کد خبر: ۹۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>سلامت>تا پیش‌ازاین خدمات دندان‌پزشکی در مطب‌ها و یا مراکز مختلف عنوان‌های مشخصی نداشتند. به طوری که با حرکت از جنوب تهران به سمت شمال، هر منطقه عناوین متفاوتی برای درمان دندان تعیین کرده‌بود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید متد‌های یک دندانپزشک که در تهران تحصیل کرده‌ با فرد دیگری که مدرک خود را از شیراز گرفته‌، یا کسی که تحصیلات خود را در کشور دیگری گذرانده‌بود با هم تفاوت داشت و این اختلاف عناوین مختلفی را برای ارائه خدمات دندانپزشک‌ها به دنبال داشت بعد از این قرار است همه به یک کتابچه برای تعیین عناوین درمانی مراجعه‌کنند. کتابچه‌ای که نسخه مشابه کتاب کالیفرنیا در خدمات پزشکی اما برای دندان‌پزشکی است.

سه روز گذشته جلسه‌ای با حضور معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی و اعضای انجمن‌های دندان‌پزشکی برگزارشد که در آن به موضوع‌های ارزش نسبی خدمات دندان، تعرفه‌گذاری خدمات و تهیه کتابچه‌ای برای خدمات دندان پرداخته شده. جلسه‌ای که قرار است مهر پایانی بر این بی‌نظمی‌ها باشد.

       بهزاد فرخزاد عضو انجمن دندان‌پزشکی ایران، درباره محتوای این جلسه می‌گوید:« موضوع این بود که عناوین دندان‌پزشکی در کتابی مانند کتابچه کالیفرنیا یا کتاب ارائه خدمات سلامتی که برای پزشکان وجود دارد، تنظیم شود.» به گفته او «این کتاب باعث می‌شود تا در تعرفه گذاری و عناوین درمانی هماهنگی ایجاد و بر اساس این هماهنگی برای هر عنوان ضریبی تعیین شود.»

       فرخزاد ادامه می‌دهد:« ازآنجایی‌که کتاب‌ها یا مکاتب مختلف درمانی باهم تفاوت دارند، قرار است بر موضوع نسبت هر خدمت به خدمت دیگر نیز کار شود. برای مثال به‌صورت واحد به این تصمیم رسیدیم که ترمیم دندان چه روش‌هایی دارد. »

خدمات دندان از 50 به 300 نوع گسترش یافت
       فرخزاد توضیح‌می‌دهد:« تا الان عنوان دندان‌پزشکی کتابچه‌ای داشت که نزدیک به 50 عنوان خدمت در آن معرفی شده‌بود. اما متد‌های روز گسترش یافته و این خدمات به 300 عنوان رسیده‌است. ما این عناوین را واقعی و خدمات را شناخته‌شده می‌کنیم.»

       علت تمایل دندان‌پزشکان به این کتابچه این است که «اگرچه هر پرونده دندان‌پزشکی بر اساس اینکه تحصیلات پزشک در کدام دانشگاه یا کدام کشور باشد با هم متفاوت است اما باید همه برای ارائه خدمت به استاندارد مشترک برسند.»

       فرخزاد با بیان اینکه هر سازمان بیمه‌گری برای خودش عنوانی تعریف می‌کند که با دیگری تفاوت دارد می‌افزاید:«تعیین این عناوین مشترک به این معنا نیست که قرار است هزینه‌های خدمات در مراکز درمانی مختلف یکسان شود. دستمزد پزشکان بر اساس تجربه‌شان باید با هم فرق داشته باشد اما این برای بیمه بی‌معناست. بیمه تنها می‌خواهد پول ندهد.»

این‌بار نظر دندانپزشکان در تعیین تعرفه اعمال می‌شود
       یکسان‌شدن خدمات درمانی برای همه دندان‌پزشکان، دلیل کافی برای یکسان شدن هزینه‌های دندان‌پزشکی نیست. چراکه برای بیمه باز همان آش و است و همان کاسه. هنوز بین تعرفه‌های دندان‌پزشکان و تعرفه‌های بیمه زمین تا آسمان تفاوت است. اما به گفته محمود میران، دبیر اجرایی انجمن دندان‌پزشکان ایران قرار است این تفاوت‌ها به‌زودی به صفر نزدیک شود. از نگاه سازمان‌های بیمه‌گر بسیاری از خدمات پزشکی لوکس محسوب می‌شود. برای همین بیمه‌های دولتی هنوز زیر بار همه خدمات درمانی دندان نرفته‌اند.

در مقابل نیز تعرفه‌ای که برای همان خدمات تحت پوشش هست را با فاصله‌ زیادی از تعرفه واقعی تعیین می‌کند. همین فاصله دندان‌پزشکان و سازمان‌های بیمه را دچار مشکل کرده‌است. با این حال میران به سپید می‌گوید که اخیراً نظام پزشکی، انجمن‌های علمی دندان‌پزشکی،وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه با هم برای تعرفه‌های واقعی نزدیک به هم جلسه برگزار کرده‌اند. او این را نشانه‌‌ای برای افزایش تاثیرگذاری نقش دندان‌پزشکان در تعیین تعرفه‌های بیمه می‌داند.

تا پیش از این دندان‌پزشکان به سازمان‌های بیمه‌گر به علت مشورت نکردن در تعیین تعرفه‌ها انتقاد می‌کردند. دبیر اجرایی انجمن دندان‌پزشکی توضیح می‌دهد:« الان بیمه‌های خصوصی هر کدام تعرفه‌ای را تعیین کردند که نزدیک به هم است. اما در رابطه با بیمه‌های دولتی ‌حدس می‌زنیم که انتقاد‌های قبل به سازمان‌های بیمه‌گر دیگر شکل نگیرد چراکه تلاش بر این است که نظر دندانپزشکان پرسیده شود.»

       میران درباره جلسه انجام شده در نظام پزشکی به سپید توضیح می‌دهد:« تعرفه‌هایی در دندانپزشکی وجود دارد اما این تعرفه‌‌ها غیر واقعی بود و سوبسیدش را دندان پزشکان پرداخت می‌کردند. اما اخیرا در وزارت بهداشت، انجمن نظام پزشکی و انجمن علمی دندان‌پزشکی مباحثی مطرح شد تا همانند رشته‌های پزشکی برای دندانپزشکی هم تعرفه‌ای واقعی تعیین شود. تعرفه‌هایی که هم سازمان‌های بیمه‌ بتوانند براساس آن کار کنند، هم برای‌دندان پزشکان واقعی‌تر شود و هم دولت بر آن نظارت داشته باشد.»

       تعیین ارزش نسبی خدمات موضوع دیگری‌است که دندانپزشکان را در روزهای قبل دور هم جمع کرده‌است. میران می‌گوید:«ارزش نسبی خدمات درمان یعنی اینکه اگر یک دندان‌پزشک دندانی را پرکرد، این عمل چه نسبتی با معالجه ریشه دندان باید داشته‌باشد.»

 به گفته او اینکه همه مراکز یک تعرفه داشته‌ باشد به سیاست‌های وزارت بهداشت بر می‌گردد. چراکه به‌گفته میران حتی در صورت تهیه کتاب عناوین خدمات دندان‌پزشکی ممکن است کسی قراردادی با بیمه‌ نداشته‌باشد، از امکانات خاصی استفاده کند و یا با مریض بر سر قیمت توافق کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: