کد خبر: ۹۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 19
شفا آنلاین>اجتماعی> رئیس کمیسیون اجتماعی افزایش ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرقانونی را معضلی جدی خواند وگفت: این معضل هم دولت و مادران و فرزندان حاصل از این ازدواج را با مشکلات حقوقی زیادی مواجه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،عبدالرضا عزیزی بر لزوم ساماندهی اتباع بیگانه در کشور تاکید و خواستار ارائه راهکارهای موثر برای جلوگیری از ازدواج های غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع بیگانه و همچنین تولد کودکان بی هویت شد.

نماینده مردم شیروان با بیان اینکه بخشی از ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرقانونی با انگیره های سودجویی صورت می گیرد، افزود: از آنجا که هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غیرمجاز غیرقانونی است بنابراین برخی از اتباع خارجی سودجویی که کارت اقامت ندارند با استفاده از ناآگاهی زنان کشور اقدام به چنین ازدواج هایی می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ساماندهی اتباع بیگانه را در جلوگیری از ازدواج های غیرقانونی حائز اهمیت خواند وگفت: حضور مهاجران غیرمجاز در کشور غیرقانونی است بنابراین هر نوع فرآیند قانونی که در کشور پیش بینی شده شامل حال این افراد نمی شود و از سوی دیگر حضور این افراد تهدیدی برای امنیت ملی و اقتصادی است.

 

فقر فرهنگی و اقتصادی مهمترین عامل ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرمجاز

وی فقر فرهنگی و اقتصادی را مهمترین عامل ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع افاغنه و عراقی دانست و گفت: از آنجایی که بسیاری از این ازدواج ها بدون آگاهی خانواده ها از قوانین صورت می گیرد بنابراین آگاهی بخشی به خانواده ها در این زمینه ضروری است.

عزیزی ادامه داد: عمده خانواده هایی که فرزندانشان را به عقد اتباع بیگانه غیرمجاز درمی آورند از قشر فقیر و محروم جامعه هستند که از پیامدهای بعدی چنین ازدواج هایی که مهمترین آن تولد کودکان بی هویت است بی اطلاع هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم مهمترین مشکل فرزندان حاصل از ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی را با اتباع خارجی، نداشتن شناسنامه و مشکل هویت دانست و افزود: نتیجه چنین ازدواج هایی مشخص نبودن تابعیت فرزند، نداشتن حق تحصیل کودکان و برخوردار نبودن از حمایت های دولتی است.

وی با بیان این‌که بیشترین میزان ازدواج‌های غیرقانونی با اتباع بیگانه در مناطق مرزی و دورافتاده اتفاق می افتد، گفت: عدم اطلاع از قوانین مهم‌ترین عامل در وقوع این نوع ازدواج‌ها است؛ البته سالهاست که استان های مرزی کشور با چنین معضلی روبرو هستند بدون اینکه مسئولان برنامه ای برای رفع آن داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: هرچه ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرمجاز افزایش یابد، تعداد افراد بی هویت نیز به مراتب افزایش می یابد بنابراین اطلاع رسانی و افزایش آگاهی خانواده ها از پیامدهای این نوع ازدواج ها خصوصا در استان های مرزی لازم و ضروری است.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با یادآوری اینکه براساس قانون هیچ تبعه بیگانه‌ای بدون دریافت مجوز رسمی از وزارت کشور  نمی‌تواند با فرد ایرانی ازدواج کند، تصریح کرد: زنان ایرانی باید قبل از ازدواج، مجوزهای لازم را اخذ تا روال ازدواج آنها به صورت قانونی طی شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ادامه داد: اگر بانوان ایرانی بدون رعایت قوانین و مشاوره‌های حقوقی اقدام به ازدواج با اتباع غیرمجاز کنند، برخی مشکلات حقوقی از جمله نبود ضمانت اجرایی قانونی و رسمی تعهدات برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و نیز بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان آنان به وجود خواهد آمد، چراکه یکی از شروط اصلی دریافت شناسنامه برای فرزندان متولد از مادران ایرانی و پدران خارجی، ثبت ازدواج والدین آنهاست.

 

اجرای قوانین در خصوص اتباع بیگانه امری جدی و ضروری است

عزیزی اجرای قوانین در خصوص اتباع بیگانه را در کشور امری ضروری خواند  و گفت: جدی گرفتن قوانین یکی از نکاتی است که در خصوص تردد اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور باید درنظر گرفته شود؛ بهتر است متولیان اقدامات جدی تر و مسئولانه تری در خصوص ساماندهی اتباع بیگانه در کشور داشته باشند.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، یادآور شد:  البته از نظر تابعیت، اکثر مردان خارجی ازدواج کرده با زنان ایرانی را مردان تبعه افغانستان و سپس اتباع عراقی تشکیل می دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزایش ازدواج زنان ایرانی با اتباع عیرمجاز را معضلی جدی دانست و گفت: این معضل هم دولت و هم مادران و فرزندان حاصل از این ازدواج ها را با مشکلات حقوقی و اجرایی زیادی مواجه ساخت است./

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: