کد خبر: ۹۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>«چطور می‌توانیم در یک نقش مهم در فیلم یک کارگردان خوب سینما بازی کنیم؟» این سوالی است که بخصوص در دوران جوانی حداقل یک بار از ذهن هر جوانی گذشته است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید علاقه‌مندان به سینما برای رسیدن به یک نقش معمولا کارهای سختی را انجام می‌دهند تا به هدف خود برسند. اما هستند بازیگرانی که به میزانی از شهرت رسیدند، اما بازهم برای موفقیت بیشتر حاضر می‌شوند تا پای به خطر انداختن سلامتی پیش روند و از جمله برای بازی در نقش مورد علاقه خود، کاهش و افزایش وزن‌های عجیب وغریب آن هم دریک بازه زمانی کوتاه امتحان می‌کنند. تغییرات وزنی که تاثیر مخرب آن تا پایان عمر باقی می‌ماند.

       در صدر این لیست حامد بهداد است که برای بازی در فیلم «چه خوبه که برگشتی» داریوش مهرجویی 30 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرد تا در قامت یک مرد میانسال با اضافه وزن ظاهر شود. البته این افزایش وزن ناگهانی کار او را به مراجعه به پزشک و بیمارستان کشاند.

       امین طباطبایی بازیگر تئاتر نیز از جمله بازیگرانی است که برای بازی در نقش «هملت» حاضر شد در طول شش ماه، 33 کیلو گرم وزن خود را کاهش دهد. رضا کیانیان نیز برای بازی در فیلم «خانه ای روی آب» بهمن فرمان آرا حاضر شد تا 20 کیلوگرم وزن خود را افزایش دهد.

       محسن تنابنده دیگر بازیگری است که حاضر شد برای بازی در نقش«تقی معمولی» در سریال«پایتخت» 11 کیلوگرم وزن خود را کاهش دهد تا در قامت یک کشتی گیر حاضر شود. او در مورد این کاهش ناگهانی وزن خود گفته بود: «در 3 ماه، 11 کیلوگرم وزن کم کردم. متاسفانه بدون مراجعه به متخصص تغذیه این رژیم را جلو بردم و به همین خاطر مشکل گوارشی پیدا کردم. استرس زیاد و کاهش وزن غیراصولی باعث شد با مشکلات زیادی مواجه شوم.»

       کامبیز دیرباز نیز به خاطر علاقه شدید به بازی در نقش‌های متفاوت در فیلم «خاکستر و برف» مجبور شد 15 کیلو چاق شود. برزو ارجمند نیز دو سال پیش برای بازی در سه سکانس در فیلم«چهارشنبه 19اریبهشت» حاضر شد تا در طول دو ماه 18 کیلو وزن خود را کاهش دهد. حسین نورعلی بازیگر نقش«محمدرضا پهلوی» در سریال «معمای شاه» نیز که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک سیما است، برای بازی در این نقش مجبور شد 34 کیلوگرم وزن خود را کاهش دهد.

       اشکان خطیبی نیز از جمله آخرین بازیگرانی است که حاضر شد تا در طول سه ماه 20 کیلو وزن خود را کاهش دهد تا بتواند در نقش یک نوازنده دوره‌گرد دراولین فیلم محمد رحمانیان، «سینما نیمکت» بازی کند. تغییرات وزنی این بازیگران معمولا بدون مراجعه به پزشک و با کاهش و افزایش میزان مصرف غذا، آن هم در یک پروسه زمانی کوتاه انجام شده است.

       ﺟﻼل‌اﻟﺪﻳﻦ ﻣﻴﺮزای‌رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در ارتباط با افزایش وزن ناگهانی بازیگران سینما برای بازی در یک نقش گفت: «کاهش وزن در طول یک ماه به میزان 5کیلوگرم با فرمول علمی، امری معمول و بنابر شرایط بدن پیش‌بینی می‌شود. ما دو نوع لاغری داریم که در لاغری ثانویه که ناشی از بیماری فرد است، ابتدا بیماری شناسایی و برطرف می‌شود تا شرایط بیمار بهبود پیدا کند. اما در نوع دیگر لاغری سرشتی و ذاتی است که برطرف کردن آن امری دشوار است. در این موارد متخصص با افزایش وزن یک کیلوگرم بیمار در طول یک ماه هم رضایت دارد.»

       او ادامه داد:«کسانی که به واسطه شغل خود در طول یکی، دوماه 15 تا 20 کیلو اضافه وزن پیدا می‌کنند لطمات جبران ناپذیری را به سیستم بدن خود می‌زنند. اولین اتفاق با افزایش میزان کالری دریافتی است که چربی خون را بالا می‌برد و باعث ایجاد کبد چرب می‌‌شود. البته در مواردی مثل ورزشکاران در یک مدت زمان کوتاه شاهد افزایش وزن و تجمع چربی هستیم که این افزایش چربی در بافت‌های ماهیچه‌‌ای و عضلانی اتفاق می‌افتد که کاملا درست و علمی است زیرا سوخت‌وساز بدن نیز به آن میزان بالا می‌رود.»

       این متخصص تغذیه در ادامه تاکید کرد: «کسانی که با پرخوری و استفاده از هورمون و مکمل‌های غذایی افزایش وزن پیدا می‌کنند، افزایش وزنشان صرفا افزایش میزان چربی در شکم و احشایی است. چربی احشایی میزان چربی است که در داخل حفره شکم و دور روده‌ها افزایش پیدا می‌کند و بسیارمضر است. این چربی آنزیم کبدی را بالا می‌برد و می‌تواند تا ابتلا به سیروز کبدی پیش برود. این افزایش چربی در عروق کرنری رسوب پیدا می‌کند و موجب تصلب شرایین می‌شود و فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. مریض در شرایطی قرار می‌گیرد که سندرم متابولیک پیدا می‌کند و مستعد دیابت نوع دوم می‌شود. در صورت ابتلا به دیابت نوع دوم که غیروابسته به انسولین است بدن به شدت آسیب‌پذیر می‌شود.»

       رزاز درباره کاهش ناگهانی وزن به میزان بالای 10 کیلو در یک پروسه زمانی کوتاه هم گفت: «کاهش وزن اولین اثر مخرب را روی قلب می‌‌گذارد. قلب خودش را با وزن خاصی تطابق داده و پمپاژ خون را نمی‌شود به راحتی کم و زیاد کرد. بنابراین در طول یک ماه حداکثر کاهش وزن تا 5 کیلوگرم توصیه می‌شود.» او تاکید می‌کند: «کاهش وزن ناگهانی در طول یک تا دو ماه کاملا غیرعلمی است. زیرا میزان بافت عضله و چربی نیازمند یک بالانس است و تعادلش بهم می‌ریزد و مشکل اسید-باز در جریان خون ایجاد می‌شود. در این شکل از کاهش وزن فرد دچار بیماری گوارشی می‌شود و زخم گوارشی می‌گیرد که اثر آن تا سالیان سال پابرجاست.»

       این پزشک متخصص کاهش وزن را موجب کاهش آب بدن دانست و بیان کرد: «در حالت متابولیسم بدن تغییر می‌کند و اندام‌ها به خصوص در خانم‌ها دچار شلی و افتادگی می‌شوند و بافت‌های پوستی ترمیم نمی‌شوند.»

       میرزای‌رزاز به بازیگران سینما و تلویزیون توصیه کرد که برای کاهش یا افزایش وزن حتما از مشاور تغذیه کمک بگیرند و افزود: «افزایش وزن بنظرم مردود است و توصیه نمی‌کنم. اما کاهش وزن باید در یک پروسه زمانی مناسب و زیر نظر متخصص انجام شود، فرد برنامه غذایی مناسب داشته باشد و در برنامه روزانه خود، افزون برآنچه که انجام می‌دهد از دستگاه تردمیل استفاده کند یا پیاده‌روی روزانه انجام دهد تا تعداد ضربان قلبش افزایش پیدا کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: