کد خبر: ۹۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>دولت یازدهم دستاوردهای قابل توجهی در رفع مشکلات حوزه سلامت کشور داشته است که به گفته صاحب نظران، نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی با داشتن نگاهی ملی و جامع نگر و ارائه حمایت های لازم، می توانند از این دستاوردها صیانت کنند.
به گزارش شفاآنلاین : این روزها که تنور تبلیغات انتخاباتی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی داغ است، مردم، صاحب نظران و مسئولان انتظارات خاص خود را از مجلس آینده در زمینه های مختلف و در راستای حل مشکلات جامعه مطرح می کنند.
در این میان، یکی از بخش های جامعه که مشکلات فراوانی دارد و به تازگی با تصویب و اجرایی شدن طرحی کلی، مسائل آن برجسته تر شده و جزء اولویت های اصلی نظام قرار گرفته، حوزه سلامت جامعه و تمامی ارکان زیربنایی آن است.
طرح تحول نظام سلامت، مهمترین طرحی است که در دولت یازدهم در این زمینه مطرح شد و تمامی تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ها و نهادهای حوزه سلامت به اجرای هرچه بهتر و فراگیرتر آن معطوف است.
به طور کلی، برای رفع مشکلات حوزه سلامت پیشنهادهای گسترده ای مطرح است که از جمله آن می توان به پیشنهادها و خواسته های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده و مسئول پیگیری تحقیقات و موضوعات آموزشی در حوزه پزشکی کشور اشاره کرد.
دکتر شاهین آخوندزاده در این مورد توضیح داد: یکی از مهمترین ویژگی های مجلس آینده، می تواند تلاش برای کمک به حفظ دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه طرح تحول سلامت باشد.

** کمک به توسعه و پایداری طرح تحول نظام سلامت
وی افزود: اکنون که برای اولین بار در طول 37 سال پس از انقلاب اسلامی، حوزه سلامت جزء اولویت های اصلی کشور قرار گرفته و طرح تحول نظام سلامت در رابطه به آن مطرح شده است، اهمیت حمایت مجلس بعدی در زمینه تحقق اهداف این طرح بیش از پیش نمایان می شود.
آخوندزاده گفت: آمارها نشان می دهد که جامعه رضایتمندی قابل توجهی از تحول ایجاد شده در سلامت کشور دارد و حفظ، توسعه و تکمیل این طرح نوپا که گام های اولیه خود را برمی دارد، کمک و همراهی مجلس آینده را می طلبد.

** حمایت از آموزش و پژوهش
یکی دیگر از بخش هایی که همواره مورد تاکید مسئولان رده بالای نظام از جمله رهبر معظم انقلاب بوده، لزوم توجه روزافزون به مقوله آموزش و پژوهش در زمینه های مختلف است.
نظام آموزش رشته های مختلف پزشکی در دانشگاه های کشور به گفته صاحب نظران این حوزه، مربوط به حدود 80 سال گذشته است و این نظام نیازمند بازنگری براساس پیشرفت های روزافزون علمی و نیاز جامعه امروز است.
دکتر 'ایرج فاضل' رئیس مجمع انجمن های پزشکی با تاکید بر لزوم بازنگری در آموزش پزشکی در ایران، آن را نیازمند یک خانه تکانی اساسی و زیربنایی در همه زمینه ها می داند.
به گفته وی، بسیاری از دروس نظری و تئوری رشته های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیاز به تجدیدنظر و به روزرسانی دارند.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مورد اظهار کرد: در بسیاری از بخش های مرتبط با حوزه آموزش و پژوهش نسبت به آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند، عقب هستیم که بخش عمده دلایل آن مربوط به بودجه های آموزشی و پژوهشی در وزارتخانه های بهداشت و علوم، تحقیقات و فناوری است.
آخوندزاده با بیان این که مجلس آینده می تواند کمک قابل توجهی در این زمینه داشته باشد، اظهار کرد: مجلس دهم باید روی جنبه آموزش و پژوهش در حوزه آموزش پزشکی و رسیدن به مرجعیت علمی که از موارد ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، برنامه ریزی و سیاست گذاری اساسی داشته باشد.
وی یکی از راه های تحقق این امر را تخصیص بودجه بیشتر عنوان کرد و گفت: انجام پژوهش بدون تخصیص بودجه امکان پذیر نیست و طرح های پژوهشی بدون اختصاص بودجه لازم به کندی پیش می روند.
رشد علمی مثبت ایران در سال های 2000 تا 2010 میلادی، شیب تند بسیار مطلوبی داشت و توانست در این زمینه از کشورهای منطقه پیشی گرفته و به عنوان قدرت اول منطقه در زمینه تولیدات علمی مطرح شود.
با این حال در سال 2013 تولیدات علمی با افت اندکی مواجه شد، اما در سال 2014 وضعیت تولیدات علمی کمی بهبود یافت و در سال 2015 میلادی، تولیدات علمی کشورمان به ویژه در حوزه علوم پزشکی نسبت به یک سال قبل از آن با رشد بهتری مواجه شد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر توانست رتبه اول منطقه را از آن خود کند.
به طور کلی، کارشناسان معتقدند برای بازگشت به رشد بالای سال های 2000 تا 2010، باید سرمایه گذاری های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد؛ در این راستا دولت امسال در لایحه ای که به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد، برای نخستین بار بودجه پژوهش را از محل تولید ناخالص ملی که تا پیش از این نیم درصد بود، به یک درصد افزایش داد.

** لزوم جامع نگر بودن مجلس آینده
مجلس شورای اسلامی، خانه ملت است و همانطور که از نام آن برمی آید، نمایندگان آن باید به مسائل به صورت فرا استانی نگاه کنند و سود و زیان هر طرح را به صورت ملی مورد بررسی قرار دهند تا از هدررفت سرمایه ها جلوگیری شود.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به لزوم داشتن نگاه ملی نمایندگان مجلس به موضوعات تاکید کرد و گفت: مهمترین ویژگی مجلس آینده این خواهد بود که به موضوعات در سطح ملی بنگرد؛ در دوره های مختلف شاهد بودیم که انگیزه بسیاری از تصمیم های اتخاذ شده این بود که نمایندگان حوزه نمایندگی خود را مد نظر قرار می دادند و به موضوع به صورت کشوری توجه نمی کردند.
آخوندزاده به ایجاد برخی فرودگاه ها و دانشگاه ها در برخی استان ها اشاره کرد و افزود: در برخی دوره ها تحت فشارهای برخی نمایندگان، تعداد زیادی فرودگاه ساخته شد که قابل استفاده نیستند و همچنین تعداد زیادی دانشگاه ایجاد شد که دانشجو به اندازه کافی ندارد و در واقع برای کشور هزینه بر هستند.
دکتر 'عزت الله گل علی زاده' نایب رئیس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران نیز با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت به عنوان یک موضوع مهم و راهبردی در کشور، خواهان آن شده است که مجلس شورای اسلامی آینده سلامت نگر و سلامت محور باشد.
به گفته وی، از آنجا که دولت یازدهم رفع مشکلات حوزه سلامت را در اولویت های کاری و سیاستگذاری های خود قرار داده است، باید در مجلس آینده نیز مقوله سلامت و نظام ارائه خدمات بهداشت عمومی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش سه کمیسیون بهداشت و درمان، اجتماعی و آموزش و تحقیقات مجلس در حوزه سلامت، ابراز امیدواری کرده است که این کمیسیون ها فعالیت های جدی تری برای تامین سلامت مردم داشته باشند.
به طور کلی می توان گفت که جامع نگر و سلامت محور بودن مجلس و همچنین توجه به بحث بازنگری در آموزش و تخصیص بودجه های مکفی به بخش پژوهش می تواند به عنوان ویژگی های مهم مجلس آینده راهگشای مشکلات حوزه پزشکی و سلامت کشور باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: