کد خبر: ۹۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>سلامت>به نظر من یکی از مسائل بسیار مهم مشاوره‌های قلبی‌ به افرادی است که کاندیدای جراحی بیماری‌های غیرقلبی هستند.
 این افراد را متخصان بیهوشی و جراح‌هایی که در زمینه قلب متخصص نیستند، جراحی می‌کنند اما به دلیل اینکه مشکوک به بیماری‌های قلبی هستند، باید مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود که امکان انجام عمل قلب را دارند یا خیر.

در جهان در راهنما‌ها، روزبه‌روز مشاوره‌های قلبی را تسهیل کرده‌اند و شاید بتوان گفت در گذشته سخت‌گیری‌های بیشتری در این زمینه صورت می‌گرفت. تجربه شخصی من نیز موجب شده به این نتیجه برسم که باید این مشاوره‌ها تسهیل شود و در این زمینه نباید به همکاران جوان سخت گرفت. اگر بیماری کاندیدای یک عمل جراحی بوده اگر ضروری است باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم اما باید این مساله را در نظر بگیریم که اولویت با جراحی است که بیمار به آن نیاز دارد. گاهی بررسی‌های ما آنقدر بیمار را به بیراهه می‌برد که عمل جراحی اولیه به کل فراموش می‌شود یا عوارضی ایجاد می‌کند که بسیار بیشتر از عوارضی بوده که ممکن است عمل جراحی برای بیمار ایجاد کند.

 اگر لازم است بیماری عمل جراحی اورژانس انجام دهد و جان بیمار در خطر است، نباید انتظار داشته باشیم که تمامی بررسی‌های مربوط به قلب، قبل از عمل انجام شود یا اگر فردی بیماری قلبی داشته باشد اما بتواند فعالیت‌‌های روزانه خود را به خوبی انجام دهد، نشان از این دارد که ظرفیت قلب وی به اندازه‌ای هست که بتواند عمل جراحی را تحمل کند.

       البته باید به جراح بیمار تذکر داد که بیمار دارای بیماری‌های دریچه‌ای یا کرونر است که متخصص جراح بداند که برای پیشگیری از مشکلات بیماری‌های قلبی باید چه داروها و مسائلی را در نظر بگیرد. اما بسیاری از مشکلات قلبی به معنای این نیست که بیمار اگر آپاندیس دارد هم عمل جراحی انجام ندهد.
 بسیاری از سن بالای بیماران قلبی برای عمل جراحی می‌ترسند، در حالی که سن بالا کمترین خطر را دارد. در یکی از ریسک اسکور‌ها ریسک بین 10 تا را 15 ریسک پایین محسوب می‌شود، در حالی که سن بالای 70 سال تنها 5 امتیاز برای ریسک دارد. بنابراین اگر فردی داری سن بالا باشد در گروه ریسک پایین قرار می‌گیرد. در حالی که اگر همین فرد دارای مشکل تنگی شدید دریچه آئورت باشد، این تنگی شدید 20 نمره می‌گیرد.سپید

امیر فرهنگ پارسا متخصص قلب و عروق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: