کد خبر: ۹۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفا آنلاین>سلامت>براساس نتایج یک مرکز جراحی باریاتریک، به نظر می‌رسد کتواسیدوز دیابتیک یک عارضه جانبی نسبتا شایع به دنبال جراحی باریاتریک در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باشد و ممکن است به‌طور نادر در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با کمبود انسولین روبرو هستند نیز دیده شود.
به گزارش شفا آنلاین، این داده‌ها، ماحصل 10 سال بررسی در کلینیک کلیولند و بزرگترین case series در نوع خود تا به امروز است که بوسیله «علی امینیان» و همکارانش در این موسسه در نشریه Diabetes Care منتشر شده است.

       محققان در مقاله خود متذکر می‌شوند که: «جراحی باریاتریک می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و بهبود نیاز به انسولین و وضعیت گلیسمی در بیماران چاق و مبتلا به دیابت باشد، اما از سوی دیگر پزشکان باید در مورد خطر بروز کتواسیدوز دیابتیک در این بیماران به دنبال جراحی باریاتریک آگاهی داشته باشند و جراحان و متخصصین غدد در مدیریت این دسته از بیماران، قبل و بعد از عمل، برای تنظیم میزان نیاز به انسولین، همکاری لازم را با هم داشته باشند.»

       محققان در این مطالعه، در فاصله سال‌های 2005 و 2015، در مجموع 12 بیمار را شناسایی کردند که در طول 90 روز پس از انجام جراحی باریاتریک، مبتلا به کتواسیدوز دیابتیک شدند. میانه بروز این وضعیت 12 روز گزارش شده بود. 8 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و 4 بیمار نیز مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. با درنظر گرفتن تعداد کل بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 که در این مرکز تحت جراحی باریاتریک قرار گرفته بودند، در مجموع 25 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2/0 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پس از جراحی دچار کتواسیدوز دیابتیک شده بودند. نکته مهم آنکه، شدت کتواسیدوز دیابتیک در اغلب بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 متوسط تا شدید گزارش شد، در حالی که در اغلب بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 خفیف بودند. در این گزارش، عفونت و مصرف ناکافی مواد غذایی از عوامل دخیل در بروز کتواسیدوز دیابتیک در بیماران برشمرده شده است.

       همه بیماران مبتلا به کتواسیدوز دیابتیک با انفیوژن انسولین تحت درمان قرار گرفتند، هرچند درنهایت 9 نفر از آنها فوت کردند.

       محققان در پایان، 6 نکته کلیدی را در این زمینه یادآوری کرده و معتقدند اگر مدیریت این دسته از بیماران به درستی انجام شود، بروز کتواسیدوز دیابتیک در آنها به حداقل میزان خود می‌رسد.سپید
Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: