کد خبر: ۹۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 19
شفا آنلاین>سلامت>آپاندیس علاوه بر تبدیل شدن به دردی طاقت فرسا گاهی حتی ممکن است سرطانی شود و هرچند نادر و ناباور اما زندگی را مختل کند.
به گزارش شفا آنلاین،آقای محبی مردی حدود 35 ساله است که وقتی از او درباره آپاندیس پرسیدیم با وجود اینکه سابقه جراحی آن را داشت، گفت: " آپاندیس بیماریی است لحظه ای با دردی زیاد و بی مانند که وقتی درد بگیرد باید فورا با جراحی برداشته شود چون اگر پاره شود می تواند سلامتی را به خطر بیندازد، اما درکل مثل سرطان و بیماری های دیگر درمان زیادی لازم ندارد."

درواقع برای بیشتر مردم مانند آقای محبی، آپاندیس فقط وقتی متورم می شود و لازم است تا برداشته شود، معنی پیدا می کند و درجواب اینکه می پرسیم سرطان آپاندیس چیست تنها می گویند خداروشکر این سرطان را دیگر نداریم و حد نهایی و خطرناک بیماری آپاندیس ترکیدن و پاره شدن آن است . 

دانستن جزئیات علمی تخصصی اعضای بدن جز برای گروه پزشکان ضرورت ندارد اما دانستن اینکه این عضو به چه درد می خورد و سلامتش چطور باید حفظ شود اطلاعاتی است که هرکسی باید نسبت به آن آگاه باشد. در حقیقت غیر از مردمان عادی، متخصصان هم تا سال های پیش براین باور بودند که بود و نبود آپاندیس در بدن فایده ای ندارد اما هرچه اطلاعات کامل تر شد متخصصان به این نتیجه رسیدند که آپاندیس پناهگاه باکتری های مفید است و درواقع برای باکتری ها و میکروب های سودمند کشتی نوح به حساب می آید.

هنگامی که یک اسهال شدید، مانند اسهال خونی رخ می‌دهد، آپاندیس پناهگاه باکتری‌های مفید روده می‌شود تا از بین نروند. به این ترتیب بعد از بهبودی اسهال، این باکتری‌ها می‌توانند مجددا از پناهگاهشان خارج شوند و فعالیت‌شان را از سر بگیرند.

با وجود این فایده آپاندیس، اما همچنان متخصصان تاکید دارند آپاندیس ملتهب یا عفونی باید فورا با جراحی از بدن خارج شود، زیرا در این حالت، به مرکز تجمع سلول های عفونی و چرکی تبدیل می شود که با پاره شدن می‌تواند سراسر شکم را آلوده کند، حتی عفونت می تواند به خون راه یابد و منجر به سرطان یا حتی مرگ بیمار شود.

آپاندیس سرباز آماده به خدمت بدن
دکتر رضادوست فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آپاندیس گفت: آپاندیس یا روده کور یک زائده باریک است که از روده بزرگ منشعب می‌شود و به خاطر ظاهر شبیه کرم آن به نام آپاندیس شناخته می‌شود. این عضو در ناحیه پایین سمت راست شکم قرار گرفته و در حدود ۱۰ سانتیمتر طول و نیم سانتیمتر قطر دارد.

وی ادامه داد : مشابه سایر مسیرهای گوارشی، آپاندیس از یک لایه داخلی مخاطی تشکیل شده که شامل لایه زیر مخاطی، پوشش عضلانی و لایه‌های غشایی اطراف آن است. بر خلاف بخش‌های روده بزرگ، لایه زیر مخاطی آپاندیس از تعداد زیادی بافت‌های غدد لنفاوی تشکیل شده و وجود غدد لنفاوی در این ناحیه نشان می‌دهد که احتمالاً آپاندیس بر خلاف آن چه که به نظر می‌رسد دارای نقشی در سیستم ایمنی بدن و نیز سیستم گوارشی است.

التهابات در کوچه ای بن بست
رضادوست در خصوص علت ایجاد آپاندیس مطرح کرد : هنگامی که آپاندیس دچار انسداد (به دلیل تجمع مواد مدفوع ) می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند داخل آن تکثیر شوند که این تکثیر باعث ایجاد چرک در محل می‌شود. در این حالت افزایش فشار ایجاد شده می‌تواند دردناک باشد و رگ‌های خونی موجود در محل را تحت فشار قرار دهد. این گرفتگی کامل، نیازمند عمل اورژانسی است همچنین در صورتی که آپاندیس پاره شود، مواد فاسد شده می‌توانند ناحیه شکم را پر کنند و این مشکل هم به درمان اورژانسی نیاز دارد.

چگونه سرو کله سرطان آپاندیس پیدا می شود؟
با اشاره به این که معمولا افراد زمانی متوجه سرطان آپاندیس می شوند که یا جهت درد آپاندیس به پزشک مراجعه می کنند یا جراح در حین عمل عضوی از بدن ،متوجه سرطانی شدن آپاندیس می شود یا اینکه درعکسبرداری (به منظوری غیر از آپاندیس) تومورها مشاهد شوند، دکتر آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: هنگامی که اندازه تومور آپاندیس کمتر از 2 سانتی متر باشد، کمتر احتمال دارد که سرطان آپاندیس به دیگر مناطق بدن شیوع پیدا کند، در حالی که وقتی تومور آپاندیس از این اندازه بزرگتر باشد، به درمان های جدی تری برای کنترل آن نیازمندیم.

سرطان آپاندیس هم به سرطان ها اضافه شد
وی در خصوص سرطان آپاندیس گفت: سرطان آپاندیس یکی از بیماری های نادر آپاندیس است . مهم ترین و شایع ترین سرطانی که آپاندیس را درگیر می کند سرطان کارسینوئید است که رشد کند و سلول های هورمون ساز دارد. این سرطان با علائمی مانند گرگرفتگی، داغی و تغییرات فشار خون حدود نیمی از سرطان های آپاندیس را به خود اختصاص می دهد و اغلب در خانم های 40 ساله و بالاتر، شایع است.

گفتنی است این تومورها با رشد کند، به طور خاص در دسته تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم قرار نمی گیرند و به اعضای دیگر بدن تهاجم نمی کنند .

تومورهایی که بی صدا در آپاندیس لانه می کنند
آگاه با بیان اینکه تومورکارسینوئید در نوک آپاندیس قرارمی گیرد و فرد مبتلا تا زمانی که سرطان به اندام های دیگر سرایت نکند، متوجه سرطان آپاندیس خود نمی شود، عنوان کرد: تومورهایی که هورمون تولید نمی کنند معمولا زمانی که فرد به دلیل آپاندیسسیت جراحی می شود خود را نشان می دهند که با فرستادن به پاتولوژی، کارسینوئید بودن یا نبودن آنها تشخیص داده می شود. اگر این تومورها کوچک و محدود باشند با برداشتن آپاندیس درمان می شوند و در صورتی که قسمتی از روده بزرگ را درگیر کرده باشند برای درمان در جراحی آپاندیس ، آن قسمت از روده بزرگ هم برداشته می شود.

یک عضو و این همه سرطان
وی با اشاره به انواع دیگر سرطان آپاندیس گفت: از جمله انواع دیگر سرطان آپاندیس می توان به تومورهای غیر کارسینوئید (معمولا 20 درصد از سرطان های آپاندیس را به خود اختصاص می دهد و تمایل زیادی به پخش شدن در بدن دارد)، آدنو کارسینوم کولونیک (10 درصد از سرطان آپاندیس را به خود اختصاص می دهد) و پاراگانگیوما اشاره کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص سرطان آدنو کارسینوم کولونیک ادامه داد: به نظر می رسد این نوع تومور، شایع ترین نوع سرطان روده بزرگ را تشکیل می دهد. این نوع سرطان آپاندیس معمولا در طی و یا بعد از عمل جراحی آپاندیس مشخص می شود و می تواند عوارضی مانند درد و ورم شکم، از دست دادن اشتها و تهوع و استفراغ، یبوست، اسهال، ناتوانی در دفع گازها و تب داشته باشد .

درمان به قیمت از دست دادن قسمتی از بدن
درمان سرطان آپاندیس به عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی بیمار، اندازه و محل تومور، درگیری غدد لنفاوی و یا گسترش سرطان به سایر اندام ها بستگی دارد. آگاه درمان سرطان آپاندیس را تاحدودی مانند درمان سایر سرطان ها دانست و اظهار داشت: تومور های زیر 5/1 سانتی متر معمولا خود به خود بهبود پیدا می کنند اما تومورهای بالای 2 سانتی متر توسط عمل جراحی که اولین و رایج ترین روش درمان سرطان آپاندیس است، برداشته می شوند. طی این عمل علاوه بر برداشتن آپاندیس، ممکن است مقدار کمی از روده بزرگ و رگ های خونی و غدد لنفاوی در نزدیکی آن و اگر سرطان پیشرفته تر باشد، مقدار بیشتری از روده بزرگ و اعضای اطراف آن برداشته می شود.

وی درپایان درباره درمان دیگر این نوع سرطان ادامه داد: شیمی درمانی صفاقی، غیر از شیمی درمانی سیستمیک که از طریق تزریق وارد خون می شود مستقیما بر شکم متمرکز است و بعد از جراحی ،جهت نابود کردن سلول های سرطانی باقیمانده در خارج از آپاندیس توصیه می شود.

بنابراین جدی گرفتن دردهای کوچک بخصوص در ناحیه شکمی و مراجعه به موقع به پزشک و سرسری نگرفتن نسخه های درمانی در جلوگیری از این بیماری هرچند نادرتوصیه می شود تا علاوه بر حفظ سلامتی، زندگی به خود و اطرافیانمان تلخ نشود. 

برچسب ها: آپاندیس ، جراحی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: