کد خبر: ۹۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>سلامت> مسعود قاسمی، رئیس انجمن آترواسکلروز ایران می‌گوید، فشار خون می‌تواند عوارض متعدد و گاه خطرناکی را به دنبال داشته باشد، به ویژه برای زنانی که باردار هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  به گفته قاسمی این زنان حتی در منزل و در بارداری‌های بعدی نیز باید مورد مراقب قرار بگیرند. در ادامه گفت‌وگوی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران  را می‌خوانید.

کنترل فشار خون در حاملگی از چه نظر حائز اهمیت است؟
       مراقبت و کنترل فشار خون در افراد مختلف و به ویژه زنان باردار از اهمیت بالایی برخودار است، به ویژه زنانی که فشار خون شریانی به صورت اولیه و ثانویه داشته‌اند با مراقبت‌های بیشتر در طول یک دوره کنترل باید تحت نظر متخصص زنان و متخصص داخلی، قلب یا پزشک عمومی که در جریان وضعیت بیمار است، قرار داشته باشد.

زنان بارداری که چنین شرایطی دارند باید در منزل نیز تحت کنترل و مراقبت قرار داشته باشند و چنین مراقبتی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. عدم کنترل فشار خون در دوران حاملگی می‌تواند موجب عوارض بسیار وخیم و خطرناکی شود به‌ویژه اگر در اواخر بارداری رخ دهد. گاهی ممکن است جان مادر و جنین را به شدت به خطر بیندازد و حوادث مغزی و حوادث ناگوار جسمانی و کلیوی را به دنبال داشته باشد. بنابراین افزایش فشار خون دوره بارداری به صورت ویژه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد زنانی که چنین زمینه‌هایی داشته‌اند و باردار شده‌اند، اما مورد کنترل قرار گرفته‌اند، برای بارداری‌های بعدی نیز باید نسبت به دیگر زنان مورد مراقبت‌های بیشتری قرار بگیرند و در صورتی که فشار خون آنان از میزان معمول که ۸۰/ ۱۲۰ یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه است بالاتر رود، و این فشار خون پیشرفت نیز داشته باشد با مشورت با متخصص زنان حتی ممکن است نیاز به بستری داشته باشد. بنابراین فشار خون بارداری از موضوعات بسیار مهم است اگر چه شیوع دیگر فشار خون‌ها را ندارد اما به دلیلی خطراتی که می‌تواند برای مادر و کودک به همراه داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

فشار خون بالا در افراد جوان می‌تواند چه خطراتی داشته باشد؟
       فشار خون در افراد جوان را معمولا باید از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. اصطلاحی به نام فشار خون ثانویه وجود دارد که بروز فشار خون در افراد جوان و نوجوان نیاز به کنترل از این جهت دارد. به گونه‌ای که عواملی مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، مشکلات کلیوی، مشکلات غده فوق کلیه، بیماری‌های مربوط به آئورت به ویژه دایسکشن آئورت از این جمله هستند.

معمولا فشار خون ممکن است در سنین بسیار پایین‌تر ایجاد شده باشد، اما کشف آن در سنین جوانی اتفاق بیافتد. مواردی از این دست نیاز به مراجعه و بررسی فشار خون ثانویه را دارد. بنابراین افراد جوان و افرادی که از سن حدود 50 سالگی به بعد فشار خون در آنها ظاهر می‌شود، نیاز به بررسی قطعی عوامل ثانویه و فشار خون ثانویه دارند.

فشار خون می‌تواند چه خطراتی برای افرادی که سکته مغزی کرده‌اند، داشته باشد؟
       بزرگترین عارضه فشار خون نارسایی کلیه است، اما می‌تواند در شرایط بحرانی سکته مغزی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در معرض فشار خون ثانویه هستند، مورد مراقبت‌های ویژه به خصوص در سنین بالا قرار بگیرند. در آخر باید بگویم باید به فشار خون اهمیت زیادی بدهیم. نداشتن علائم به هیچ وجه به معنای بهبود بیماری نیست. داروهای فشار خون باید دائم و منظم مورد استفاده قرار بگیرند و بیمار باید بر اساس نظر پزشک معالج عمل کند و قطع و وصل داروهای فشار خون را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: