کد خبر: ۹۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 26
شفا آنلاین>اجتماعی> همزمان با عملیات ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان در کشور چین، یک تلسکوپ بزرگ و پیشرفته رادیوئی نیز در کشور اروگوئه واقع درغرب کره زمین در حال ساخت است که اطلاعات این مراکز می تواند دانشمندان را در شناخت بهتر کیهان یاری کند.

به گزارش شفا آنلاین، تیمی بین المللی از پژوهشگران با مشارکت در پروژه علمی مشترکی در کشور اروگوئه در حال ساخت تلسکوپ رادیوئی فوق پیشرفته ای هستند . این پروژه در سال جاری میلادی آغاز شده و تلاش دانشمندان بر اتمام ساخت این تلسکوپ تا پایان سال است.

این تلسکوپ مانند یک آنتن ثابت به بررسی ، مطالعه و اسکن کهکشان ها پرداخته و با توجه به گردش  زمین ؛ می تواند بخش های مختلفی از جهان هستی را مورد بررسی قرار دهد. توجه ویژه دانشمندان در این پروژه ، شناسائی و تشخیص توده های هیدروژن در کهکشان هایی جوان تر از کهکشان ما است.

هدف اصلی این تیم تحقیقاتی ، ترسیم و مطالعه نقشه جهان هستی در فاصله زمانی مابین انفجار بیگ بنگ و دوره معاصر عنوان شده و دانشمندان در تلاش هستند تا ریشه ها و سرنخ هایی درباره منشا هستی و کیهان پیدا کنند.

در همین رابطه گونزالو تانکردی مدیر ارشد این پروژه در کشور اروگوئه اعلام کرد : این تلسکوپ مانند یک آنتن ثابت به بررسی ، مطالعه و اسکن کهکشان ها پرداخته و با توجه به گردش  زمین ؛ می تواند بخش های مختلفی از جهان هستی را مورد بررسی قرار دهد. توجه ویژه دانشمندان در این پروژه ، شناسائی و تشخیص توده های هیدروژن در کهکشان هایی جوان تر از کهکشان ما است. به این ترتیب ما قادر به ترسیم دقیق نقشه کیهانی در فاصله زمانی مابین پیدایش و حال حاضر خواهیم بود.

لازم به توضیح است که به موازات این پروژه ، عملیات ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان با عنوان تلسکوپ رادیوئی Aperture Spherical Telescope  در منطقه پینگ تانگ واقع در ایالت گویژو Guizhou در جنوب غربی کشور چین در حال اجرا است .

به باور پژوهشگران ، موقعیت ویژه این دو تلسکوپ در شرق و غرب کره زمین ؛ دانشمندان را قادر به دریافت اطلاعات موازی و همزمان از بخش های مختلف گیتی کرده و می تواند نمایی دقیق از ناشناخته های جهان هستی را در اختیار ستاره شناسان قرار دهد.

ساخت تلسکوپ رادیوئی Aperture Spherical Telescope  که قطر دهانه آن در حدود 500 متر است ، از تابستان سال 2011 میلادی آغاز شده  و پیش بینی می شود عملیات اجرائی آن تا پایان سال 2016 میلادی و همزمان با  تلسکوپ مشابه رادیوئی در کشور اروگوئه  به پایان برسد .

تلسکوپ رادیوئی چین که بزرگترین تلسکوپ جهان محسوب می شود سه برابر از نمونه پیشین خود  یعنی مشاهده گر Arecibo Observatory دقیق تر بوده و هزینه ساخت آن در حدود 700 میلیون یوان ( برابر با 110 میلیون دلار ) تخمین زده می شود . در بدنه این تلسگوپ از 4 هزار و 600 صفحه مثلثی شکل استفاده شده و طرح کلی آن مشابه مشاهده گر Arecibo Observatory است . efe

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: