کد خبر: ۹۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 20
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: درآمد نجومی پزشکان در متن جامعه پزشکی نیست و مقایسه های اختلاف برانگیز بین کارکنان نظام سلامت آفت بزرگی محسوب می شود و باید از به وجود آوردن چنین فضای مسمومی اجتناب کرد.
به گزارش شفا آنلاین، علیرضا زالی در نشست کارشناسی انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی که با حضور اساتیدی از انجمن های مختلف در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، افزود: حرف هایی که برخی از صندلی مقدس مجلس و تریبون استفاده کرده و به جامعه پزشکی هجمه کرده و می کنند، ناجوانمردی است.
وی با انتقاد از اینکه هزینه برای نظام سلامت را ریختن پول در چاه ویل عنوان می کنند، گفت: پول های در نظر گرفته برای نظام سلامت وصول نشده و کرامت مردم و شهروندان بالاتر از این حرف ها است. لقب دادن چاه ویل برای هزینه درمان مردم مفهومی غیر اخلاقی و غیر انسانی است.
زالی ادامه داد: درمان همه جای دنیا هزینه داشته و متناسب با آن بودجه تامین می شود، این نگاه حداقلی، در دو دهه مختلف در کشور مستولی بوده و موجب عدم تحقق رشد تعرفه ها، هزینه تمام شده خدمات و واقعی تر شدن تعرفه ها شده است.
وی با بیان اینکه مطلوب جامعه پزشکی قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار است، اظهار داشت: این نگاه عمیق باید در مجلس که به گفته حضرت امام(ره) در راس امور است، رفع شود.

** انجمن های علمی تخصصی در کشور یک فرصت استثنایی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی انجمن های علمی تخصصی در کشور را از ظرفیت های استثنایی مدنی دانست که همواره می توانند پشتیبان آحاد جامعه پزشکی باشند.
وی گفت: بسیاری از این انجمن ها پیشینه بسیار درخشانی دارند و در گذشته های بسیار دور و به همت اساتید و پیشکسوتان آن شکل گرفته اند و موجب شده امروز به عنوان یک نهال بالنده در عرصه سلامت کشور حضور داشته باشند.
زالی با تاکید بر اینکه هر آنچه که بتوانیم از ظرفیت های کارشناسی موجود در انجمن های علمی تخصصی بهره ببریم، حتما به نفع مبادی ذی مدخل در نظام سلامت کشور خواهد بود، افزود: نگاه به انجمن های علمی تخصصی باید نگاهی موسع و بلند باشد و نه تنها باید از نگاه حداقلی به ظرفیت های درون این انجمن ها اجتناب شود، بلکه بسترسازی برای حضور آنها در کشور در کالبد نظام سلامت کشور طراحی شود.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دخالت صاحبان اصلی فرآیند در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها از مبانی مهمی است که مجمع انجمن های علمی تخصصی می تواند در این راستا موجب شکل گیری بستر مناسبی برای کار تیمی، اشتراک نظر و کار گروهی شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور کمتر سابقه بهره جستن از نهادهای مدنی و استفاده مطلوب از ظرفیت های کار کارگروهی داریم، افزود: مجمع انجمن ها بستر مناسبی است تا این تمرین و ممارست هم در ابتنای خرد جمعی و هم در بهره جستن از فرآیند های کار تیمی صورت گیرد.

** ضرورت دخالت های مستقیم انجمن ها در مسائل فراسوی نظام سلامت کشور
زالی ادامه داد: آن چیزی که می تواند برونداد انجمن های علمی تخصصی باشد، علاوه بر دخالت های مستقیم انجمن ها در فرآیند آموزشی و پژوهش و مسائل مبتلا به نظام سلامت، به عنوان مراجع ذیصلاح و کارشناس می توانند در مسائل فراسوی نظام سلامت کشور همراه و پشتیبان نهادهای مرتبط با عرصه سلامت کشور باشند.
وی با تاکید بر اینکه در سال های آتی نظام سلامت کشور با چالش های فراوان تری روبرو خواهد بود، تصریح کرد: سالمندتر شدن جامعه ایرانی، دگرگونی و دگردیسی در سیمای بیماری ها و مرگ، شهرنشینی، سرعت صنعتی تر شدن جامعه ایرانی، عوامل اجتماعی موثر و تاثیرگذار مولفه اجتماعی بر حوزه سلامت، حوادث ترافیکی، سرطان ها، شیوه زندگی در جامعه ایرانی، توجه به کیفیت زندگی، افزایش سطح سلامت شهروندی، توجه ویژه و صیانت از حقوق شهروندان ایرانی، پیچیدگی و غامض شدن فناوری های نوین پزشکی، بیماری های بازپدید و نوپدید، چرخش در فرآیند بیماری های در حال دگردیسی و تغییرات در سیمای بیماری های مختلف، بخشی از مشکلاتی است که نظام سلامت کشور باید در مصاف با آنها از نظر دانشی، بومی، مهارتی، آمادگی و تسلیح لازم را داشته باشد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی، انجمن های علمی تخصصی را برای چنین ظرفیت سازی مناسب علمی، ذیصلاح با پشتوانه فنی و تکنیکال عنوان کرد و اظهار داشت: امروز که انجمن ها مشحون از نظرات کارشناسی و آرای بسیار بالا و عظیم جامعه پزشکی و حلقه وصلی میان نهادهای جامعه پزشکی مانند نظام پزشکی، وزارت خانه های بهداشت و رفاه و نهادهای بیمه ای با جامعه پزشکی هستند، این اعتماد و مرجعیت، می تواند سنگ بنا و ره توشه ای باشد تا بتوانیم از آن به نفع مقتضی استفاده کنیم.

**ضرورت اصالت حضور انجمن های علمی در قانون توسعه ششم
وی با اشاره به مانیفست دولت آقای دکتر روحانی مبنی بر جایگاه و جایابی انجمن های علمی تخصصی در قانون توسعه ششم گفت: این مهم می توانست تاثیرات خود را در نظام اسناد فرادستی کشور بگذارد اما متاسفانه آن چیزی که در صحنه عملیات اجرایی کشور و مدیریت ارشد اجرایی کشور مشاهده شد، آنگونه که مدنظر ما بود، تجلی نیافت.
زالی درمورد نقش انجمن های علمی تخصصی در قانون توسعه چهارم که به صراحت توسط قانونگذار اشاره شده بود، یادآور شد: انتظار می رود وزارت بهداشت و علوم با پیگیری این مهم، بندی را در مورد اصالت حضور انجمن های علمی تخصصی در عرصه مدیریتی کشور به عنوان مراجع ذیصلاح در نظر گیرند.
وی با تاکید بر اینکه جنس این انجمن ها از جنس جامعه پزشکی است و باید از هر فرصت و ترببونی در صیانت از کرامت جامعه پزشکی بهره لازم را برد، تصریح کرد: جامعه خدوم پزشکی کشور که از پیش قراولان خود اتکایی و خود کفایی کشور هستند، اگر امروز در عرصه های مختلف اجتماعی در قله اتکایی نشسته و افتخار و مباهات می کنند، به علت پیش تازان عرصه جامعه پزشکی کشور است.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی در تمام عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی در کنار مردم بوده و سرافرازانه به مردم خدمت داده و رابطه بین پزشک و بیمار در جامعه ایرانی کاملا عاطفی و مبتنی بر تعامل، لطافت و شرقی گونه است و باید از این تعامل مراقبت شود.

** نگاه نخ نمای جبرآمیز با جامعه پزشکی باید از بین برود
وی با اشاره به نظرسنجی های اخیر در رابطه با جایگاه مرجعیت جامعه پزشکی توسط وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس و غیره عنوان کرد: شواهد حاکی از آن است که جامعه پزشکی در میان آحاد مردم، جزو گروه های اول یا دوم است و این مهم موجب مباهات جامعه پزشکی و صیانت از چنین جایگاهی هم بر آحاد جامعه پزشکی و هم بر همه ما فرض است.
زالی با تاکید بر اینکه کرامت ارائه دهندگان خدمات سلامت و جامعه پزشکی باید مورد التفات ویژه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تاکنون نگاه به جامعه پزشکی همیشه جبر آمیز، بالا به پایین و دستوری بوده، که چنین نگاه نخ نمایی باید کنار گذاشته شده و با خشوع و خضوع و فروتنی با آن ها صحبت کرد.
وی این جامعه را استحقاق چنین رفتار اجتماعی و مدنی دانست و گفت: در اقصی نقاط کشور در جایی که هیچ تسهیلاتی وجود ندارد و یا امنیت مرزی مورد تردید است، پزشک مستقر و همه جای کشور تیم پزشکی در سخت ترین شرایط مشغول ارائه خدمات به هموطنان هستند.

** فرار از مسئولیت پذیری اجتماعی جامعه پزشکی خیانت است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی جامعه پزشکی ابراز داشت: امروز شانه خالی کردن از چنین مسئولیت بزرگ و سترگ اجتماعی، خیانت آتی ما خواهد بود. فضای انتخاباتی باز شده و درصدی از همکارانی که شایستگی ورود به این عرصه را داشتند، امروز این فضا برایشان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه انتظارات بسیاری از نمایندگان آتی مجلس وجود دارد، افزود: اولین آن، نگاه سلامت محوری است که باید در کالبد تفکر مجلس شورای اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد تقنینی نهادینه شود. چانه زنی و لابی پاسخ نمی دهد زیرا سلامت محوری در فصول اجتماعی سلامت باید از تدابیر نماینده مجلس باشد.

** نگاه بخشی و سلیقه ای آفتی بزرگ و آسیبی جدی به کشور است
زالی ادامه داد: دومین انتظار ما احتراز از نگاه سلیقه ای و بخشی است. نماینده مجلس باید با نگاهی ملی، به اصول کلی کشور توجه داشته، شاکله اساسی پیشرفت توسعه و متعهد برای توسعه و ترویج عدالت در عرصه های اجتماعی که حتما وظیفه اصلی وی تلقی می شود، داشته باشد در غیر این صورت نگاه بخشی و سلیقه ای آفتی بزرگ و آسیبی جدی به کشور است.
وی اظهار داشت: نماینده شجاع و مبرز باید بتواند به نیابت از توده مردم، حرف های آنان را با جسارت و شجاعت بیان کرده و بتواند به عنوان نماینده مجلس، استوار و سرافراز بر حرف خود بایستد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مجلس بعدی باید خردگرا باشد، گفت: در شرایط کننی کشور، عقلانیت باید موضوع قابل حاکمیتی و مدیریتی ما و وجه غالب مشی و سیاق مجلس آتی باشد و اگر نخبگان کشور در این مجلس حضور نیافتند، بدانند این مجلس نگاه به نخبگان کشور را در سرلوحه خود قرار م یدهد و خوشحالیم بخش عمده ای از آنها در کسوت جامعه پزشکی سرافرازانه مشغول خدمت به مردم شریف ما هستند.
وی با ابراز تاسف از این تفکر که در سال های گذشته اگر نماینده ای در صحن مجلس از کرامت و صیانت آحاد جامعه پزشکی حرف می زد، انگار به بطالت به مردم پشت کرده است، گفت: این مهم حرف خطرناکی است زیرا مطلقا میان منافع جامعه پزشکی و صیانت و کرامت از این نخبگان که فرزندان شایسته ملت هستند، با مسائل مردم واگرایی وجود ندارد.
زالی ادامه داد: معتقدیم اگر امروز درصدد پیگیری مطالبات جامعه پزشکی هستیم، حتما در راستای آحاد مردم است و اگر امروز جامعه پزشکی با آرامش خاطر، بدنبال احصاء منافع مشروع و منطقی اش باشد، با کمال میل به مردم خدمت رسانی می کند در غیر این صورت مشکلات متعددی را شاهد خواهیم بود.
وی یکی از مشکلات جامعه پزشکی را مالیات عنوان کرد و گفت: گلایه های جدی به علت سنگینی مالیات جامعه پزشکی آن هم در کشوری که فرارهای مالیاتی بسیار زیاد و رابطه شبه اقتصادی غیر متعارف وجود دارد، عنوان می شود.

** رسانه ها درصدد مکدر کردن چهره مشعشع جامعه پزشکی هستند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اینکه رسانه ها فرار مالیاتی پزشکان را به رخ می کشند، در حالیکه اطبا از منظم ترین گروه ها در پرداخت مالیات هستند، اضافه کرد: رسانه ها درصدد مکدر کردن چهره مشعشع جامعه پزشکی هستند و هر روز با تعرض به مطب ها و یا اخذ عوارض نوظهور درصدد ضربه به جامعه پزشکی هستند.
وی با گلایه از اینکه بدنه عمومی جامعه پزشکی کشور، فاقد درآمد آن چنانی است، افزود: از لفظ معیشت برای جامعه پزشکی احتراز می کنم زیرا شانیت جامعه پزشکی کشور اقتضای این موضوع را نمی کند. همکاران مختلفی در گروه های پزشکی چون پزشکان عمومی، ماماها، متخصصین داخلی، عفونی، اطفال و غیره که جزو گروه های اصلی محسوب می شوند، آسیب پذیر و مشکلات پیچیده ای دارند.
زالی با بیان اینکه مکانیسم اقتصادی گروه های مذکور بر گردش نسخه است، ادامه داد: به جز آنها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، رادیولو‍ژی ها، موسسات پزشکی و غیره با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده و در بحران اقتصادی قرار دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: