کد خبر: ۹۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>سلامت>اغلب بیمارانی که تحت جراحی بای‌پس معده قرار می‌گیرند، از بهبود قابل‌توجه خود پس از جراحی خیر می‌دهند، علیرغم اینکه شیوع بالایی از بروز علایم و بستری شدن در بیمارستان به دنبال آن دیده می‌شود.
به گزارش شفاآ نلاین،  این مطالعه که در JAMA Surgery منتشر شده، دربرگیرنده داده‌های 1429 بیماری است که تحت جراحی بای‌پس معده به روش Roux-en-Y، در فاصله سال‌های 2006 تا 2011 در دانمارک قرار گرفته‌اند.

       در حالی که 87 درصد از بیماران از بهبود قابل‌توجه خود پس از جراحی خبر می‌دهند، 89 درصد آنها در پیگیری‌های بعدی که میانه آن 4/7 سال بوده، از درد شکم، سندرم دامپینگ، خستگی و آنمی شکایت داشته‌اند.

 در حدود دوسوم آنها ناچار به معاینه مجدد بوسیله پزشکشان شده و 29 درصد نیز مجددا در بیمارستان بستری شده‌اند. علایم مشابه بوسیله 79 درصد از بیماران گروه مقایسه هم گزارش شد. این گروه از افراد با اضافه‌وزنی تشکیل شده بود که جراحی نشده‌بودند اما فقط 7 درصد آنها در بیمارستان بستری شدند.

       مطالعات قبلی اغلب فقط عوارض خاص را مانند مواردی که به خود نوع جراحی بازمی‌گردد، بررسی کرده‌اند، در حالی که این مطالعه تلاش کرده همه عوارض پس از جراحی، از جمله عوارض پزشکی و مشکلات تغذیه‌ای را درنظر داشته باشد. درواقع، محققان مطالعه جدید در تلاش بوده‌اند تا تمامی عوارضی را که اغلب پس از بای‌پس معده رخ می‌دهد، در نظر داشته باشند، بنابراین نتایج به دست آمده جامعیت بیشتری نسبت به دیگر مطالعات این حوزه دارد.

       بعضی از عوارض تغذیه‌ای مانند آنمی، سندرم دامپینگ و هیپوگلیسمی می‌توانند در اثر شرایط غیراختصاصی دیگر هم رخ دهند و به راحتی بوسیله پزشکان به عنوان عوارض جراحی بای‌پس معده در نظر گرفته شوند، اما با آموزش درست و دقیق پزشکان می‌توان تشخیص این عوارض را در مراحل اولیه انجام داد تا به بیماران کمک بیشتری شود، چون این عوارض اغلب قابل درمان هستند.

       در ماه مارس 2014، محققان پرسشنامه‌ای را به 2238 بیمار واجد شرایط ایمیل کردند که تحت جراحی بای‌پس معده به روش Roux-en-Y قرار گرفته بودند. تقریبا همه این بیماران به روش لاپاروسکوپیک جراحی شده بودند. در این پرسشنامه در مورد اطلاعات دموگرافیک و بالینی سوال شده بود. همچنین در مورد کیفیت زندگی افراد هم مطابق با پرسشنامه‌های اعتبارسنجی شده سوال شده بود. از 1429 بیماری که به ایمیل محققان پاسخ داده بودند، 20 درصد آنها مرد بودند. میانه زمانی پس از بای‌پس 4/7 سال گزارش شده بود. میانگین شاخص توده بدنی بیماران در زمان پاسخگویی، 29/7 بود، یعنی حدود 35/7 درصد از وزن خود را از دست داده بودند.

       شایع‌ترین عوارض که به دنبال جراحی گزارش شده بود، عبارت بودند از خستگی (54 درصد)، سندرم دامپینگ (52 درصد)، و درد شکم در 54 درصد بیماران. در حدود دوسوم آنها یکی از این علایم را ذکر می‌کردند. شدت این علایم به حدی بوده که بیماران ناچار به برقرای تماس با پزشک خود شده‌اند، در حالی که یک‌سوم گروه مقایسه مجبور شدند ملاقاتی با پزشک خود داشته باشند. خستگی، درد شکم و آنمی، شایع‌ترین علایم پس از جراحی بود که ملاقات دوباره پزشک را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد، در حالی که دامپینگ و هیپوگلایسمی کمتر باعث این کار می‌شد. از سوی دیگر، 29 درصد از افراد جراحی شده و 7 درصد گروه مقایسه، ناچار به بستری شدن مجدد در بیمارستان شدند. از بیماران گروه جراحی شده، 79 درصد آنها به دلایل عوارض پس از جراحی و 21 درصد به دلیل پزشکی و تغذیه‌ای ناچار به بستری شدن شده بودند.

       البته بعضی مقالات این موضوع را مطرح می‌کنند که شاید sleeve gastrectomyگزینه بهتری نسبت به جراحی بای‌پس معده به روش Roux-en-Y بوده و عوارض جانبی کمتری داشته باشد، البته هنوز پیگیری طولانی‌مدت برای این روش جراحی انجام نشده تا این ادعا را ثابت کند. بعض مطالعات از میزان کمتر کاهش وزن و برگشت دیابت نسبت به بای‌پس معده پس از جراحی بای‌پس معده به روش Roux-en-Y خبر می‌دهند.

       محققان معتقدند در هر بیماری باید به‌طور جداگانه شرایط را در نظر گرفت و تعادلی میان علایم بیشتر با کاهش وزن بهتر برقرار کرد. در مجموع، این جراحی‌ها ممکن است بدن را کاملا به شرایط نرمال بازنگردانند، اما بیماران خود را بهتر از زمانی می‌یابند که اضافه وزن داشته‌اند.سپید
JAMA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: