کد خبر: ۹۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاینسلامت> صلاحیت و تبحر پزشکان عمومی به‌عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت در تشخیص بیماری‌ها و اقدام به‌موقع درمانی و اینکه آنان بیش از 80 درصد خدمات درمانی ارائه می‌دهند عملکرد و آموزش‌های آنها را از حساسیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  توانمندسازی فارغ‌التحصیلان پزشکی یکی از دغدغه های مهم برنامه‌ریزان نظام سلامت است. دغدغه‌ای که باعث می‌شود هرچند وقت یک‌بار به بهانه آن مصوبات جدیدی صادر شود یا کمیته‌ای تشکیل شود برای برنامه‌ریزی‌های جدید.

تعیین کف امکانات دانشگاه‌ها برای آموزش پزشکی عمومی
       بورد پزشکی عمومی برای اولین بار، دی‌ماه سال گذشته تشکیل شد. هدف از راه‌اندازی این بورد، ارتقای کمی و کیفی آموزش پزشکی عمومی در جهت تامین نیروی انسانی نظام سلامت است. این گروه 25 نفر عضو دارد که همه از اعضای هیئت رشته‌های اصلی بالینی و پایه پزشکی عمومی از 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور هستند و از میان 250 نفر کاندیدای معرفی شده، از سوی دانشگاه‌ها انتخاب شدند.

       طاهره چنگیز، دبیر شورای آموزش پزشکی می‌گوید با وجود آنکه 15 ماه از عمر این بورد می‌گذرد، ‌اقدامات زیادی انجام داده است که ازجمله آن می‌توان به برگزاری آزمون صلاحیت بالینی، تدوین سند ‌استانداردهای کالبدی آموزش پزشکی عمومی اشاره کرد.

       او در توضیح اقدامات انجام شده از سوی بورد پزشکی عمومی می‌گوید: «استانداردهای کالبدی آموزش پزشکی عمومی حداقل منابع، امکانات و انسانی، مالی و فیزیکی لازم برای برگزار کردن دوره آموزش پزشکی عمومی را مشخص می‌کند. یعنی تعداد اعضای هیئت‌علمی، میزان فضای موردنیاز آزمایشگاهی، تجهیزات و ویژگی بخش‌های بالینی ازجمله مواردی است که در این سند آماده شده است.»

       خانم چنگیز ادامه می‌دهد: «تا پیش‌ازاین دانشگاه‌ها مبنای محکمی برای تامین امکانات نداشتند و ما معیار مشخصی برای ارزیابی و رتبه‌بندی سطح امکانات دانشگاه‌ها نداشتیم. این سند بعد از نقد و نظرخواهی از دانشگاه‌ها تصویب شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.»

       به گفته دبیر شورای آموزش پزشکی، «این سند به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا بدانند برای جذب دانشجوی پزشک عمومی باید در چقدر امکانات فراهم کنند. همچنین وزارت بهداشت نیز برای ارزشیابی دانشکده‌های پزشکی از آن استفاده خواهد کرد.»

       آزمون صلاحیت بالینی نیز از سوی بورد پزشکی عمومی انجام شد. چنگیز دراین مورد می‌گوید: «دور اول این آزمون در دی‌ماه 94، در 27 دانشکده پزشکی با 1200 شرکت‌کننده برگزار شد و ما اعتراضی از شرکت‌کنندگان نداشتیم و تنها ده درصد شرکت کنندگان مردود شدند.»

       وی اضافه می‌کند: «دور دوم و سوم آزمون صلاحیت بالینی 23 اردیبهشت و اواخر تیرماه سال آینده بعد از آزمون ارتقا، برگزار می‌شود. دور بعدی آزمون‌های صلاحیت بالینی مثل سابق با همان 15 ایستگاه انجام می‌شود. همچنین از دور دوم ارائه گواهی این آزمون برای شرکت در آزمون دستیاری الزامی است و داوطلبان آزمون دستیاری باید این آزمون را با موفقیت بگذرانند در غیر این صورت نمی‌توانند در آزمون دستیاری شرکت کنند.»

از فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی چه انتظاری داشته باشیم
       تدوین سندی که شامل شاخص‌های توانمندی پزشکان عمومی است، اقدام دیگری است که از سوی بورد پزشکی عمومی انجام شده است.

       خانم چنگیز می‌گوید: «جدیدترین دستاوردی که بورد پزشکی عمومی تدوین و نهایی کرده است، سند توانمندی‌های مورد انتظار از دانشجویان پزشکی عمومی است. در این سند مشخص‌شده هر دانشجوی پزشکی عمومی که فارغ‌التحصیل می‌شود باید چه توانمندی‌ها و چه ویژگی‌هایی داشته باشد.»

       به گفته وی «این سند در معرض نظرخواهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارگرفته و به شورای عالی برنامه‌ریزی جهت تصویب نهایی ارائه‌شده است. همچنین تغییراتی که در آینده در برنامه‌ریزی‌های درسی رخ خواهد داد، براساس همین سند است. درواقع این سند در آینده مبنای تغییر و تحول دروس آموزش پزشکی عمومی است.»

       دبیر شورای آمورش پزشکی عمومی در پاسخ به سوالی در مورد عضویت نماینده انجمن پزشکان عمومی در بورد پزشکی عمومی تصریح کرد: «طبق مقررات تشکیل بوردها، انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی در بورد نماینده ندارد اما به‌منظور جلب مشارکت این عزیزان، از مشاور پزشکی عمومی وزیر بهداشت برای شرکت در جلسات بورد پزشکی عمومی دعوت می‌شود.»

       وی می‌گوید: «مسئولان برنامه‌ریزی پزشکی عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور نیمه بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران جمع شدند و ما در این برنامه درمورد روند بازنگری و تغییرات مهمی که در برنامه آموزشی پزشکی عمومی ضروری است، نظرخواهی کردیم. ما از نتایج و دستاوردهای این نشست در بازنگری پزشکی عمومی استفاده خواهیم کرد.»

       چنگیز قدم بعدی یعنی کاهش منابع آزمون علوم پایه و پیش کارورزی را یکی از الزامات و ضرورت‌های پزشکی عمومی عنوان می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه حجم منابع فعلی این آزمون‌ها بسیار زیاد است، باید برای کاهش آن فکری کنیم. منابع آزمون پیش کارورزی حدود 9000 صفحه است که حدود 4000 صفحه آن از منابع خارجی است و نمی‌توان انتظار داشت که دانشجو این‌همه مطلب را بخواند. درجلسات اخیر بورد درمورد تعیین منابع جدید بحث‌های زیادی شده و در حال بررسی هستیم. اما قطعا حجم منابع آزمون پیش کارورزی در سال آینده کاهش خواهد یافت.»

       وی در خصوص وجود منابع و کتابهای بومی هم گفت: «در حال حاضر بخشی از منابع به‌خصوص در برخی حوزه‌ها مثل ارتوپدی و اورولوژی بومی است اما در برخی رشته‌ها منابع بومی نداریم. باتوجه به مصوبه‌‌ای که یکسان بودن منابع پیش کارورزی با آزمون ورودی دستیاری را الزامی‌ می‌داند، کمیته‌ای با کمک دبیرخانه شورای تخصصی و بورد پزشکی عمومی تشکیل‌شده و هر دو دبیرخانه به صورت هماهنگ تلاش کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: