (HCT/PS)، ارائه دهد، زیرا گزارش‌های اخیر از انتقال جنسی ویروس خبر می‌دهند.سپید
FDA Website
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: