کد خبر: ۹۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید نشان داده همان‌گونه که شما به تاثیر مواد غذایی روی سلامت خود اهمیت می‌دهید، باید به بسته‌بندی‌ای که غذا در آن قرار می‌گیرد هم توجه داشته باشید، زیرا روشن شده است مواد شیمیایی که در ساختار وسایل بسته‌بندی به کار می‌روند، می‌توانند باعث افزایش وزن شما شوند.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعاتی که توسط دکتر ون برگن، سرپرست بخش تحقیقات بیولوژی در آلمان و همکارانش انجام شد نشان داد که ماده شیمیایی «دی‌اتیل هگزیل فتالات» (DEHF) می‌تواند تعادل هورمونی را در موش‌های ماده به هم بزند و باعث افزایش وزن آنها شود، حتی اگر در مقادیر بسیار کم در معرض آن قرار بگیرند.

       DEHP گروهی از فتالات‌ها هستند که به مواد پلاستیکی اضافه می‌شوند تا آنها را نرم و قابل ارتجاع کنند. این ماده شیمیایی در وسایل بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب‌بازی کودکان، انواع لوله‌های آزمایشگاهی، چسب‌ها و حتی برخی وسایل بهداشتی فردی از قبیل شامپو یا لاک ناخن وجود دارد. بنابراین غذایی که می‌خوریم و در تماس با این وسایل بسته‌بندی است، متداول‌ترین راه دریافت فتالات‌ها محسوب می‌شود و مطالعات بی‌شماری حکایت از تاثیر بد این مواد بر سلامت ما دارد. پیش‌تر هم محققان شواهدی دال بر رابطه مستقیم بین افزایش خطر فشارخون بالا یا زایمان‌های پیش از موعد را با انواع دیگر فتالات‌ها ارائه کرده بودند.

 در این مطالعه محققان طی ده هفته با افزودن ماده شیمیایی حاوی فتالات به آب مصرفی تعدادی موش ماده، تغییر وزن این گروه از موش‌ها را با گروه شاهد که نوشیدنی استاندارد مصرف می‌کردند، مقایسه کردند. نتایج تحقیق نشان داد که موش‌های ماده‌ای که حتی به میزان ناچیز در معرض DEHP قرار گرفته بودند، نسبت به گروه شاهد دچار افزایش وزن فراوانی شدند، اما فتالات‌ها تاثیر مشابهی روی موش‌های مذکر نگذاشتند.

 در بررسی فرآورده‌های متابولیک خون موش‌های ماده، گروه تحقیق متوجه افزایش بیان گیرنده‌های استروژن و کاهش بیان گیرنده‌های PARG (پلی ADP ریبوز گلیکوهیدرولاز) در بافت چربی شدند که به گمان آنان می‌تواند باعث تغییر متابولیسم و افزایش وزن شود. دکتر برگن می‌گوید: «روشن است که فتالات‌ها تعادل هورمونی را به هم می‌زنند و باعث تغییرات مشخصی در فرد مانند افزایش وزن می‌شوند، اما هنوز نمی‌توانیم درباره چگونگی این تاثیر سخنی به میان بیاوریم.»سپید
MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: