کد خبر: ۹۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>اجتماعی> محمدتقی طباطبایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید بیمه‌ها در ایران آن میزان که باید هزینه‌ها را تقبل نکرده‌اند و میزان پرداخت هزینه‌های سلامت در ایران توسط بیمه نسبت به سایر کشورها کمتر است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  طباطبایی دلیل عمده این مساله را کمبود منابع بیمه‌های اجتماعی و عدم هزینه‌ این منابع در حوزه سلامت می‌داند. در ادامه گفت‌وگوی محمدتقی طباطبایی با «سپید» را می‌خوانید.

سهم پرداختی بیمه‌ها در ایران را نسبت به سایر کشور‌های جهان چگونه می‌بینید؟
       به طور متوسط در جهان 35 درصد هزینه‌های سلامت را بیمه‌های اجتماعی پرداخت می‌کنند درحالی که در ایران متاسفانه این عدد 15 درصد است. یعنی منابعی که در اختیار بیمه‌های اجتماعی قرار دارد، منابع محدودی است. منابع بیمه‌های اجتماعی معمولا یا منابع کافی ندارند یا این منابع در جاهایی غیر از سلامت هزینه می‌شود.

 در مساله تامین اجتماعی ما به خاطر داریم که در سال‌های گذشته دولت هرجا که کم می‌آورد از منابع تامین اجتماعی برداشت می‌کرد. قطعا قسمتی از منابع در حوزه سلامت هزینه نمی‌شده است یا دولت به شدت به این بیمه‌ها بدهکار است، ارقام بسیار بالا و نجومی. دولت بدهی خود را بابت سلامت شهروندان و سرانه سلامت به بیمه‌ها پرداخت نمی‌کند. نتیجه نیز این می‌شود که بیمه‌ها سهم خود را به مراکز خدمات رسان دولتی و خصوصی پرداخت نمی‌کنند.

بنابراین منابع کم است و دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و سهمی که مردم پرداخت می‌کنند احتمالا در جای دیگری هزینه می‌شود، بنابراین منابعی که برای هزینه سلامت باقی می‌مانند، کفاف نمی‌دهد.

در این زمینه عملکرد بیمه‌های تکمیلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
       به طور متوسط بیمه‌های تکمیلی و خصوصی در دنیا 15 درصد هزینه‌های سلامت را پرداخت می‌کنند در حالی که سهم بیمه‌های تکمیلی در ایران 5/3 درصد است. در طرح تحول نیز چون تعرفه‌ها افزایش پیدا کرد، بیمه‌های تکمیلی دبه درآوردند که بیمه‌های سال 93 با تعرفه‌های قدیم بوده و تعرفه‌های جدید بار مالی دارد ومخصوصا با بخش خصوصی زیر بار نرفتند.

 از طرفی هم چون بیمه‌های تکمیلی در پرداخت هزینه‌های درمانی اعضا معمولا عددها را بالا و پایین می‌کردند و درصدی را پرداخت نکرده و کسر می‌کردند یا سقف پرداخت داشتند، مردم دیدند که اگر به بیمارستان‌های دولتی بروند و اعلام کنند که بیمه تکمیلی نیستند، راحت‌تر هستند چون بیمارستان دولتی یا بیمه هزینه‌ها را تقبل می‌کردند یا یارانه‌ها پوشش می‌دهند. در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی متوسط پرداخت 5 الی 6 درصد است. سهمی که بیمه تکمیلی کسر می‌کرد، خیلی بیشتر از حدود 6 درصد است، به همین دلیل مردم بیمه تکمیلی هستند، اما استفاده نمی‌کنند.

دریافت‌های غیر قانونی چه تاثیری بر هزینه‌هایی که مردم از جیب برای سلامت می‌پردازند، دارد؟
       متاسفانه دریافت‌های غیر قانونی رواج داشته و دارد هرچند که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 30 درصد کاهش پیدا کرد، اما هنوز نسبت به ارقام قبلی شاید چیزی حدود به 70 درصد دریافت‌های غیر قانونی وجود دارد و این دریافت‌های غیر قانونی نیز معمولا به نحوی گرفته می‌شود که مردم شکایت نمی‌کنند. اگر موارد محدودی هم شکایت کنند سازمان‌های بازرسی و ناظر وجود دارند و به این موارد رسیدگی می‌کنند.

یعنی مردم در صورت دیدن چنین تخلفاتی باید شکایت کنند؟
       بالاخره افرادی که ارقام غیر متعارف را می‌گیرند، باید مساله‌ای برای آنها به وجود بیاید تا این مبالغ را نگیرند و مردم اگر می‌بینند افرادی هستند که طبق قانون عمل نمی‌کنند، بهتر است شکایت کنند. البته بهتر است ظاهر مساله حفظ شده و با جنجال همراه نباشد، چون این مساله به نفع جامعه پزشکی و مردم نیست. اما باید سازمان‌هایی باشند که این مسائل را پیگیری کرده و حق مردم را بازگردانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: