کد خبر: ۹۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 27
شفا آنلاین>اجتماعی>عمومی >آسیب ها> نگاهش گریزان است. نمی‌داند چه کرده است، اما حس می‌کند قرار است دوباره کتک بخورد. دیگر شمارش تعداد روزهایی که کبودی پای چشمش، خنده‌های دنیای کودکانه‌اش را به یغما برده، از لای انگشتان دست‌های نحیفش فرار کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  نمی‌داند چرا نه پدرش مثل پدرهای قصه‌ها دوستش دارد و نه مادرش او را به گرمی مادر داستان‌ها در آغوش می‌گیرد. حتی اگر هرلحظه هم تلاش کند تا به همان اندازه که از وی می‌خواهند پسرک خوبی باشد.

 همین‌که بوی آن دود لعنتی در خانه می‌پیچد سایه کتک‌ها نیز نزدیک‌تر می‌شود. لعنت به این بوی زننده. این جملات، وصف‌الحال 30درصد تماس‌گیرندگان با اورژانس اجتماعی که اغلب نیز کودکان کمتر از 10 سال بوده‌اند، در سال جاری است. کودکانی که از ترس کتک‌ها و کودک‌آزاری‌های یکی یا هر دو والدینشان با شماره 123 تماس گرفته‌اند تا ثابت کنند که عامل بیش از 70درصد کودک‌آزاری‌های کشور همچنان اعتیاد است و بس.

30 درصد کودک‌آزاری‌ها ناشی از پدیده شوم اعتیاد
       «آمارهای سازمان بهزیستی مشخص کرده است که در حال حاضر 60 درصد همسر آزاری‌های کشور و 30 درصد کودک‌آزاری‌ها ناشی از پدیده شوم اعتیاد است. اما نکته حائز اهمیت آن است که آمارهای استخراج‌شده از 120هزار تماس مرتبطی که با سامانه 123 کودک‌آزاری کشور گرفته‌شده، مشخص کرده که عامل بیش از 90 درصد موارد شدید کودک‌آزاری، «اعتیاد شدید» والدین بوده است.

این بخشی از تاکیدات حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص دلایل اصلی بروز کودک‌آزاری در کشور است. پدیده شومی که به اعتقاد وی پایه‌های شکل‌گیری شخصیت سالم در کودک مورد آزار قرارگرفته را سست می‌کند و در آینده با بروز رفتارهای خشن و هنجارشکن ادامه می‌یابد. وی با یادآوری اینکه با آغاز به کار سامانه 123 یا همان اورژانس اجتماعی از سال 87 تاکنون حدود 1 میلیون تماس مرتبط با پدیده کودک‌آزاری گرفته‌شده است که با مداخله نیروهای درمانگر و مددکاران اجتماعی ساماندهی شده‌اند، می‌گوید: «وقتی کودکی از سوی والدینش مورد آزار و اذیت روحی یا جسمی قرار می‌گیرد، به دلیل نداشتن شناخت کافی از شرایط حمایتی وزندگی اجتماعی، دچار آسیب‌های شدید روانی می‌شود. آسیب‌هایی که گاه سال‌های سال زمان لازم است تا برطرف شوند و گاهی تا آخر عمر اثر سوء خود را باقی خواهند گذاشت.»

مسعودی فرید با اشاره به اینکه سامانه 123 راه‌اندازی شد تا کودکانی که دچار حس ناامنی خانوادگی هستند بتوانند از سوی جامعه فردی را به کمک فرابخوانند، می‌افزاید: «ممکن است در خانواده‌ای که کودک‌آزاری رخ می‌دهد، تنها یکی از والدین دچار پدیده شوم اعتیاد باشد یا از مشکلات روانی رنج ببرد، اما نباید فراموش کنیم که مشکلات روانی و جسمی و به‌ویژه سوءمصرف مواد مخدر سلامت تک‌تک اعضای خانواده را در معرض آسیب قرار می‌دهد و قدرت برخورد و ممانعت از ادامه کودک‌آزاری را از یکی از طرفین سلب می‌کند.»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی معتقد است در اینجا است که مداخله گران اجتماعی نقش به سزایی ایفا می‌کنند و می‌توانند با اقدام به‌موقع هم‌خانواده را از منجلاب آسیب‌ها نجات دهند و هم کودک را. هرچند که این نجات نیاز به سال‌های متمادی بررسی و پیگیری دارد تا سلامت نسبی افراد خانواده مذکور بازگردانده شود.

مرگ عاطفه، نخستین پیامدکودک‌آزاری
       «اختلالات رفتاری، مهم‌ترین پیامد کودک‌آزاری است. بماند که دوشخصیتی شدن کودکان، بروز خشونت‌های لحظه‌ای که گاه منجر به بروز نزاع، جرح و حتی قتل می‌شود و از همه مهم‌تر ادامه روند شوم کودک‌آزاری در خانواده‌ای که کودک در آینده تشکیل می‌دهد، از پیامدهای آزارهای کودکان است.» این مهم را غنچه راهب، استاد علم روانشانسی کودک در حالی مطرح می‌کند که کودک‌آزاری را تنها به آسیب جسمی محدود نمی‌داند و صدمات روانی که کودک مورد آزار قرارگرفته تحمل می‌کند را ده برابر صدمات جسمی می‌داند. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی شهید بهشتی  تاکید می‌کند: «در اکثر موارد کودکانی که مورد بدرفتاری جسمی قرارگرفته‌اند ممکن است دچار مشکلات متعددی از قبیل مداخلات جسمی، اختلالات روانی، مشکلات مربوط به اعتمادبه‌نفس، تکاملی، تحصیلی و رفتاری شوند، اما از همه مهم‌تر این است که پدیده کودک‌آزاری شخصیت و توانمندی رفتاری کودک را مورد هدف قرار می‌دهد و آسیب جدی به این بخش وارد می‌کند.»

وی با یادآوری اینکه شناسایی، تشخیص و درمان کودک‌آزاری بسیار سخت است و نیاز به مداخله مددکاران نیز دارد، می‌افزاید: «کودک‌آزاری ازجمله آسیب‌های اجتماعی است که به دلیل گستردگی عوامل ایجادکننده و تاثیرات عمیقی که این عوامل بر رشد و شخصیت کودک، خانواده و اجتماع می‌گذارد، امروزه به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در مسائل اجتماعی کشورهای مختلف جهان مطرح است. چراکه کودک‌آزاری به هر نوع بدرفتاری و غفلت از کودکان اطلاق می‌شود که منجر به ضربه عمدی به آنان می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که در وهله نخست این عاطفه کودک است که به اصطلاح کشته می‌شود.»

چشم امید جامعه به بانک اطلاعاتی حقوق کودکان
       درست 7 سال پیش بود که اورژانس اجتماعی آغاز به کار کرد و بر اساس آمارها سالانه به‌طور میانگین 350هزار تماس با این سامانه برقرارشده که حدود 150هزار مورد آن مرتبط با امور اورژانس اجتماعی بوده که با اعزام تیم‌ها به محل وقوع حوادث یا مداخله مددکاران به موارد اعلام‌شده رسیدگی‌های لازمه انجام‌شده است. خردادماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری از وجود بیش از 22 میلیون جمعیت زیر 18 سال در کشور و به همین دلیل تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از حقوق کودکان خبر داد.

 بانکی که قرار است آخرین وضعیت و به سن قانونی رسیدن هر شهروند زیر 18 سال کشور را با جزئیات مشخص کند. ضمن آنکه در سایه این بانک جامع اطلاعات نیز باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد کودک‌آزاری‌های انجام‌شده در کشور صورت بگیرد و از وضعیت پرونده‌های رسیدگی شده و وضعیت امروزشان اطلاعاتی جدیدی به دست آید. بانکی که وعده داده‌شده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد اما هنوز خبری از تکمیل روند تشکیل آن و به اجرا درآمدنش به گوش نمی‌رسد و معلوم نیست آیا با تشکیل و افتتاح آن به وضعیت کودکان کشور رسیدگی‌های لازمه انجام خواهد شد یا خیر.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: