کد خبر: ۹۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 20
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در امور بین الملل از تعیین اولویت های مرحله نخست همکاری های علمی فناوری ایران و اتحادیه اروپا برای سال جاری میلادی (2016) خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر 'محمود مولی نژاد' درباره نتایج جلسه هفته گذشته نمایندگان دبیرخانه اتحادیه اروپا در بخش علم و فناوری با نمایندگان دستگاه ها و نهادهای ایرانی اظهار داشت: این جلسه به منظور توسعه همکاری های علمی فناوری اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در افق 2014 تا 2020 یک پروژه به منظور اجرای طرح های علمی فناورانه مشترک با کشورهای مختلف تعریف کرده و 80 میلیارد یورو بودجه به آن اختصاص داده است که بودجه سال 2016 حدود 17 میلیارد یورو خواهد بود.
مولی نژاد افزود: پیش از این در رابطه با 22 موضوع و زمینه همکاری علمی مشترک با اتحادیه اروپا به توافق رسیده بودیم و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، مسئول رسیدگی به این موضوع و تعیین دستگاه های همکار داخلی شده بود.
به گفته وی اولین جلسه میان اعضای هیات اتحادیه اروپا در بخش علم و فناوری با نمایندگان 22 نهاد و سازمان ایرانی که در زمینه طرح های مشخص شده فعالیت دارند، هفته گذشته ( 27 بهمن ماه) به میزبانی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تشکیل شد.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: از آنجا که 22 موضوع تعیین شده برای همکاری های مشترک علمی ایران و اروپا، گستره بسیار وسیعی را دربر می گرفت قرار شد، برخی از این موضوعات در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: با توافق طرفین، حوزه انرژی های نو، تغییرات اقلیمی، تحقیقات آب، صنایع کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان، بهداشت و سلامت، ایمنی و تامین غذا و کنترل بیولوژیک بیماری ها در اولویت همکاری های مشترک ایران و اتحادیه اروپا قرار گرفت.
مولی نژاد به توافق طرفین برای تشکیل کارگروه های مشترک در موضوعات تخصصی اشاره کرد و گفت: نمایندگان اتحادیه اروپا همچنین در این جلسه اعلام کردند که دوره های آموزشی توجیهی برای طرف ایرانی به منظور هماهنگی بیشتر برگزار خواهند کرد.
22 زمینه مورد توافق ایران و اتحادیه اروپا برای همکاری های علمی فناوری در حوزه های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، کشاورزی، هوافضا، امور مالی، بنگاه های کوچک و متوسط ، آینده پژوهی، جنبه های حقوقی علم و فناوری، فناوری های نوظهور، فناوری ارتباطات و اطلاعات، کارآفرینی و آموزش، بهداشت و رفاه اجتماعی، ایمنی غذایی و تحقیقات اقیانوسی و دریایی، اقتصاد زیستی، انرژی های پاک، حمل و نقل هوشمند، تغییرات آب و هوایی، جوامع خلاق، امنیت شبکه های اینترنتی، دانش هسته ای، مراکز ترویج علم و علم در خدمت جامعه تعریف شده است که به تدریج تا افق 2020 در فازهای جداگانه به اجرا گذاشته خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: