کد خبر: ۹۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
رییس کل سازمان نظام پزشکی مطرح کرد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، در عین حال برخی از دغدغه‌ها و مشکلات پزشکان را برشمرد و گفت: برخی افراد ژست‌هایی می‌گیرند که با عنوان دفاع از منافع مردم، به جامعه پزشکی اهانت کرده و آن را مورد هجمه قرار می‌دهند، در حالیکه معتقدیم منافع جامعه پزشکی در راستای منافع مردم قرار دارد.

به گزارش شفاآنلاین : دکتر علیرضا زالی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، گفت: همانطور که همواره نظرات کارشناسی در همه حوزه‌های مختلف وجود دارد، انتظار ما این است که مجلس آینده، مجلسی باشد که با نگاهی عمیق و کلان به بحث سلامت توجه ‌کند.

نظام سلامت کشور در مسیری پر چالش

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در فصول اجتماعی و بحث سلامت ایجاد شده است، در عین حال سال‌های پیش روی سلامت کشور را پر چالش و پر فراز و نشیب خواند و افزود: سالمندتر شدن جامعه، تغییر در سیمای بیماری‌ها، افزایش بار و چگالی بیماری‌های غیرواگیر، تغییرات الگوی زندگی، شهرنشینی، صنعتی‌تر شدن جامعه، بحث آلاینده‌ها و عوامل محیطی، وجود عوامل اجتماعی موثر در حوزه سلامت، فناوری‌های نوین، بحث بیماری‌های نوپدید و بازپدید، تغییر الگوی تغذیه، حوادث ترافیکی، سرطان‌ها و... همه نشان‌دهنده این است که در آینده نه چندان دور نظام سلامت ما با چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود.

زالی ادامه داد: حال برای اینکه آماده مصاف با این چالش‌ها باشیم، باید نگاهی عمیق در همه ابعاد کشور، هم در حوزه اجرایی و هم در حوزه قانون‌گذاری داشته باشیم.

مجلس آینده مبتنی بر عقلانیت باشد؛ مساله "سلامت" جدی است

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه همه آرزومندیم مجلس آینده مبتنی بر عقلانیت و خردگرایی شکل گیرد و سهم بیشتری از نخبگی را در مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم، گفت: باید توجه کرد که بحث سلامت، جدی و مهم است. به طوری که از یک بحث ساده بهداشتی و درمانی عبور می‌کند. بنابراین از مجلس آینده انتظار داریم که جنبه‌های مختلف اجتماعی و پیرامونی آن را مورد توجه جدی قرار دهد.

زالی همچنین اظهار کرد: جامعه پزشکی جزو بخش‌های فرهیخته جامعه است و در اقصی نقاط کشور خدمات ارائه می‌دهد. این درحالیست که به نظر می‌رسد آنطور که شایسته و سزاوار است، نتوانستیم قدردان این قشر زحمتکش باشیم و مطالبات آنها بر زمین مانده است. حال برآورده کردن بخش زیادی از مطالبات جامعه پزشکی نیازمند قوانین جدید مجلس و نگاه متفاوت قانون‌گذار به جامعه پزشکی است. بنابراین نباید طوری عمل شود که جامعه پزشکی همواره نگران این باشد که در مجلس قانون، لایحه، آیین‌نامه یا طرحی که منافع منطقی جامعه پزشکی را دستخوش تغییراتی می‌کند و می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند، تصویب شود.

تلخکامی برای جامعه پزشکی به دلیل...

وی با اشاره به اقداماتی مانند سلب اختیار تعرفه‌گذاری از سازمان نظام پزشکی که در گذشته انجام شده، افزود: این اقدام حادثه تلخی بود که در جامعه پزشکی باقی‌ ماند. انتظار ما این بود که در آن زمان استدلال‌های سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی موجود، مورد توجه قرار گیرد. اگر این استدلال‌ها مورد توجه واقع می‌شد، امروز شاهد این نگرانی و تلخکامی جامعه پزشکی نبودیم. اما این اتفاق نیفتاد.

منافع پزشکان در راستای منافع مردم است

زالی همچنین با تاکید بر عدم واگرایی میان منافع جامعه پزشکی و مردم، گفت: درخواست مهمی که از هم‌اکنون از نمایندگان آتی مجلس شورای اسلامی داریم، این است که منافع جامعه پزشکی و منافع مردم را جدا از هم نبینند. چرا که ما معتقدیم منافع جامعه پزشکی در راستای منافع مردم قرار دارد.

وی افزود: برخی افراد ژست‌هایی می‌گیرند که با عنوان دفاع از منافع مردم، به جامعه پزشکی اهانت کرده، به آنها حمله‌ور شده و جامعه پزشکی را مورد هجمه قرار می‌دهند. حتی گاهی اوقات ما از صحن‌ مجلس و از صندلی مقدس مجلس، این حملات به جامعه پزشکی را شاهد بوده‌ایم.

زالی با بیان اینکه جامعه خدوم پزشکی در خدمت مردم است، ادامه داد: مطمئنا بهبود خدمات و افزایش کیفیت خدمات در حوزه سلامت، نیازمند رضایت خاطر ارائه‌دهندگان خدمات و جامعه پزشکی است. بنابراین مجلس نیز باید به این موضوع توجه کرده و بداند که اگر امروز کاری برای جامعه پزشکی انجام داد، پیش از اینکه یک مطالبه صنفی جامعه پزشکی برطرف شود، این کار ابتدا بر روی کل نظام سلامت، کل آحاد شهروندی و بر روی کیفیت خدمات شهروندی، تاثیر مثبت می‌گذارد.

از مالیات‌های سنگین تا حبس پزشکان

وی به برخی از دغدغه‌های کنونی جامعه پزشکی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بحث مالیات و رشد مالیاتی که در طول سال‌های اخیر وجود داشته و قطعا منجر به نارضایتی در جامعه پزشکی شده است، یکی از دغدغه‌های جامعه پزشکی است. همچنین بحث عوارض شهرداری و برخی از تعرضاتی که به مجموعه قلمروهای درمانی و مطب‌ها در کلان‌شهرها و شهرهای مختلف انجام می‌شود، عوارض نوظهور برای جامعه پزشکی که مستندات قانونی هم ندارد، مساله حبس پزشکان که دو سال است جامعه پزشکی را دچار نگرانی‌های عمیق کرده و البته در حال تلاش‌هایی جهت رفع این مساله هستیم؛ این‌ها از جمله مواردیست که جامعه پزشکی را دچار نگرانی کرده است.

امنیت شغلی پزشکان را دریابید

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بحث تضمین امنیت شغلی جامعه پزشکی نیز بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر شاید جامعه پزشکی یکی از بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه از نظر امنیت شغلی باشد. همچنین بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه پزشکی مانند پزشکان جوان،‌ پزشکان عمومی، ماماها و... مطالبات‌شان بسیار متراکم‌تر از گذشته شده است.

توجه به خواسته پزشکان، پشت کردن به مردم نیست

زالی تاکید کرد که همه اینها مواردی‌ است که امیدواریم در فضای مجلسی مبتنی بر عقلانیت، نگاه ملی، به دور از سلایق خاص و با پرهیز از شعارهای پوپولیستی حل شود. بر این اساس معتقدیم اگر یک خواسته مشروع جامعه پزشکی در مجلس محقق شود، مطلقا به معنای پشت کردن به مردم نیست، بلکه به نظر من چنین برداشتی، یک نظریه منسوخ و نخ‌نما شده است که فقط می‌تواند یکسری کاربست‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه داشته باشد. بنابراین ما معتقدیم که اگر امروز مجلس به سمتی رود که جامعه فرهیختگان کشور از جمله پزشکان و زحمتکشان عرصه‌های مختلف سلامت جامعه، از منافع مشروع خود برخوردار باشند، این اقدام در راستای حقوق و منافع مردم نیز خواهد بود.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: