کد خبر: ۹۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
قائم وزیر بهداشت خطاب به کاندیداهای انتخابات مجلس دهم:
شفاآنلاین:جامعه>باز هم تحول سلامت در پیچ دیگری قرار گرفته که می‌تواند سرنوشتش را رقم بزند؛ ادامه مسیر تحول یا توقف در ایستگاه مجلس ؟. پرسشی که پاسخ دقیق به آن در هفتم اسفند ماه میسر خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین : شمار معکوس آغاز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی ادامه دارد که بعضا شاهد برخی انتقادها و هجمه‌ها علیه وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت، از سوی برخی نامزدها که خود در دوره‌های قبل دستی در حوزه بهداشت و درمان کشور داشته‌اند، هستیم.

این انتقادات در حالیست که آمارهای رسمی از رضایت 86 درصدی مردم از تحول در سلامت حکایت می‌کند و سلامت کشور که برخی آن را "چاه ویل" می‌خوانند بعد از 21 ماه و بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت با قوت به حیات خود ادامه می‌دهد.

هر چند که "تحول سلامت" از ابتدا با انتقاداتی مواجه بود، اما همواره حمایت رییس دولت یازدهم را به همراه داشته و تا کنون از گردنه‌های پر پیچ و خم بی‌پولی، کمبود نیرو، کمبود فضای فیزیکی، فرسودگی زیرساخت‌ها و... جان سالم به در برده است.

حال در مقطعی دیگر در تاریخ تحول سیستم بهداشت و درمان کشور و با نزدیک شدن به انتخاباتی حساس، باز هم شاهد فراز و فرودهایی در مسیر تحول هستیم. حال نگاه‌ سلامتی‌ها به سوی صندوق‌های رای و ترکیب کمیسیون‌هایی نظیر بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس است تا مسیر آینده تحول نیز تعیین شود؛ چرا که بنابر گفته وزیر بهداشت مجلس دهم هم می‌تواند اقداماتی را که تا کنون انجام شده، از بین برد و هم می‌تواند مشکلاتش را برطرف کرده و آن را ارتقا دهد.

بر این اساس گفت‌وگویی را با دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ترتیب دادیم تا پاسخ برخی دغدغه‌های تحول در سلامت بعد از انتخابات را دریافت کنیم.

دکتر ایرج حریرچی در پاسخ به سوالی درباره افزایش هجمه‌ها علیه وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت، در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در کشورهایی مانند ایران معمولا یکی از شگردهای تبلیغاتی این است که به وضعیت موجود کشور انتقاد می‌شود و افراد اعلام می‌کنند که من یا گروهم حتما این مشکلات را اصلاح خواهیم کرد.

وی افزود: البته طبق رصدی که از نامزدهایی که درباره حوزه سلامت، اظهار نظر می‌کنند، انجام داده‌ایم، مشخص شد؛ اکثریت قاطع نامزدها از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت دفاع و بر تقویت این اقدامات تاکید می‌کنند. البته این موضوع با توجه به منافعی که از محل طرح تحول نظام سلامت برای مردم حاصل شده، طبیعی است.

عده‌ای کمی صدایشان بیشتر شنیده می‌شود

حریرچی به انتقادات برخی افراد از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان اشاره و اظهار کرد: عده‌ای نیز وجود دارند که بنا بر دلایل خاصی صدایشان بیشتر شنیده می‌شود که البته از نظر ما تعدادشان زیاد نیست. حال آنها یا واقعا کارشناس هستند و با ما اختلاف سلیقه دارند یا برای مطرح کردن خود، برخی انتقادات را طرح می‌کنند.

اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت آرزوی متصدیان دوره‌های قبل بود

وی با بیان اینکه برخی هم با نفس کارمخالفتی ندارند، ادامه داد: بلکه انتقادشان از این جنس است که چرا ما این اقدامات را انجام نداده‌ایم. بر اساس برخی بررسی‌های تطبیقی، بسیاری از دوستان در دوره تصدی خودشان عین این اقدامات را به عنوان آرزو و اقداماتی برای آینده، مطرح کردند و اکنون که این اقدامات عملیاتی شده، به آن انتقاد می کنند.

برخی سلامت را "چاه ویل" می‌خوانند، اما...

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به برخی انتقادات اغراق‌آمیز نسبت به وزارت بهداشت گفت: برخی با کلمات اغراق‌آمیز می‌گویند که اگر دولت کل منابعش را برای طرح تحول نظام سلامت صرف کند، باز هم قادر به پیشبرد آن نخواهد بود و نظام سلامت را "چاه ویل" می‌خوانند. این درحالیست که در حال حاضر در ماه 21 اجرای طرح تحول سلامت به سر می‌بریم. حال دوستانی که در شرایط نفت 120 دلاری می‌گفتند که دولت قادر به انجام این کار نخواهد بود، دیده‌اند که این اقدام در دولت یازدهم انجام شده است.

حریرچی همچنین اظهار کرد که خدارا شکر می‌کنیم؛ علی‌رغم مشکلات دولت، کاهش شدید قیمت نفت، تاخیر در توافق نهایی برای حذف تحریم‌ها به دلیل موانع خارجی و داخلی و... هیچ‌کدام از بسته‌هایی که در ابتدای دولت از سوی وزارت بهداشت اعلام شده بود، به اندازه سر سوزنی خدشه‌دار نشد و همه آنها با شدت و قوت ادامه یافتند و در اکثر موارد گسترش یافته‌اند.

آغوش باز "مجلس" برای "سلامت"

وی در پاسخ به اینکه ترکیب مجلس آینده چقدر در پیشبرد اقدامات وزارت بهداشت موثر است، با اشاره به تاثیرگرفتن مستقیم و غیر مستقیم وزارت بهداشت از نقش‌های سیاسی مجلس، گفت: باید توجه کرد که رونق اقتصادی و رسیدن به رشد اقتصادی قابل توجه، یکی از مسائلی‌ است که مورد توجه ما قرار دارد. این موارد نیز در حوزه سلامت تاثیرگذار است.

حریرچی با بیان اینکه بر اساس تجربه در مواقعی که دولت و مجلس نه تنها از نظر سیاسی بلکه از نظر اقتصادی نیز هماهنگ و همدل و هم‌داستان بوده‌اند، گشایش‌های مهمی در کشور حاصل شده است، افزود: البته در تجربیات چندین ساله اخیر به دلیل شدت مشکلات مردم، نمایندگان مجلس هم مانند دولت با ما همدلی داشته‌اند و بیشتر مصوباتی را که به مجلس برده‌ایم، با آغوش باز با آن برخورد کرده‌اند.

قصه‌ صداهایی که شنیده نمی‌شود

وی با اشاره به امضاهای بیش از 200 نفری در حمایت از اقدامات وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه گاهی اظهارات چند نماینده مجلس بیش از آن 200 نفر شنیده می‌شود که این هم قصه‌ای است.

توصیه‌های انتخاباتی به مردم

قائم مقام وزیر بهداشت خطاب به مردم گفت: ما از مردم درخواست داریم که کسانی را انتخاب کنند که برای حوزه سلامت اولویت بیشتری قائلند؛ چرا که موضوع سلامت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که با زندگی مردم مرتبط است. البته تعدادی از افراد در دوره‌هایی از این کشور اعتقاد داشتند که سلامت باید در اولویت دو رقمی باشد و بعد از حل هزاران مشکل دیگر باید به آن پرداخت. برای مثال در هشت سال منتهی به سال 92 بودجه‌های هنگفتی برای اشتغال، بنگاه‌های زودبازده و... هزینه شد، اما اثر جبری نداشت و اشتغال پایای بسیار کمی ایجاد شد. در حالیکه اگر این بودجه به بهداشت و درمان اختصاص می‌یافت، نه تنها سلامت مردم را بهبود می‌بخشید، بلکه حتی اشتغال پایای بیشتری ایجاد می‌کرد.

کاندیداها موضع خود را درباره "تحول سلامت" مشخص کنند

قضاوت را بر عهده مردم بگذارید

وی تاکید کرد: بنابراین نامزدهای انتخابات مجلس اعلام کنند که سلامت را در کدام اولویت قرار می‌دهند. همچنین از همه کاندیداها تقاضا دارم که موضع خود را درباره طرح تحول نظام سلامت مشخص کنند. چراکه با توجه به دستاوردهایی که در تحول داشته‌ایم، این طرح خیلی برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروریست که مردم موضع و دیدگاه کاندیدها را درباره آن بدانند. بنابراین اگر با طرح موافقند آن را اعلام کنند و در صورتیکه مخالف تحول در سلامت هستند، مخالفت خود را کتمان نکنند و قضاوت را بر عهده مردم بگذارند. قاعدتا صندوق‌های رای مشخص خواهند کرد که چقدر مردم به طرح تحول علاقه‌مند بوده و خواهان پایداری آن هستند.

دو درخواست وزارت بهداشت از مجلس دهم

حریرچی در پایان به دو درخواست وزارت بهداشت از مجلس آینده اشاره و اظهار کرد: اولین درخواست ما این است که مجلس آسنده از دولت و وزارت بهداشت برای اجرای اقدامات حوزه سلامت حمایت کند. همچنین درخواست دوم ما تقویت این اقدامات است. گاهی در مجالس گذشته شاهد بودیم که مجلس بیش از دولت وقت، به حوزه سلامت اهمیت داده، منابع ایجاد کرده و تسهیلات اختصاص داده است. بنابراین از مجلس دهم می‌خواهیم تا نه تنها از وزارت بهداشت و دولت حمایت کند، بلکه اثر هم‌افزایی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم برای سلامت که دغدغه مهم مردم است، اقدامی انجام دهیم؛ به طوریکه واقعا مردم در موقع بیماری رنجی جز بیمارداری نداشته باشند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: