کد خبر: ۹۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>جامعه پزشکی -همایش ها> اولین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی توسط گروه زنان و مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، با همکاری انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تکیه بر کشف آسیب‌های موجود در رشته زنان و زایمان برگزار شد.

تلاش برای پوشش تمامی ابعاد رشته
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    ساغر صالح‌پور، متخصص زنان، فلوشیپ IVF و دبیر اجرایی این کنگره  گفت: «در اولین کنگره چالش های بالینی سعی شده تمام ابعاد رشته زنان را پوشش دهیم. نازایی، سرطان‌ها زنان، حاملگی‌های پرخطر و کف لگن و مشکلات شل بودن کف لگن وغیره.»

       وی افزود: « در این کنگره 16 مهمان خارجی به همراه اساتید ایرانی از سراسر کشور حضور پیدا کردند. در بخش نازایی بیش‌‌ازهمه در مورد مسائلی همچون اندومتریوزیس صحبت می‌شود. اینکه این بیماری چگونه درمان شود؟ جراحی شود یا نه؟ اگر بیمار نازایی دارد چه کنیم؟ اگر درد لگن دارد چطور؟ جراحی لاپاراسکوپی را چگونه انجام دهیم؟

 همچنین در شاخه نازایی درخصوص تخمدان‌های پلی‌کیستینگ و عدم موفقیت IVF و بیمارانی که به این درمان کمتر پاسخ می‌دهند، نیز بحث خواهد شد.» صالح‌پور ادامه داد: «در مقوله حاملگی‌های پرخطر به چالش‌های دوران بارداری پرداخته می‌شود. اینکه سرکلاژ شود یا نه؟ چگونه پره‌اکلامپسی (مسمومیت دوران بارداری) را پیشگیری کنیم؟

چگونه احتمال بروز زایمان زودرس پیشگویی شود؟ پارگی کیسه آب اختلال شایعی است. این اختلال چگونه پیشگویی و پیشگیری شود؟ در حاملگی پرخطری همچون ابتلای مادر به دیابت و سایر بیماری‌های زمینه‌ای چه اقداماتی انجام شود؟» وی درمورد بیماری‌ها و سرطان‌های زنان افزود: «در مورد سرطان‌های زنان، موضوع آنکوفرتیلیتی (حفظ و ادامه باروری در مادران مبتلا به سرطان) مطرح می‌شود.

 سرطان‌های خاص یعنی لب مرز خوش خیمی و بدخیمی چگونه درمان شود؟ بیماری که در سنین باروری به سرطان مبتلا می‌شود را چه کنیم؟ اینکه چه عواملی خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟ بحث دیگر این کنگره، کف لگن و تشخیص شلی‌های کف آن است. مشکلات و عوارضی که بعداز زایمان طبیعی یا سزارین برای زنان ایجاد می‌شود، روش‌های درمان جراحی و غیرجراحی و چالش‌های آن بررسی شده و بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.» صالح‌پور خاطرنشان کرد: «در شاخه مشکلات دوران بارداری دو سخنران خارجی، در شاخه لاپاراسکوپی دو سخنران و درخصوص سرطان‌های زنان سه متخصص اروپایی سخنران هستند و در شاخه نازایی هشت نفر از آمریکا و اروپا سخنران داریم. دراین کنگره علاوه بر انجمن‌های داخل کشور، انجمن اروپایی سرطان زنان، مرکز بین المللی IVF و نازایی اسپانیا و انجمن بین المللی تولیدمثل همکاری و تبادل نظر داشته است.»

نکاتی درباره مسمومیت بارداری
       این متخصص زنان و زایمان درخصوص پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی گفت: «تست‌های بیوشیمیایی و تغییرات بالینی مانند افزایش ناگهانی وزن، ورم کردن، افزایش فشارخون و ایجاد پروتئین در ادرار نشان‌دهنده آغاز مسمومیت بارداری در زنان است. وقتی این اختلال پیشرفت می‌کند، سردرد به آن اضافه می‌شود. درد سردل و مسائل و مشکلات کبدی اگر به موقع درمان نشود ممکن است، تشنج و مشکلات سیستم اعصاب مرکزی هم به آن اضافه شود. لذا زنان باردار با افزایش ناگهانی وزن بدن و ورم بیش‌ازحد باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

 روش‌های دیگری هم وجود دارد که مسمومیت بارداری را در زنان باردار پیشگویی می‌کند. با انجام تست‌های بیوشیمیایی و بالینی این تشخیص قبل‌از ابتلای بیمار صورت می‌گیرد و با درصد خطای بسیار اندکی فرد مشکوک به مسمومیت بارداری را تحت مراقبت بیشتری قرار می دهیم. مثلا رژیم غذایی خاص، ویزیت‌هایی با فاصله کوتاه و مراقبت ازاینکه وزنش زیاد نشود. گاهی نیز برای پیشگیری از دارو استفاده می‌شود.»

دبیر اجرایی اولین کنگره چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی ادامه داد: «مادرانی که در سنین بسیار کم و سن بالا بچه‌دار می‌شوند، بیش‌از سایر مادران باردار در معرض ابتلا به مسمومیت دوران بارداری قرار می‌گیرند. مادرانی که به دیابت و بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، نیز شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال مسمومیت بارداری دارند.»

 وی درمورد شایع‌ترین چالشی که درخصوص مسائل مربوط به زنان و باروری وجود دارد، گفت: «افزایش سن ازدواج سبب شده که سن باروری هم افزایش پیدا کند. بارداری در سن بالا خطرات متعددی به همراه دارد. ازجمله مسمومیت بارداری، دیابت دوران بارداری، فشارخون و اختلالات جنینی مانند کاهش رشد جنین، زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب و ابتلای جنین به سندرم‌هایی که وابسته به سن است. از طرف دیگر بارداری در سن بالا، مادر را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها قرار می دهد. برای نمونه می‌توان به آندومتریوز و فیبروم اشاره کرد.

این بیماری ها هم سبب ایجاد نازایی در زنان و هم به وجود آمدن عوارض بارداری در آنها می‌شود.» صالح‌پور گفت: «در بارداری و هورمون‌‎ها و فشارهایی که آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عضلات کف لگن را تاحدودی شل می‌کند. زایمان طبیعی هم به این شلی کمک می کند. به همین دلیل باید راجع به شلی‌های کف لگن و روش های پیشگیری و درمان آن بحث و تبادل نظر کنیم تا ضمن پیشگیری، درمان خوبی انجام شود.»

دیابت بارداری خطرناک است
       وی درخصوص دیابت دوران بارداری گفت: «افزایش قندخون در بارداری دیابت دوران بارداری را ایجاد می‌کند. مادری که از قبل دیابت دارد، فرق دارد. اما مادرانی که با شروع بارداری به دلیل سن بالا، چاقی یا خود حاملگی و ژنتیک مقاومت به انسولین پیدا می‌کنند، دچار افزایش قند شده که باید به موقع تشخیص داده شده و انسولین استفاده شود.

چراکه دیابت دوران بارداری ممکن است هم عوارض مادری و هم عوارض جنینی به همراه داشته باشد. از عوارض جنینی می‌توان به درشت بودن بیش ازحد نوزاد در هنگام تولد و افت قندخون و کلسیم و پارگی زودهنگام کیسه آب و زایمان زودرس اشاره کرد. درمورد عوارض مادری می‌توان از افزایش قندخون و بالارفتن وزن و عوارض چشمی و کلیوی نام برد. لذا دیابت دوران بارداری باید به موقع تشخیص و صحیح درمان شود.»

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع‌ در زنان
       علی‌اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در اولین کنگره چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی گفت: « زنان در ایران به واسطه نقش محوری از جایگاه و ارزش والایی برخوردار هستند. و ضمن برخورداری از حقوق اجتماعی برای شکوفایی استعدادها و ایفای نقش فعال در نظام مدیریت کشور مورد حمایت ویژه هستند.

حضور پرتعداد بانوان ایرانی در رشته‌های مختلف پزشکی به ویژه رشته زنان و مامایی از مهمترین مصادیق رشد و بالندگی جامعه بانوان ایرانی است.» وی با بیان اینکه سالانه نیم میلیون مورد جدید مبتلا به سرطان دهانه رحم در جهان شناسایی می شود، بیان کرد: «سرطان دهانه رحم با وجود گستردگی آمار مبتلایان به تشخیص و درمان به موقع در 80 درصد موارد قابل درمان است. چراکه سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع‌ در زنان است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «مامایی به برکت پوشش فراگیر شبکه بهداشت و نظام ارجاع پیشرفت‌های مناسبی داشته است. به گونه‌ای که شاهد کاهش مرگ و میر مادران در کشور هستیم. سرطان دهانه رحم با مرگ‌ومیر بیش از 50درصد حدود 5/7درصد مرگ‌های ناشی از سرطان را در برمی‌گیرد.سالانه نیم میلیون مورد جدید شناسایی می شود که با تشخیص به‌موقع و درمان در 80 درصد موارد قابل درمان خواهد بود.»

 وی ادامه داد: «آموزش بهداشت جنسی، عدم استعمال دخانیات، غربالگری به‌موقع از مواردی است که موجب پیشگیری و کاهش آمار مبتلایان به سرطان دهانه رحم می‌شود. واکسیناسیون جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم یکی از چالش‌های پیش‌رو در حوزه کاهش آمار مبتلایان است.

 این همایش زمینه مناسبی برای تبادل فکری و همکاری بیشتر متخصصان این حوزه را فراهم می‌کند که امید است راه‌گشای این چالش باشد.» پیوندی در ادامه با بیان اینکه ناهنجاری مادرزادی عامل مرگ و میر 7 درصد نوزادان است، عنوان کرد: «تغذیه نادرست در دوران بارداری، استعمال دخانیات، ابتلا به عفونت‌ها، وضعیت اجتماعی و ... از عوامل بروز این ناهنجاری‌ها است.

 آموزش در این حوزه یکی از عوامل راهگشا است. برای اثربخشی هزینه‌ها علاوه بر آموزش، انجام سونوگرافی‌های پیشرفته یکی از رسالت‌های محققان حوزه زنان است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 50 درصد زوجین دنیا نابارور هستند، گفت: «حدود یک چهارم زوجین در کشورهای پیشرفته نابارور هستند که این آمار در کشور ما 11 درصد گزارش شده است. درمان‌های کمی و کیفی ناباروری جزو سیاست‌های افزایش جمعیت است که تلاش مضاعف متخصصان زنان و مامایی را می‌طلبد که با افزایش آگاهی عمومی و جذب سیاستگذاران برای اصلاح سبک زندگی، کاهش رفتارهای پر خطر و اقدامات پیشگیرانه به تحقق این سیاست کمک کنند.»

امیدواری به حل مشکلات دارویی زنان با رفع تحریم‌ها
       حشمت‌الله ازهر، متخصص زنان و زایمان از آلمان و عضو کمیته پژوهش گروه زنان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: « زنان وقتی یائسه می‌شوند، عوارضی مانند پوکی استخوان، بیخوابی، گرم شدن و گر گرفتن بدن و... را تجربه می‌کنند. داروی جدیدی که به تازگی در آمریکا توسط کارخانه فایزر ساخته شده و در حال حاضر در اروپای غربی هم یافت می‌شود.

اما این دارو در ایران وجود ندارد. این دارو در دبی، استانبول، ایروان و آذربایجان هم وجود دارد. نام این دارو دووایی (doovaei) است. این دارو برای زنان 55 سال به بالا تجویز می‌شود تا دچار عوارض یائسگی نشوند.» وی افزود: «دوماه پیش در ونکوور کانادا کنگره بین‌المللی زنان زایمان فیگو برگزار شد. بنده حضور داشتم. بسیاری امکانات و داروها و تکنولوژی‌ها آنجا بود که در ایران وجود ندارد. داروهای ضدبارداری وجود دارد که در ایران اجازه ورود ندارد. متخصصان ایرانی علم را دارند اما وسیله ندارند. امیدوارم با بهتر شدن روابط ایران با کشورهای غربی به وسایلی که درحال حاضر وجود ندارد، دسترسی پیدا کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: