کد خبر: ۹۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>روز گذشته يك مقام مسئول در وزارت بهداشت با بيان اينكه 20 درصد زوج‌ها در ايران نابارورند عنوان كرد كه آلاينده‌ها از جمله عوامل موثر بر ناباروري هستند.
با اين وجود هنوز تحقيقات مستندي درباره تاثير آلاينده‌هاي زيست محيطي مانند پارازيت‌ها و تشعشات الكترومغناطيسي بر ناباروري و سلامت نوزادان انجام يا منتشر نشده است، هر چند بسياري از كارشناسان نسبت به اين موضوع هشدار داده اند.
 

نگاهي گذرا به بخش نوزادان بيمارستان‌هاي كودكان در تهران و كلان‌شهرها نشان مي‌دهد مادران زيادي، نگران سلامت نوزاد نارس و لاغر خود در دستگاه نگهداري از نوزادان نارس (انكوباتور) هستند. البته اين سرنوشت مادراني است كه توانسته‌اند جنين خود را تا مرحله زايمان، هر چند پيش از موعد، برسانند، زيرا تحقيقات علمي نشان مي‌دهد اگر ميزان آلاينده‌ها بيش از حد مجاز باشد سقط جنين به ويژه در ماه‌هاي ابتدائي بيش از حد طبيعي است.

یک‌ پنجم زوج‌ها نابارورند

مجلس نهم در حالي آخرين روزهاي خودش را سپري مي‌كند كه اگر از حق نگذريم بايد بگوييم، اعضاي كميسيون بهداشت اين مجلس در زمينه تاثير آلاينده‌ها بر زندگي ايراني ها، تلاش‌هايي را در كارنامه دارند. بحث بررسي آلاينده‌هايي مانند هواي آلوده و پارازيت‌ها موضوعي بود كه بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم در مجلس فعلي به آن پرداخته شد و در دولت قبل مجال پرداختن به چنين مباحثي وجود نداشت. تا پيش از اين برخي مسئولان به‌طور كلي منكر تاثير اين آلاينده بر سلامتي همه بودند، در حالي كه علم پزشكي صحت ادعاي آنها را رد مي‌كرد. با اين وجود، روز گذشته معاون فني دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تاثير آلاينده‌ها بر ناباروري وافزايش سن ازدواج دركشور سخن گفت. به گزارش ايرنا، محمد سلامي با بيان اينكه بر اساس آمارها، از هر پنج زوج، يك زوج نابارور است. عوامل محيطي شامل مواد شيميايي، آلاينده‌هاي تنفسي و امواج الكترومغناطيس را از عوامل موثر در ناباروري زوجين و افزايش سن ازدواج در كشور عنوان كرد و گفت: شناسايي زود هنگام زوجين و پيگيري براي درمان آنان از اقداماتي است كه اين دفتر براي كاهش ناباروري انجام داده است.

لباس‌هاي ضد موج براي زنان باردار

پارازيت‌ها و امواج الكترومغناطيسي بيش از آلودگي هوا براي زنان باردار مضر است. اين تاثيرات تا جايي است كه در همه كشورها براي زنان باردار لباس‌هايي طراحي شده كه به لباس‌هاي ضد موج معروفند و زنان باردار با پوشيدن اين لباس‌ها مي‌توانند خودشان را از انواع تشعشات و مضرات آنها در امان نگه دارند. بايد به اين نكته توجه داشت كه هر موج الكترومغناطيسي، پارازيت نيست و پارازيت‌ها در واقع نوع قوي و شدت يافته همين امواج الكترومغناطيسي هستند. همه تلفن‌هاي همراه، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و حتي همين مايكرويو معمولي كه ما در خانه مورد استفاده قرار مي‌دهيم درصد بالايي از اين تشعشات را در خود دارند كه براي بدن مضر هستند.

افزايش سقط و بارداري خارج از رحم

بحث تاثير آلاينده‌ها بر ناباروري دو جنبه كلي را در بر مي‌گيرد. در نخستين جنبه آن مادران باردار در معرض اين تشعشات هستند و در دومين حالت چون همه افراد اعم از زن و مرد در معرض اين موج قرار مي‌گيرند احتمال ناباروري آنها زياد مي‌شود، به‌طوري كه يكي از عوامل اصلي ناباروري زوجين در ايران اعم از زن و مرد همين تشعشات است. در كنار اين مادران باردار وقتي در معرض اين تشعشات قرار مي‌گيرند با آسيب‌هايي نظير سقط و مرده زايي مكرر مواجه مي‌شوند كه آمار آن در كشور روند صعودي دارد. سال91، صارمي، رئيس مركز تحقيقات سلولي كشور از افزايش سقط جنين و بارداري خارج از رحم در دو سال 90 و 91 خبر داد و گفت: بر اساس آمار مراجعان به بيمارستان، طي دو سال اخير، آمار سقط جنين غير عمدي 5/3 درصد و آمار بارداري خارج رحم حدود دو درصد افزايش يافته است.

تاثير واقعي پارازيت‌ها بر همه

نوزادان نارس و افزايش تعداد آنها در كشور هشداري است كه زنگ خطر آن از سالها قبل در مجلس فعلي به صدا در آمده بود اما نمايندگان مجلس نمي‌توانستند به دليل عدم همكاري وزارتخانه‌هايي مانند وزارت بهداشت در دولت قبل به اين عرصه ورود كنند. رسول خضري يكي از اعضاي مجلس فعلي همان سال‌ها گفته بود مساله تولد نوزادان نارس به دليل آلودگي هوا در مجلس به صورت محرمانه در حال بررسي است و گفته شده نبايد اين خبر رسانه‌اي شود. با اين وجود بعد از اينكه دولت يازدهم روي كار آمد موضوع تاثير امواج الكترومغناطيسي بر تولد نوزادان نارس در قالب طرحي تحت عنوان تاثير پارازيت‌ها بر سلامتي شهروندان مطرح شد و نمايندگان كميسيون بهداشت اعلام كردند مايلند درباره تاثيرات امواج ماهواره‌اي و پارازيت‌ها بر سلامتي افراد كار پژوهشي انجام شود، زيرا شهر تهران به‌طور خاص در اين زمينه با مشكلي به نام افزايش تولد نوزادان نارس مواجه شده است. بااين وجود اين موضوع و تعداد اين نوزادان و از همه مهم تر اعلام اينكه آيا تجديد نظري درباره ارسال امواج تاكنون صورت گرفته يا خير، مساله‌اي است كه رسانه‌اي نشده است.

عوارض تنفس گاز CO2 توسط جنين

يكي از اعضاي كميسيون بهداشت با تاييد افزايش نوزادان نارس به دليل پارازيت‌ها  مي‌گويد: هنوز هيچ كار تخصصي و پژوهشي قابل استنادي در اين مورد و به ويژه تاثير امواج بر مادران باردار در مجلس انجام نشده است. عابد فتاحي وقتي با اين پرسش مواجه شد كه در گذشته اعلام شده بود كه اين طرح بررسي شده ولي نتايج آن بايد محرمانه باشد گفت: پس اجازه بدهيد محرمانه باقي بماند؛ تا هر وقت صلاح دانستيم آن را اعلام كنيم! اين در حالي است كه برخي پزشكان مي‌گويند پارازيت‌ها در كنار آلودگي هوا مي‌توانند خطر تولد نوزادان نارس را بين ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تولد در شرايط عادي بيشتر كنند. سهيلا‌ عارفي، متخصص زنان و زايمان، تنفس گازهاي CO۲، مونواكسيد كربن و همچنين آلاينده‌هايي مثل سرب توسط مادر را بر تكامل جنين، موثر مي‌داند و مي‌گويد اين گازها مي‌تواند اكسيژن‌رساني به جنين را مختل كند. زرگوشي، پزشك فوق تخصص بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري و تناسلي نيز در اين باره به خبرآنلاين گفته است: پژوهش‌هاي اخير كه در ژورنال‌هاي معتبر منتشر شده نشان مي‌دهند كه تشعشات و پارازيت‌ها با نارس بودن نوزادان همراه است و تمامي اين عوارض ناباروري و تولد زودرس در شرايط سالم بسيار كمتر رخ مي‌دهند. آمار رسمي اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان مي‌گويد سال91 نزديك به ۱۱۰ هزار نوزاد نارس در كشور به دنيا آمده، يعني به ازاي هر ۱۰۰ تولد، نزديك به هشت درصد نوزادان ايراني، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. اين در حالي است كه آلودگي هوا باعث مي‌شود جنين نتواند از اكسيژن كافي برخوردار شود و به همين دليل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنيا مي‌آيد. با اين وجود به نظر مي‌رسد اينكه منفعلانه منتظر بمانيم مردم بر اثر عوامل محيطي كه قابل كنترل و اصلاح است، بيمار و ناتوان شوند و آن‌گاه با صرف هزينه‌هاي گزاف درمان شوند عاقلانه نيست. بلكه بايد از اين امراض و عوارض پيشگيري كرد.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: